Kereső toggle

Interjú Ferihegyről Hirka Ferenc zajfelügyelővel

Röpködnek a decibelek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

300 ezer ember pihenését zavarja nap mint nap a Ferihegyi reptér forgalma. A dél-pesti panaszosok szerint egyre elviselhetetlenebb a zaj, miközben a hivatalos mérések a terhelés folyamatos csökkenését mutatják. A Budapest Airport privatizációjának egyik célja a jelenlegi forgalom megnégyszerezése. 

– Milyen mérték? zajterhelést mérnek ezekben a körzetekben? 

– Egy kertvárosi lakóház esetében a zaj mértéke átlagosan 50-60 decibel, a kutyaugatástól a kerti munkákkal járó zajt is beleszámolva. A repülőtér közelében viszont ennél jóval magasabb értékeket mérünk, jellemzően 65-70 decibelt. 

– A zajterhelés nemcsak az ingatlanok értékét csökkenti, hanem az egészségre is ártalmas lehet. 

– Tudni kell, hogy a repülőgépek által keltett zajok más jellegűek, mint a közúti, vagy vasúti forgalomból eredőek. Egy forgalmasabb út mentén folyamatos a zajterhelés, a repülőgépek esetében viszont rövid ideig tart, de jóval intenzívebb. Ez hosszú távon érezteti a hatását: az ismétlődő éjszakai hangok megszakíthatják az alvást, felületessé tehetik a pihenést, ha pedig tartóssá válik a kialvatlanság, támadás alá kerülhet az idegrendszer. 

– Milyen változás várható, ha megvalósul a Budapest Airport privatizációja, és regionális központtá válik Ferihegy? Előzetes számítások szerint akár a négyszeresére nőhet a forgalom. 

– Nagyobb forgalommal nagyobb zaj jár, kivéve persze, ha a mostaniaknál csendesebb gépeket üzemeltetnek majd. Ezt azonban előre nem lehet megmondani. Annyi biztos, hogy nagyobb lesz a zaj által leginkább érintett övezetek területe.

– Évek óta húzódik a Ferihegyi repülőtér környezetében a zajgátló övezetek kijelölése, így a környéken lakók nem részesülhetnek a nyílászárók cseréjéhez szükséges támogatásban. 

– Valóban, közel tíz éve nem sikerül kijelölni a repülőtér közelében az úgynevezett zajgátló övezeteket. A zajterhelés mértékének megfelelően kellene kijelölni az övezetek határát, s ennek megfelelően indulhatna el az ablakok, ajtók cseréje – hogy legalább a belső terekben határérték alá lehessen nyomni a zajszintet –, illetve az ehhez szükséges támogatások kiutalása. Különös, hogy mindezt rendszerint éppen a helyi önkormányzatok "fúrják meg", ugyanis rendszerint nem fogadják el azt az alacsonyabb besorolást, amit a reptér a saját mérései alapján javasol. 

Rázkódó lakótelepek Budapesten

A folyamatos tárgyalás, egyeztetés ellenére a Ferihegyi repülőtér zajterhelése változatlanul problémát jelent a X. kerületben – mondta kérdésünkre Andó Sándor, Kőbánya polgármestere. A kerület szíve, lakótelepeinek egy része éppen a repülőgépek leszállópályája mentén fekszenek, és a visszajelzésekből is látszik, mindez mennyire zavarja a lakosságot. Nyáron, nyitott ablakok mellett nem lehet hallani a tv-t, rádiót, amikor elhalad egy repülőgép – osztotta meg saját tapasztalatait a polgármester. Andó Sándor azt is elmondta, együttműködési szerződést kötöttek a reptérrel egy monitoring rendszer működtetésére, amely folyamatosan méri a repülőgépek zajterhelését. Ez ugyan működik, ám vita van közöttünk a zaj mérésének metódusában. A reptér ugyanis napi átlagban számolja a zajterhelést, miközben néhány percenként haladnak el a gépek. Véleményünk szerint éppen azt az időszakot kellene mérni, és figyelembe venni, amikor elhalad a gép. Ez jelent ugyanis igazi terhelést.

Azt kértük a repülőtértől, hogy lakott terület felé ne történjen leszállás, csak a felszállást engedélyezzék ezen a területen – mondta a polgármester. A repülőgépek jellemzően a lakótelepek magas házai felett ereszkednek le, gyakran olyan alacsonyan, hogy azt hiheti az ember, valami baj van a géppel. 

Andó szerint a zajgátló övezetek kijelölése nem önkormányzati hatáskör: "Javaslatot tehetünk, ahogy ezt több ízben meg is történt, ám a döntés a fővárosi hatóságok kezében van."

Olvasson tovább: