Kereső toggle

Az egészségbiznisz mestere

Interjú Schobert Update Norbival

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Schobert Norbert, a rendőr századosból lett sikeres üzletember szerint három
nagy üzlet van a világon: az olaj, a fegyver és az élelmiszer. Ő már évek óta
úttörő módon ez utóbbiban utazik, privatizációs vagyon, ügynökmúlt és párttitkár
felmenők nélkül.

Hogyan lesz egy századosból milliárdokat forgató üzletember?

– Véletlenek sorozatának köszönhetően. Ez olyan, mint amikor hegyet mászol,
mászol, mászol egyre magasabbra, és amikor már nem kapsz levegőt, megpróbálsz
tüdővel alkalmazkodni. Amikor elkezdek fulladni, megnézem, hogyan tudok
akklimatizálódni, aztán megyek tovább…



Norbi 2005-ben megnyerte a legrangosabb FMCG Marketing díjat

Fotó: Somorjai László

Várod már azt az időt, amikor hátradőlhetsz a székben, mert már a pénzed
dolgozik helyetted?

– Nem akarok hátradőlni. Az elmúlt években több felvásárlási ajánlatot is
kaptam. Némelyik milliárdos tétel volt. De nem tudom eladni önmagamat. Ha én
abbahagyom, a követőim is dobjanak el mindent?

De tornázni sem lehet a végtelenségig, vannak fizikai korlátok. Hogy lehet
ebből a szakmából elegánsan kivonulni?

– Az aerobikóratartó-malomból már kijöttem, már csak exkluzív fellépéseket
vállalok, illetve minden hétfő este ingyenes órát tartok a Margitszigeti
Atlétikai Centrumban. Továbbra is keményen edzek. Én ezt szeretem csinálni,
mellesleg az sem jó image, hogy „Norbi mától csak üzletember”. Remélem, hogy
majd ötvenéves koromban, ha felkérnek, képes leszek még megtartani egy
bemelegítést egy-egy sportversenyen.

Mi a véleményed a külső és a belső harmóniájáról? Ez az evés- és
testközpontúság esetleg eltereli a figyelmet az ember lényegi vonásairól…

– Szerintem, ami egészséges, az szép is. De az sem igaz teljesen, hogy ép
testben ép lélek. Sok roncs testben láttam ép lelket, és sok ép testben roncs
lelket. Én nyilvánvalóvá teszem, hogy nálam nem egyenemberek faragásáról van
szó. Mindenki másképp fogy, és mindenkinek más az ideális testsúlya. Én minden
étel mellé megpróbálok egy nem hizlaló alternatívát gyártani. Ha vannak fogyást
kedvelő emberek, akik nem akarnak cukrozott, hizlaló ételeket enni, akkor
azoknak legyen választási lehetőségük. Demokráciában élünk, vagy nem?

Honnan jönnek az új termékötleteid? Valami külföldi modellt követsz?

– Javarészt én találom ki őket, de sok impulzust kapok a vásárlóktól is.
Például: miért nincs olyan túró rudi, amit késő este is lehet enni bűntudat
nélkül? Akkor fogtam magam, megkérdeztem a dietetikusokat, élelmiszermérnököket,
hogy mit tudnánk tenni az ügy érdekében, majd körbejártam a tejipart, hogy ehhez
megfelelő partnerre találjak. Ezt a munkát csak szívvel-lélekkel lehet csinálni.


A sajtóban úgy szoktak aposztrofálni téged, mint a McDonald’s fő ellenségét.
Bezáratnád a Mekit?

– Én nem akarom, hogy a Meki tönkremenjen, de nem ártana, ha filozófiát
váltana. Sajnos, előbb fog az emberiség a saját hájában megfulladni, mint hogy a
McDonald’s lehúzza a rolót. Ők legfeljebb csak marketingfilozófiát váltanak, de
attól még nem lesz egészséges, hogy a gyerekmenü mellé odacsapnak egy
gyümölcskompótot, vagy a cukros-majonézes szósz alá néhány salátalevelet az
egyébként is fehérlisztes, cukrozott zsemlében. Egyszer a Spektrumon láttam,
hogy ha a világ összes BigMacje színtiszta marhahúsból lenne, akkor fél éven
belül az egész marhaállomány kipusztulna a Földről.

Egy internetes portál nemrég valóságos gengszterként mutatott be, aki
szándékosan mérgezi az embereket.

– Én a cikkek megjelenése után felmentem az ott idézett és hivatkozott
diet.hu oldalra. Láttam, hogy az együttműködő partnerek listájának élén az
Édességgyártók Szövetsége áll, amelynek elnökségi tagja az N. H. Kft. Kit vertem
meg a piacon az elmúlt fél évben a Cerbona szeletemmel? Az N. Fitnesst. Hát
innen fújt a szél… A három legnagyobb üzlet a világon az olaj, a fegyver és az
élelmiszer. A cukorlobbi pontosan úgy működik, mint a dohánylobbi. Mondok egy
példát: az indiánok évszázadok óta a sztívia nevű növényt használják cukor
helyett. Négyszázszor édesebb, mint a finomított cukor, kalóriatartalma viszont
elenyésző. Tudod, miért nincs Európában sztívia? Mert a cukorlobbi az összes
terjesztési jogát felvásárolta.

Kényszerültél már választásra a filozófiád és a pénz között?

– Sokszor. De mindig megpróbáltam azt az utat megtalálni, ahol a filozófiám
sem sérül, és a pénz sem vész el teljesen. Nem szakítottam mindig nagyot, de úgy
gondolom, hogy a filozófiához pénz is kell. A hittérítés sem megy pénz nélkül.

Vannak az üzleti életben igaz barátok?

– Régen azt hittem, vannak. Aztán csalódtam. Ma úgy gondolom, hogy nem éri
meg kísérletezni. Ha a szerződések rendben vannak, és a számlákat is pontosan
fizetik, akkor jöhet a barátság. Egyébként sosem hinném el, hogy érdek nélkül
való.

Te hogyan gazdálkodsz? Szoktál hitelt felvenni?

– Nem szeretem a hiteleket. Nincs semmi bajom a bankokkal, én is ott tartom
a pénzem, ha kell, de egyszer megjártam egy autólízinggel, úgyhogy már kocsit is
csak készpénzre veszek. Ebben a bizonytalan gazdasági környezetben csak termelő
beruházásokba fogok, és mindig csak annyit fejlesztek, amit ki tudok termelni.
Csak az irodai menedzsmentünk havi költsége ötmillió forint, innen indulunk.
Ezt, ha törik, ha szakad, minden hónapban elő kell állítanom. És akkor még nem
adtam ki könyvet (plusz tizenkétmillió), és nem dobtam piacra új kazettát (plusz
ötmillió gyártási költség)…

Milyen jövőt jósolsz itthon az egészséges életmódnak?

– Szomorút. Amerikában elhasaltak, mert ott akkora érdek az olcsó tömegkaja
(fast food) előállítása, hogy a lobbi elnyomta az „egészséges életmód”
mozgalmat. Olcsón ugyanis nem lehet minőséget előállítani. De nem is fognak
küzdeni, mert úgy gondolják, hogy dögöljenek meg az emberek nyugodtan, úgyis
születnek újak… de persze az sem árt, ha előtte még jó sokat költenek a
fogyasztószerek és a gyógyszerek piacán. Itthon én szintén kevés vagyok mindez
ellen.

Akkor a te küzdelmed is reménytelen?

– Győzni nem lehet, az én életemben legalábbis biztosan nem, csak csatákat
nyerni. Talán majd a fiam többre viszi ebben a küzdelemben, akinek szeretném
átadni a vállalkozásomat.

Norbi névjegy

Az 1971-es születésű Schobert Norbert anno, 15 éves korában még biztosan nem
gondolt arra, hogy egyszer (Magyarországon úttörő) üzleti siker és hírnév
származik abból, hogy tinédzserként kitartó edzésekkel és fegyelmezett étrenddel
ledobott magáról 40 kilót. A hízásra és cukorbetegségre hajlamos családból
származó fiú 20 évvel ezelőtt még több mint 100 kilót nyomott – a maga 160
centijével.

Norbi végzettsége szerint (immár tartalékos) rendőr százados és kiképzőtiszt.
Aktív rendőri szolgálatával és államvizsga előtt álló jogi tanulmányaival
1998-ban hagyott fel, amikor már évek óta „hármas életet” élt: nappal rendőr
volt, délután aerobikoktató, este pedig jogászhallgató.

Ő akkor jól fizető hobbiját, az aerobikot választotta. Eleinte csak szájról
szájra terjedt a duci fiú sikertörténete, majd amikor egyre több kövér,
csalódott ember jött Norbi óráira, ő maga is ráébredt: ez többről szól, mint egy
tornaóra. Ezek után a fitneszipari elismertséghez vezető úton egyaránt
mérföldkövet jelentettek a tévé-tornaszereplések, az aerobikkazetták kiadása,
majd az update (az angol szó jelentése: korszerűsít, felülír – a szerk.) étrend
szabályrendszerének megalkotása.

Az egészséges életmódot propagáló Norbi jelenleg két vállalkozást irányít (egy
márkanévvel és jogcímekkel foglalkozó céget, illetve a Norbi Ételfutárt), és
közvetve mintegy 1400 embernek ad munkát. Termékei a partnerein keresztül évi 33
milliárd forintnyi forgalmat termelnek. A GfK Hungária piackutató 2006 februári
felmérése szerint manapság 996 ezer honfitársunk követi Norbi étkezési elveit,
és vásárolja rendszeresen a termékeit.

Olvasson tovább: