Kereső toggle

Siklani csak okosan!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Bár hazánk nem kimondottan a téli sportokról híres, mégis egyre több lehetőség adódik országszerte a havas, jeges sportokhoz. Talán a síelés és a snowboardozás a legnépszerűbb téli sport, amiknek az élvezetét az országunkat körülölelő hegyek, valamint az egyre korszerűbb hazai pályák is elősegítik. De vajon mit kell tennünk annak érdekében, hogy a lelkes első próbálkozásainkat követően a tél hátralévő részét ne egy kórházi ágyban fekve kelljen eltöltenünk?

A síelés, de a snowboardozás is egy könnyed hétköznapi lesiklásnak tűnik, a valóság azonban ennél összetettebb mozgás. Bár sokan nem tudják, de egy-egy lesikláskor testünk valamennyi izmát használjuk, méghozzá elég intenzíven, ezért mielőtt még nekivágnánk egy hosszabb alpesi hétvégének, érdemes hetekkel előtte elkezdeni az edzést. Különösen fontosak a kardiovaszkuláris (szív- és érrendszeri) edzések, ugyanis ennek elhanyagolása esetén síeléskor „lélegzetelállító” élményben lehet részünk. A megelőző bemelegítésnél fontos, hogy minden testrészünket megmozgassuk. Ajánlatos, akár 10-15 percet is rászánni, mivel egy jól elvégzett gyakorlatsorozat akár az életünket is megmentheti. Ha fáradtak vagyunk, vagy kialvatlanok, akkor semmi esetre se menjünk pályára, mert bár a fáradtságérzés eltűnhet a sportolás közben, de a lelassult reakcióképességeink miatt meleg pillanatokra számíthatunk.

A felkészülés a felszerelésünk esetében is elengedhetetlen. Síelés esetén a bakancs kiválasztásánál figyelni kell arra, hogy azt sí-zokniban próbáljuk fel és egy kicsivel nagyobb méretet válasszunk, mert síeléskor a lábunk kissé hátrébb csúszik. Ha tehetjük, akkor olyan lábbelit válasszunk, amin lehetőleg minél több kötés van, hiszen akkor jobban rá tudjuk igazítani a lábunkra. Továbbá ügyeljünk arra, hogy a kötés ne legyen túl szoros, mert akkor a lábunk hamar megfájdul, a túl laza kötés pedig balesetet is okozhat. A bakancshoz hasonlóan a kesztyű is legyen egy fél számmal nagyobb, mert akkor kényelmes és melegebbnek is érezzük.

A ruházatnál a három réteg szabályát kell szem előtt tartani, és ügyelni kell arra, hogy a legfelső réteg levehető legyen, aminek köszönhetően fűtött helyen kevésbé fogunk megizzadni. Pár hetes használat után nem kell azonnal kimosni dzsekinket, elég csak kiszárítani, mivel mosáskor elveszti az oly értékes impregnáló rétegét. Ha mégis mosásba adjuk, akkor utána gondoskodjunk az impregnálásról.

A sisak használatánál ügyeljünk arra, hogy csúszásnál a csat be legyen kapcsolva, ugyanis a várt védelmet csak így tudja nyújtani. Ne feledjük: a sisakot nem azért a 999 alkalomért hordjuk, amikor semmi baj nem történik velünk, hanem azért az egyért, amikor megóv minket egy bénulást okozó fejsérüléstől, vagy az életvesztéstől. Síelés előtt érdemes a léceket élezni, valamint viaszozni. Az élezéssel viszont ne próbálkozzunk otthon, ha nem szeretnénk, hogy lesiklás közben az extrém sport új fogalmat nyerjen estünkben.

Snowboardozás során pedig a deszka helyes kiválasztása a legfontosabb, melynek során a testalkat, a tudás, a habitus az irányadó. Ezután a stílusunkhoz igazítsuk a cipő és a kötés (puha, kemény) helyes kiválasztását.

A pályákon a fényvédelem is kiemelt tényező, ugyanis ilyenkor kétszer annyi UV sugárzás érheti az arcunkat. Viszont kerüljük azokat a napkrémeket, amelyek hidratálót tartalmaznak, különben a lankás lejtőkön való siklás közben könnyen arcunkra fagyhat a mosoly. Emellett figyeljünk arra is, hogy sportolás közben az elvesztett folyadékmennyiséget pótoljuk, még akkor is, ha nem érezzük magunkat szomjasnak (minimum 2,5 liter/nap).

De ami talán a legfontosabb, az a józan ész. Ugyanis az emberek pihenéskor sokkal lazábban veszik a dolgokat, amivel nem csak saját magukat, hanem másokat is veszélybe sodorhatnak. Ezen felül tisztában kell lenni saját képességeinkkel és tudásunkkal, amik nem azonosak azzal, amit internetes videókon láttunk, vagy amit elképzeltünk magunkról, ugyanis a túlzott magabiztosság nagyon sok baleset melegágya. Ezért sohase szégyelljünk segítséget kérni! Bármennyire is közhelyes a felkészülés fontosságának hangsúlyozása, tény, hogy tízből kilenc baleset elkerülhető gondos felkészüléssel és helyes sportolással.

Főbb hazai pályák

Az egyik legkorszerűbb az eplényi Nordica Síaréna, ahol mind a kezdők, mind a profik találnak számukra megfelelő pályát. Itt van hazánk egyetlen négyszemélyes felvonója, ami Szent Sólyom néven működik. Az óriási síliftkapacitásnak köszönhetően sikerült megszüntetniük az egyik legnagyobb megpróbáltatást jelentő tényezőt, a sorban állást. A hosszabb időre érkező vendégek több szálláslehetőség közül is választhatnak, kezdve a Síaréna pályaszállásától, a környéken megtalálható hotelekig.
A Kékestetőről, Magyarország legmagasabb pontjáról indul az ország leghosszabb lesiklópályája, ami majdnem 2 km hosszú. Enyhe lejtésének köszönhetően kezdő síelők is bátran nekivághatnak. Az első 700 méteres szakasznál sífelvonó, a teljes táv végén pedig sí-buszok gondoskodnak a visszajutásról.
Meg kell említeni a mátraszentistváni Síparkot is, ahol 6 sípálya található, összesen 3900 méter hosszan. A Sípark hazánk legtöbb szolgáltatását nyújtó családi síterepe, ráadásul lesiklás közben gyönyörű kilátásban lehet részünk, amit a hidak, tavak látványa csak még jobban fokoz.

Olvasson tovább: