Kereső toggle

Újságlapozgatás a monitoron

Magyarországon is hódító útjukra indultak a virtuális újságok, a 3Ddp

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Hazánkban még gyermekcipőben jár, világszerte azonban egyre nagyobb
népszerűségnek örvend a digitális publikáció (3Ddp) műfaja. A technológia
pofonegyszerű: a klasszikus, nyomtatott kiadványokat a megszokott köntösben,
egyetlen kattintással lapozgathatjuk az interneten. A digitális publikációnak a
tengerentúlon évtizedes múltja van, ám hazánkban eddig kizárólag a TestMan Kft.
képviseli a műfajt. A cég saját fejlesztésű Internet Magazin nevű virtuális
kiadványa is igazolja az újításban rejlő előnyöket: a lap a megjelenésétől
számított első hónap után 80 ezres, stabil olvasótábort tudhat magáénak, akik
rendszeres visszajelzéseikkel segítik a magazin munkáját.

A külföldi lappiacon a Zinio és a Newsstand kiadóvállalatok mintegy 10 éve
sikerrel digitalizálják legkülönfélébb, témájukat tekintve az autós szaklapoktól
a szépségmagazinokig számtalan területet érintő kiadványaikat. A
politikai-közéleti szegmensben is jelentős a virtuálisan megjelenő periodikák
száma világszerte: például a Newsweek, a Le Monde vagy a USA Today említhető a
legnagyobbak közül. Az Egyesült Államokban jelenleg 5-20 százalék között mozog
az újszerű formátumban megjelenő kiadványok száma, a hazai közéleti hetilapok
közül azonban a Hetek az első, amely – immáron 2006 novembere óta – digitális
változatban is megjelenik.

Farmosi Gábor, a TestMan ügyvezető igazgatója számos érvvel támasztja alá a
digitális publikáció hatékonyságát: „A nyomdaköltségek, a terjesztéssel járó
kiadások is eltűnnek, miközben a lapokban megjelenő hirdetések hatékonysága is
nagyobb, jobban nyomon követhető. A hirdetések a digitalizálásnak köszönhetően
mozgóképekkel, filmeffektusokkal és animációkkal is feldúsíthatók, hatékonyabbá,
figyelemfelkeltőbbé tehetők.” A digitalizált lapok másik említésre méltó
pozitívuma az interaktivitás – folytatja Farmosi, aki tapasztalatból tudja, hogy
az olvasók azonnal reagálhatnak a megjelenő tartalmakra, miközben az érdeklődési
körüknek megfelelő további információknak is rögtön utánanézhetnek a neten. Az
ügyvezető kiemeli, hogy a világhálón lapozható sajtótermékek éppen tradicionális
megjelenésüknek, megszokott külsőségeiknek köszönhetően toborozhatnak
olvasótábort maguknak.

A tengerentúli és a nyugat-európai tapasztalatok azt bizonyítják: akik nem az
interneten nevelkedtek, nem ritkán kaotikusnak, áttekinthetetlennek, zavarosnak
találhatják a webes tartalmakat. „A digitalizált lapok tradicionális
formátumukkal könnyebbé tehetik a tájékozódást az információözönben, miközben az
olvasóközönség is egy sokkal letisztultabb, kiforrottabb, áttekinthetőbb lapot
kap” – kerül fel az i-re a pont. A digitalizált lapok a lappiac globalizálódása
miatt, és mert a módszerben a 21. századi technikai újítások és a tradíciók
sikeresen ötvözhetőek, szép jövő elé néznek. Farmosi prognózisa szerint a
mostani lappiaci tendenciák alapján nem kizárt, hogy akár 3-5 éven belül csupán
a pozícionált lapkiadók lapjai lesznek képesek biztosítani fennmaradásukat, a
kisebb kiadók túlélését pedig a digitalizáció biztosíthatja. Célszerű hát előre
gondolkodni, és még idejében digitalizált formátumra váltani.

Olvasson tovább: