Kereső toggle

"Lehetőségünk van változni és változtatni"

Receptek a magány ellen karanténidőszakban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Napjainkban tömegeknek kell bizonytalan időre magukra zárni az ajtót – hogy ezt miként kezeljük, egyáltalán nem mellékes. Mit tehetnek azok, akik egyedül maradtak otthon? Kihez fordulhatnak segítségért a szorongással küzdők? Miben tud még ilyenkor is segíteni a nagyi? Ujpál Zsófia pszichológussal beszélgettünk.

A bezártságot egy introvertált személyiség nyilván jobban viseli, mint egy extrovertált. Mi erről a tapasztalata a mostani időszakban?

– Ez mindenképpen igaz. Több olyan kliensem is van, aki kifejezetten örül, hogy most nem találkozik senkivel, nem kell senkinek se megfelelnie, nem keveredik másokkal konfliktusba, és nem kell egyéb, szociális helyzetekkel kapcsolatos problémákkal megküzdenie. Azonban az extrovertált emberek is megtalálják a saját útjukat ebben a helyzetben. A virtuális tér, online műsorok, programok számos lehetőséget kínálnak a másokhoz való kapcsolódásra.  

Az egyedül élőket most hatványozottan érinti a bezártság életérzése. Nekik mit tanácsol?

– Az elektronikai eszközök ebben most segítségükre lehetnek. Használják aktívan a telefont, hogy a kapcsolat a külvilággal, barátaikkal és szeretteikkel ne szakadjon meg. Persze, ez nem ugyanolyan jó, mint a közös programok, de ez a jelenlegi helyzet, abból főzünk, amink van. Javasolnám, hogy ne a hírek egész napos olvasgatásával próbálják meg fenntartani a kapcsolatot a külvilággal!

Emellett azt gondolom, hogy a karanténhelyzet – bár nagyon extrém, de – igen hasznos önismereti helyzetet teremthet. Ha egyedül vagyunk, nem tehetünk mást, magunkkal kell időt tölteni; nem menekülhetünk pótcselekvésekbe saját magunk elől, elkerülhetetlenül előbukkannak a meg nem válaszolt kérdéseink, problémáink, félelmeink. Lehet, hogy olyan kérdések is felmerülnek az emberben ilyenkor, hogy „vajon miért van az, hogy egyedül vagyok kénytelen itthon kuksolni, és nincs mellettem más?” Ezekkel is szembe kell nézni.

És mi a helyzet kifejezetten az idős egyedül élőkkel?

– Ha eddig nem is merültek el az internet adta lehetőségekben, érdemes aktívan használni a telefont, hogy a kapcsolat a külvilággal és szeretteikkel ne szakadjon meg.

Ebben a helyzetben mindenképpen kérjenek segítséget bevásárláshoz, ügyintézéshez, elektronikai eszköz használatához, pláne ha rosszul érzik magukat – akár távoli rokonoktól, szomszédoktól vagy a helyi önkormányzattól.

Mozogjanak mindennap, mert a mentális és fizikai egészség fenntartása most kiemelten fontos. Most lehet igazán hódolni a hobbiknak: kötésnek, rejtvényfejtésnek, főzésnek és hasonlóknak. Távolról segíteni is tudják a fiatalabb családtagjaikat azzal, ha például főznek az unokáknak, vagy esti mesét olvasnak. Nálunk egyébként ez működik: a nagymama minden este 8 és 9 között esti mesét olvas a gyerekeinknek Facetime segítségével.

Ugyanilyen fontos, ha családosoknak tudomásuk van idős, egyedül élő személyről a környezetükben, ne mulasszák el felajánlani segítségünket a gyakorlati teendők terén, ne hagyják őket magukra ebben a nehéz helyzetben.

Lehet akár pozitív hatása is a bezártságnak?

– Sokan kifejezetten élvezik ezt a helyzetet. Olyan visszajelzések is érkeztek hozzám, hogy sokkal nyugodtabbak a napjaik, mert jóval kevesebb az elvárás, nincs annyi program. Ez az időszak segít arra is rávilágítani, hogy mi az, amit egyáltalán nem szeretnénk a karanténidőszak után folytatni a korábbi életünkből. Lehetőségünk van változni és változtatni.

Mely problémák, gondok miatt keresik meg Önt a legtöbben ebben az időszakban?

– Házassági konfliktusok, családi feszültségek – az egyik nagy csoport. A másik fő probléma a pánik és szorongás, mely mögött a halálfélelem és egzisztenciális szorongás húzódik meg.

Számolnunk kell olyan betegek felbukkanásával is, akik most az egészségügyi ellátórendszer leterheltsége és a közegészség védelme miatt nem kapják meg a szokásos pszichiátriai támogatásukat – mint például csoportterápiák, nappali kórházban történő foglalkozások –, mégis szükségük van valamilyen pszichés támogatásra.

Milyen jelei vannak, ha valaki ebben az időszakban segítségre szorul – például folyamatosan pánikol –, és nem boldogul egyedül? Kihez fordulhat segítségért?

– A pánik következtében fellépő szorongásnak és a bezártság miatt fokozódó depressziónak nagyon jól körülírható tünetei vannak testi és lelki szinten is. Ha ezeket tapasztalja valaki, a legtöbb pszichológus online továbbra is fogadja a jelentkezőket. A területileg illetékes pszichiátriákat személyesen is fel lehet keresni.

Emellett egy pragmatikus tanács: érdemes ilyenkor elővenni a papíralapú vagy elektronikus telefonkönyvet, és végigbogarászni – ki az, akivel szívesen beszélgetnénk, ki az, akivel már régen beszéltünk, de jó lenne felhívni? Nem kell egyedül maradni a problémákkal, csak most az „együtt”-et átmenetileg máshogyan kell értelmeznünk.

Meddig lehet bírni a bezártságot?

– Ez csak rajtunk múlik. Még a legextrémebb körülményeket is át lehet vészelni – tudjuk meg a koncentrációs táborok túlélőinek beszámolóiból. Ugyanakkor amennyiben otthon maradunk, ez a fajta bezártság – ha az anyagi jövőnk miatti félelmeinket nem is szünteti meg – biztonságot nyújt egészségügyi téren. Vannak ezáltal konkrét fogódzkodóink, hogyan kerülhető el a baj.

Nem a bezártság önmagában a probléma, hanem az, ahogy az ember ezt megéli. Mivel jelen helyzetben a körülményeken nem lehet változtatni, az egyéni hozzáálláson kell csiszolni. Biztosan sokan lesznek olyanok, akik később kicsit sajnálni is fogják, hogy vége ennek az időszaknak. Hasznos stratégia, ha a mai és a holnapi napra fókuszálunk ebben az időszakban – a túlzott előretekintés most nem segít, ráadásul a folyamatosan változó járványügyi helyzetben nem is lehetséges.

Milyen gyakorlati tanácsai vannak a bezártság alatti együttélésre?

– Strukturáljuk a mindennapokat, ebben segít a napirend. Gyerekeknek ajánlott a kötött foglalkozás – amit az iskolai kötelességek teljesítése eleve ad, de szervezhetünk fix programokat óvodás és kisebb korú gyerekeinknek egyaránt. Bár csábító, de próbáljuk meg az elektronikai eszközök használatának mérséklését.

Foglaljuk le magunkat értelmes, illetve élményteli tevékenységekkel. Írhatunk akár egy karantén-bakancslistát – most lehet alkalmunk kipróbálni olyan dolgokat, amiket mindig is szerettünk volna, csak nem volt rá idő: új recept, új hobbi, bármilyen alkotás, egy könyv elolvasása; kérdések, amiket már régóta szerettünk volna leülni és átgondolni. Végre van lehetőségünk órákat beszélgetni azokkal a barátokkal, akikkel amúgy már fél éve nem tudtunk találkozni – és még sorolhatnám.

Találjunk helyet a sportnak! Rengeteg ingyenes, online, otthon elvégezhető gyakorlatsor kering az interneten, és az immunrendszerünk fitten tartása most elsődleges fontosságú.

Végezetül: keretezzük át a helyzetet sorscsapásból lehetőséggé! Ez a helyzet egyben lehetőség is az emberiségnek, hogy változzon, és – bár kicsiben, de – a lehetőség nekünk is adva van.

Olvasson tovább: