Kereső toggle

Államosítás orosz módra

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A csőd közelébe került az orosz légitársaság, az AirUnion, amely közvetve
befolyással bír a Malév működésére is. Az Air-Union megmentése gyakorlatilag
csupán államosítás révén lehetséges. Megkeresésünkre a Malév szóvivője
határozottan tagadta a társaság orosz állami tulajdonba való kerülését.

Az AirUnion a Malév 2007-es felvásárlásával vált híressé Magyarországon. Ez
év közepére azonban a csőd szélére került. Az orosz állam szerint az egyetlen
lehetséges megoldás egy új légitársaság létrehozása lenne, ahova az Air-Union
tagként kapcsolódna be. Ebben az esetben ugyanakkor a részvények döntő többsége
az orosz állam kezébe kerülne.

Az AirUnion 2004-ben jött létre öt légitársaság összeolvadásával. Ez a
légiszövetség az első hasonló kezdeményezés Oroszországban. Miközben végig
jogilag önállóak maradtak, széles körű együttműködést alakítottak ki. Ennek
köszönhetően 2005-ben az AirUnion már a harmadik legtöbb utast szállító
légivállalattá lépett elő Oroszországban, ami kétségkívül nagy sikernek
könyvelhető el.

2007 májusában Vlagyimir Putyin akkori elnök rendeletében átalakította a
szövetséget nyrt.-vé. Addigra a járatok már Oroszország nagy részét lefedték
négy repülőtéri központtal: Moszkvában, Szamarában, Krasznojarszkban és
Omszkban. Terveik között szerepelt egy Lufthansával kötendő partneri szerződés
is, Frankfurt am Main és Szamara repülőtereire alapozva.

Az állam részesedése a szövetségben legalább 45 százalékot tesz ki, mivel
bekerült a stratégiai fontosságú vállalatok körébe. Borisz Abramovics, az egyik
tagvállalat, a Kraszair vezérigazgatója többségi részesedéssel bír a
társaságban. Jelenleg a bekövetkezett krízis miatt az elemzők szerint az összes
állami tulajdonú részvénycsomag a Rosztyehnologii állami vállalathoz kerül.

A krízis augusztusban élesedett ki, amikor a szövetség tagjai súlyos pénzügyi
helyzetbe kerültek. Tartozásuk meghaladta az egymilliárd dollárt. Mivel a
vállalatok nem tudták kiegyenlíteni az üzemanyagszámlákat, Oroszország különböző
városaiban a járatokat elhalasztották, több járat törlésre is került. Csak a
moszkvai Domogyedovo repülőtéren augusztus 20-án 16 járatot halasztottak el.

Másnap Oroszország Légi Közlekedésének Állami Ügynöksége betiltotta az AirUnion
részét képező társaságoknak a téli szezonra szóló jegyek értékesítését.
Jevgenyij Bacsurin, az ügynökség vezetője az engedélyek visszavonásáról is
beszélt. Ahhoz, hogy a helyzet normalizálódhasson, Vlagyimir Putyin
miniszterelnök 24 tonna üzemanyagot bocsátott az AirUnion rendelkezésére állami
tartalékokból. Egyes értesülések szerint amennyiben szükséges lesz, további
üzemanyag-injekciókat is kaphat a holding.

Nem sokkal ezek után Putyin bejelentette, hogy forgatókönyvet dolgoznak ki új
részvényesek bevonására, a cél, hogy egy új légitársaságot hozzanak létre az
AirUnion alapjain, amely az Aeroflot konkurense lehetne.

Érdekessége az ügynek, hogy az állami és magántőke részvételével létrejövő új
holdingra vonatkozó tervek már több mint egy éve megjelentek, vagyis jóval
azelőtt, hogy az AirUnion pénzügyi problémákkal küzdött volna. Már 2007
áprilisában megjelentek értesülések arról, hogy a kormány egy egységes
légiszállítót szeretne létrehozni, amely majd képes lesz az Aeroflottal
versengeni. Akkor azt feltételezték, hogy a többségi részvénycsomag magánkézbe
kerül. A legújabb bejelentések szerint azonban a többségi csomag az orosz állam
tulajdonába megy át.

A Malév marad

Németh Krisztina, a Malév szóvivője a Heteknek elmondta, hogy az AirUnion
pénzügyi helyzete nem befolyásolja az AirBridge jövőjét, hiszen nincs
kereszttulajdonlás a két vállalat között.

A Malév többségi tulajdonjogát a 2007 tavaszán lezárult privatizációs
pályázat során nyerte el az AirBridge Zrt., melynek 49 százaléka Borisz
Abramovics kezében van, a maradék pedig magyar befektetők tulajdona.

A légi közlekedési ágazatban jelentkezett negatív folyamatok, a magas kerozinár
és az utazási kedv világgazdasági recesszió miatti lanyhulása következtében, a
Malév kénytelen folytatni a költségek racionalizálását, melynek keretében 400
főt érintő csoportos leépítést hajt végre, megszünteti a New York-i és torontói
tengerentúli járatait, és új típusú, 72 utas szállítására alkalmas, alacsony
fogyasztású, környezetbarát Q400-as gépekkel bővíti flottáját.

Olvasson tovább: