Kereső toggle

A márka neve: Beckham

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Beatles-tagoknak kijáró fogadtatásban volt része David Beckhamnek és
feleségének Los Angelesben az LA Galaxy futballcsapatához történő átigazolása
kapcsán. Beckham a következő öt évben 250 millió dollárért futballozik majd,
ezenfelül szponzorok hada támogatja a marketingszempontból legpiacképesebb
európai futballistát.



Fotó: AP

Marketingszempontból egyértelműen ő a legfontosabb futballjátékos –
nyilatkozta Emilio Butragueno, a klub egyik vezetője már négy évvel ezelőtt,
Beckham Real Madridhoz történő igazolása alkalmából. Azóta ez a megállapítás
fokozottan érvényes. Az elmúlt években a futballsztár a Realnak közel 450 millió
euró (több mint 110 milliárd forint) bevételt hozott, közölte a hírt a Real
pénzügyi vezetője. Beckham Ázsiában is nagyon népszerű, ezért a Real számtalan
telt házas ázsiai mérkőzésen „haknizott”. A mezeladásokból befolyó bevételek, a
szponzordíjak és a reklámszereplések jutalékai dollármilliókkal gazdagították a
spanyol királyi gárdát. A neves szponzorok, a Gillette, az Adidas és a Motorola
által fizetett milliók a világ legjobban kereső sportolói közé emelték az angol
focistát, aki magas bevételeiből gyakran jótékonykodott is.

A Realban Beckham pályafutása egyre kevésbé szólt a futballról, sokkal inkább a
marketingről, illetve az üzletről. Könyvet is írtak Brand it like Beckham
címmel, ami a sztár marketingikonná válásáról szól. Bár a Real rekordbevételekre
tett szert, a bajnokságban nem mindig szerepeltek jól. Ázsiai bemutató meccseken
telt ház előtt játszottak, de a királyi gárdához illő, nagy nemzetközi sikerek
elmaradtak. Ez egészen addig tartott, amíg a klub edzője már a kispadra sem
engedte Beckhamet. Miután az év elején nyilvánosságra került, hogy a sztár az LA
Galaxyhoz igazol, Fabio Capello vezető edző látványosan mellőzte, már-már
megalázta, úgy nézett ki, hogy a távozása nem lesz olyan dicsőséges, mint
érkezése volt. Ekkor Beckham klasszishoz méltóan összeszedte magát, és az
edzéseken olyan jól szerepelt, hogy visszakerült a csapatba. Amikor az utolsó
pillanatban, nem kevés szerencsével, a csapat az idei bajnoki címet is
besöpörte, már el sem akarták engedni Beckhamet, de ekkor már késő volt. A
Galaxy jó üzletet kötött, ugyanis a befektetett 250 millió dollárja minden
bizonnyal busásan megtérül, mivel Beckham vonzza a szponzorokat és a pénzt.
Emelkednek a jegybevételek és a szponzori támogatások. Már a sztár érkezése
előtt 250 ezer eladott darabnál tartott a 80 dolláros áron kínált Beckham-mezek
értékesítése. A körülötte kialakult sztárkultusz a hetvenes, nyolcvanas évek
rockzenészeit idézi. Azzal a különbséggel, hogy a deviáns életet élő
rocksztárokat kevésbé lehetett marketingcélokra használni, mint a Pelé és
Beckenbauer nyomdokaiba lépő futballistát. Michael Jackson például sokáig volt a
Pepsi „arca”, de pedofilbotrányai után ez ma már elképzelhetetlen. Köztudott,
hogy Pelé és Beckenbauer pályafutásuk végén az USA-ban, a New York Cosmos
játékosaként aratták le a babérokat.

A harminckét éves Beckhamtől a két neves elődhöz hasonlóan nem kevesebbet, mint
a futball amerikai felvirágzását várják, hiszen az amerikai bajnokság színvonala
még napjainkban sem éri el a legnevesebb európai bajnokságokét, annak ellenére,
hogy a játék egyre népszerűbb a tengerentúlon. Már 20 millió igazolt játékos
futballozik az USA-ban. Dél-Kaliforniában 200 ezer gyermek focizik
klubcsapatoknál, ők a legizgatottabbak Beckham érkezése miatt. Pelé és
Beckenbauer idejében még nagyobb szerep jutott a futballnak, most már inkább a
show-bizniszé a főszerep. Beckham élete legnagyobb kihívásának nevezte amerikai
átigazolását.

A CNN sztárriportere, Backy Anderson is Los Angelesbe repült, és Becks on
Becks
címmel riportműsort készített a sztár nem mindennapi fogadtatásáról.
Blane Shephard, a Galaxy egyik vezetője a műsorban elmondta, milyen izgatottan
várja az egész csapat a brit futballistát. „Most egész Amerika róla beszél, alig
várjuk, hogy elkezdjen játszani.” Az amerikai People magazin az egész
világ legismertebb figurájává akarja tenni Beckhamet. Nemcsak a csapat várta a
kezdést, hanem a szponzorok és a befektetők is. A tehetséges futballista a
marketing hálójában olyan népszerű reklámeszközzé vált, amelyen keresztül bármit
el lehet adni, ezért a szponzorok sorba állnak az ajtaja előtt. Beckham első Los
Angeles-i edzésén sérülése miatt dagadt bokával sántikált, és erősítő
gyakorlatokat végzett. A csapat abban bízik, hogy a folytatás reménykeltőbb
lesz.

Olvasson tovább: