Kereső toggle

Ezredvégi internacionalizmus

A Hetek autótesztje: Toyota Yaris

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Tudták önök, hogy a Toyota Motor Corporation világszerte 5 millió autót gyárt
évente? Öt órán keresztül csak a magyarországi piacra termeltek – hazánkban
tavaly 3070 darab személyautójukat értékesítették. "Az a sikeres termék, amely
iránt a vásárlók vonzalmat éreznek, egy gyönyör? karosszék sokkal
kényelmesebbnek tűnik, mint egy csúnya" – állítja a Toyota Yaris görög
származású formatervezője, Szotirisz Korosz. Dr. Shuhei Toyota igazgató fontos
mérföldkőnek tekinti cége új kisautóját, melytől nagyobb üzleti sikert remél,
mint a kifutó típustól, a Starlettől. Az ADAC (Német Autó Klub) statisztikái
szerint az útjaikon futó kisautók közül a Toyota Starlet tulajdonosok kérték a
legkevesebb műszaki segítséget, mégsem volt átütő piaci sikere, ezért több olyan
ponton fejlesztették a Yarist, ami az alsóközépkategóriás autókban sem
hétköznapi. Íme a nemzetközi alkotógárda: japán "bábáskodás", belga
tervezés, görög formaterv, skóciai motorgyártás – ez a fogyasztásban is
megnyilvánul – és francia összeszerelés (2001-től). Ha ilyen sok nemzet egy kicsit
a saját produktumának tekinti az autót, akkor ez az eladási statisztikák növekvő
ütemét fogja eredményezni, így válhat egy helyváltoztatásra alkalmas közlekedési
eszköz pszichológiai árucikké is.

A kiskocsik Japánban a test-, Magyarországon pedig a pénztárcaméretek miatt a
legkedveltebbek. Hogyan felelhet meg egy ilyen méret? autó a következő, látszólag
egymásnak ellentmondó követelményeknek: legyen belül tágas, de igen rövid
karosszériájú (361 cm), méretei ellenére szerepeljen jól a szigorú Euró NCAP
törésteszten, motorja legyen fajlagosan nagy teljesítményű, mégis kis fogyasztású,
és a fejlett műszaki és esztétikai tartalom ne társuljon megfizethetetlen árral?
Toyotáék válasza: ők nem csupán egy új autót készítettek, hanem azt már a
tervezés kezdetétől fogva egy fontos alkotórész, az ember köré építették. A
"szerencsés" valószínűleg nem Japán származású volt, mivel az első és a
hátsó üléseken is úgy férnek el 190 cm magas utasok, hogy az ismert minőség?
magyar utakon sem fogják átalakítani fejükkel a tetőlemezt.



Kis családoknak ideális



A másfél méter magasságú autó – kategóriájában a legnagyobb méret? – 2,5
köbméter belső térrel rendelkezik, súlya a felszereltségtől függően 820-985 kg.
Jól navigálható az utastér, az osztva dönthető hátsó üléssor – 15
centiméteres tartományban – síneken mozgatható előre-hátra, ez határozza meg a
csomagtér 205 vagy 305 literes voltát. Ha csak ketten utaznak, a hátsó üléssor
három mozdulatból álló előrebuktatásával egy 700 literes sík rakodótér
alakítható ki. A Yaris 9,8 méter átmérőj? körön tud megfordulni,
üzemanyagtartálya 45 liter 95-ös benzint nyel el, melyből a gyári adatok szerint 100
kilométerenként átlagosan 5,6 literrel lesz kevesebb. A hazai sebességkorlátozásokat
betartva sík országúton 5. fokozatban a fedélzeti számítógép 4,2 literes
pillanatnyi átlagfogyasztást mutatott, ez nem rossz adat, hisz ez esetben 1 km
megtétele 7,60 forint benzinköltségünkbe került. A gépkocsi légellenállási
együtthatója Cw 0,3, de a csekély üzemanyag-fogyasztáshoz nemcsak a kitűnő
aerodinamikai tényező, hanem az új fejlesztésű, az átlagosnál kisebb súrlódási
ellenállással rendelkező motor is hozzájárul. A 998 köbcentiméteres, 16 szelepes
erőforrás 68 lóerejét és 90 newtonméter nyomatékát a változtatható szívószelep
vezérlésnek, a dupla vezérműtengelynek és a hengerenkénti közvetlen elosztó
nélküli gyújtásrendszernek köszönheti (mindegyik gyújtógyertya tetején külön
kis trafó van!). A kis motor 12 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 100 km/h-ra, a
végsebessége pedig 156 km/h. Mivel a féktávolság fontosabb műszaki szempont a
gyorsulási adatoknál, a Yaris fékberendezéséről el kell mondanom, hogy a mozgási
energiát olyan intenzitással emészti föl, ami kategóriájának élére helyezi. Az
alacsony súlypontú autó hirtelen kormánymozdulatokra vagy váratlan közlekedési
szituációkban is stabilan, jóindulatúan viselkedik, köszönhető ez a meglepően jó
rugózásnak és a 14 colos kerekeknek, de azért ne várjunk tőle olyan utazási
komfortot, ami a nagy luxus-limuzinoknál szokásos. Az ötfokozatú váltó mellé (a
Renault-tól már ismert) automata kuplung is rendelhető, amely ellentétben a teljesen
automata váltókkal nem okoz teljesítményveszteséget és nagyobb
üzemanyag-fogyasztást.

Érdekes újdonság a Yaris digitális kijelzője, amely nem a hagyományos kormány
mögötti helyen, hanem középen, a műszerfal tetején – kissé a vezető felé
fordítva nyert elhelyezést. Ezt a megoldást nem pusztán formatervezési szempontok
diktálták, hanem az emberi szemnek az a fókuszálási tulajdonsága, hogy ha az útról
a műszerekre pillantunk vissza, az éleslátásig értékes tizedmásodpercek telnek el.
Ezt kiküszöbölendő a térhatású vákuumfluorscent műszer szinte az autó elé
vetíti az adatokat, közel azonos perifériára az előttünk zajló közlekedési
szituációkkal. Kritika csak a sebességmérőt illeti, mert az autó megállása után
szerinte még – ha csökkenő sebességgel is, de – utazunk.



Irányár: kétmillió kétszázezer



A garanciaidő 3 év vagy 100 ezer kilométer, a karosszéria átrozsdásodása ellen
pedig 12 esztendő. Az alapmodell felszereltségei a következők: vezető oldali
légzsák, övfeszítővel és erőhatárolóval ellátott biztonsági övek, 5 darab
állítható magasságú fejtámla, állítható magasságú kormány, elektromos
fényszórómagasság-állítás, belső levegőkeringetés, pollenszűrő, elektromos
indításgátló, fedélzeti számítógép, színezett üveg, beépített rádiósmagnó
két hangszóróval, belülről nyitható tanksapka, hátsó ablaktörlő, harmadik
féklámpa.

A háromajtós alapmodell ára bruttó 2 millió 195 ezer forint, további két ajtóért
darabonként 30 ezer forintot kell fizetni. Az ötajtós modell jobb választás a
kisgyermekeseknek, mert a háromajtósban nehézkes a hátsó ülésen rögzíteni a
biztonsági gyermeküléseket. A közel 600 kilométeres tesztút során kialakult
véleményem szerint ma a Yarisnál jobb kisautó nem kapható – olcsóbb igen –; a
biztonsági és műszaki előrelépésből mi vásárlók csak profitálhatunk.



Szerkresztőségünk kéri kedves olvasóinkat, írják meg, mely autókról
szeretnének lapunkban tesztet olvasni, remélve, hogy a közölt információk
hozzájárulnak a vásárlás előtti jó döntésekhez.

Olvasson tovább: