Kereső toggle

„Ha végre itt a nyár…”

Startol az utazási csúcsszezon

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Sokan már javában tervezik és szervezik a várva várt vakációt, legyen szó városlátogatásról, vízparti üdülésről vagy nyári táborozásról. Idén összességében 10-15 százalékkal többen indulhatnak külföldre is honfitársaink. A szektor egyöntetű véleménye szerint ugyanis egyre tudatosabban készülünk a pihenésre, és megnőtt az utazási kedvünk is. De melyek a legújabb utazási szokásaink, és mik a vadiúj trendek?

Régen az emberek hosszú évszázadokon keresztül nem utaztak el pihenni, nyaralni. Az elmúlt évtizedekben azonban a turizmus sokat fejlődött, és mára az egyik legjövedelmezőbb iparág lett. Ahogy az üdülőhelyek száma nő, úgy a programok repertoárja is egyre szélesedik, és természetesen a nyaralásnak is új formái jelentek meg. Így bárki találhat a saját céljainak és igényeinek megfelelő kikapcsolódási formát.

Gemencen például ritka madarak és új interaktív kiállítások, a Cserhátban gyerekbarát tanösvény, a Zemplénben izgalmas várak hívogatják a kirándulókat. Az Alpokban akár lámákkal is kirándulhatunk, vagy nyáron is üzemelő sífelvonók, legelésző tehenek és idilli „hütték” várnak ránk a Gastein-völgyben. Az ellazulásról a világhírű gasteini gyógybarlang, a Sziklafürdő hat tematikus részlege, a szállodákhoz tartozó termálfürdők, és összesen tizenhét radontartalmú forrás gondoskodik az  egészséges alpesi klíma mellett. Aki pedig adrenalinbombára vágyik, az Cipruson elsüllyedt kamionok között búvárkodhat, vagy több száz kilométernyi kerékpárúton fedezheti fel a sziget legendáit, ősi romok között tekeregve.

Elvégre egyre többet és egyre igényesebben utazunk, nő a kereslet a külföldi, gépkocsival is elérhető úti célok iránt, és a szolgáltatásokra is többet költünk – derül ki a szallodak.hu első turisztikai kutatásának online kérdőívei-ből, melyre 7249-en válaszoltak. Honfitársaink több mint 86 százaléka tervez idén belföldi utazást, míg kb. 11 százalékuk még nem döntött. A válaszadók 54 százaléka párjával, 45 százaléka családjával tervezi pihenését, a maradékuk pedig baráti társasággal vagy egyedül utazik. A megkérdezettek fele külföldre fog utazni. Az utazás céljaként a válaszadók jelentős része a wellnesspihenést (46 százalék) jelölte meg. A felmérésben részt vevők 18 százaléka 60-80 ezer forint között tervez költeni, közel 13 százalék 80-100 ezer forint között, 11 százalék pedig 100 ezer forint felett is fog áldozni szállodákra és egyéb szálláshelyekre az idén.

A magyar gyermekes családok többsége belföldön tervezi a nyaralását, s leg-inkább a gyermekbarát hotelek szolgáltatásait vennék igénybe – ez már a csaladiudules.hu portál felméréséből derül ki. A csaknem 1400 kérdőív adatainak összegzéséből kitűnik: a válasz-adók harmada egy alkalommal tervez családi üdülést, de 24 százalékuk egy rövidebb pihenést is beiktat a nyári hosszabb nyaralás mellett. A középkategóriás árakat és ezzel a plusz szolgáltatásokat a leendő vendégek 52 százaléka szívesen kifizeti, 47 százalékuk azonban inkább az akciós árakat keresi.

Az utazási irodák tapasztalatai szerint sem utaznak kevesebben. Annak ellenére, hogy idén drágultak az utak, sokan úgy próbálnak spórolni, hogy már jóval az indulás előtt az interneten foglalnak szállást, kihasználva az előfoglalási kedvezményt (first minute). Ha pedig kellőképpen mobilisak vagyunk, akkor last minute megyünk, így gyakran jóval olcsóbban le lehet foglalni egy utazást. Júniusi-júliusi nyaralások iránt leginkább a családosok érdeklődnek, míg a fiatalok inkább utószezonban utaznának.

2014-ben várhatóan tovább növekszik a többgenerációs nyaralás gyakorisága is. Megfigyelhető új trendnek minősül ugyanis, hogy az egész család együtt megy nyaralni: a nagyszülők, a szülők és az unokák. A módosabb idősebb generációk a megfigyelések szerint gyakran szponzorálják a nyaralást, míg a fiatalabbak az internet és a közösségi oldalak segítségével mint-egy „navigátorként” működnek az úton, de a nyaralás során is.

Ám jó hír azoknak, akik nem tehetik meg, hogy elutazzanak, hogy az otthonukban is vakációzhatnak. Méghozzá úgy, ha figyelünk rá, hogy valóban nyaralás hangulata legyen az otthon töltött hétnek, mintha valóban „turisták” lennénk. Egyébként egyre több amerikai és angol család gondolja úgy, hogy ezzel sok idegeskedéstől, stressztől és felesleges pénzkidobástól is mentesül. A „staycation” (stay = maradni, vacation = vakáció szavak összevonásából) hívei szerint az „otthon nyaraláskor” ne házimunkával töltsük az időt, hanem a megszokottól eltérően viselkedjünk: vendéglőben étkezzünk, menjünk el például egy közeli múzeumba vagy egy fürdőhelyre, esetleg kiránduljunk a környékünkön, és persze sokat aludjunk, olvassunk, és nézzünk meg esténként egy jó filmet.

 

A legnépszerűbb célok

Az utazásszervezők szerint az előző évekhez hasonlóan idén is a Balaton lesz a legkedveltebb hazai célpont, míg a külföldi desztinációk közül vélhetően a tengerparti nyaralóhelyekre utazhat a legtöbb magyar. Emellett egyre többen keresik a mediterrán hajóutakat, a kisebb szigeteket és a kulturális látnivalókat is. A KSH tavalyi adatai szerint a többnapos külföldi utazások legnépszerűbb úti céljai az alábbiak voltak: 1. Németország, 2. Ausztria, 3. Csehország, 4. Szlovákia, 5. Románia, 6. Horvátország, 7. Ukrajna, 8. Szerbia, 9. Olaszország, 10. Franciaország. Ha viszont csak a nyári hónapokat vizsgáljuk, akkor továbbra is a klasszikus tengerparti országok voltak és valószínűleg lesznek is a legnépszerűbbek (Görögország, Törökország, Horvátország, Tunézia, Bulgária, Olaszország, Spanyolország). További érdekesség, hogy Budapest lett a legjobb ár-érték arányú város 2014-ben is (akárcsak tavaly) a világ egyik legnagyobb utazási oldala, a TripAdvisor legfrissebb kutatása szerint.

Olvasson tovább: