Kereső toggle

Fejre állt a száguldó cirkusz

Új szupercsapat debütált

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az évadnyitó melbourne-i futam után elmondhatjuk: a tavalyi évhez képest feje tetejére állt a száguldó cirkusz. Ebben nemcsak az újoncként győztes Brown GP játszott szerepet, hanem az izgalomfokozó szabálymódosítások is.

Akik 2008 után a Ferrarik és McLarenek csatáját várva utaztak Ausztráliába, vagy ültek a képernyő elé - talán ez utóbbiak voltak többen - nos, ők bizonyára csodálkozva néztek a rajtrács első két helyét elfoglaló szép, fehér, ismeretlen autókra. Olyanra volt már példa, hogy egy debütáló pilóta élete első Formula-1-es megmérettetésén dobogóra állt - például Lewis Hamilton vagy a kilencvenes években Jacques Villeneuve - de az ő érkezésüket az F-1-be már jó előre tudni lehetett. Most azonban még alig egy hónappal az évad megkezdése előtt sem látszott semmi abból, hogy születőfélben van egy olyan team, amely akár az egész 2009-es évet uralhatja. A Brown GP csapatának névadója Ross Brown, a Ferrari egykori zsenije, akinek kulcsszerepe volt az olasz istálló számtalan futamgyőzelmében és világbajnoki címében. A két pilóta neve is ismerősen csenghet: a brit Jenson Button és az egykor szintén ferraris Rubens Barrichello.

A gazdasági válság nem hagyta érintetlenül a Forma-1-et sem. A Honda vezetése úgy döntött, hogy a tavalyi középszerű szereplés után kiszáll a sportágból. Ezzel a döntéssel azonban több száz kiváló szakembert küldött volna az utcára, ami önmagában is fájdalmas, nem is beszélve az igen nagy összegű végkielégítések kifizetéséről. Továbbá szerződések is kötötték Bernie Ecclestone cégéhez, így a végén az egész csapatot pilótástól, szerelőgárdástól, mindenestől jelképes 1 angol fontért eladták egy fizetőképes vásárlónak: a már másfél éve a Hondánál dolgozó Ross Brownnak. A csapatfőnökből lett tulajdonos-névadó nekilátott a munkának, és fejlesztései, illetve magas színvonalon kidolgozott ötletei révén egy bajnoki címre esélyes autót állított a rajthoz.

Az utóbbi évtizedekben megszokhattuk, hogy az első számú autóverseny-sorozatban óriási pénzek mozognak. A belépőjegyek ára sem alacsony, ám a szponzori támogatások összege, a pilóták fizetése vagy éppen a fejlesztések költségei többnyire csak milliókban mérhetők - nem forintban persze. Az események középpontjában álló versenyautókon minden egyes négyzetcentiméternyi reklámfelület gigászi értéket képvisel, ami az istállók fő bevételi forrása. Ezért is volt furcsa látvány a szinte csupasz, matricátlan, fehér autók látványa. Nem kell azonban látnoki képességgel rendelkeznünk ahhoz, hogy lássuk, a közeljövőben ez változni fog.

A két Brown-Mercedes az első két helyről indult, és a verseny végén is ők állhattak a dobogó felső két fokára. Ez a teljesítmény azonban a szponzorokon kívül a többi csapat figyelmét is felkeltette, akik nem feltétlenül osztoztak Buttonék örömében. A Ferrari, a Renault és a Red Bull Racing kifogásolt egy aerodinamikai újítást, amit többek között Brownék is alkalmaztak, szerintük így szabálytalanul jutottak előnyhöz. Az ügyben áprilisban hoz döntést az illetékes bíróság, de a független szakértők - köztük Niki Lauda - szerint a vitatott diffúzorok (légterelők) egyedül nem eredményeznek ekkora teljesítménykülönbséget, valójában arról van szó, hogy Ross Brown végezte a legprecízebb, legalaposabb munkát, és a többieknek meg savanyú a szőlő.

Érdemes említést tenni egy új szerkezetről, amit néhány versenyautóba már be is építettek. Ez a KERS-rendszer, ami egy új erőforrás. A lényege, hogy menet közben feltölt egy akkumulátort, és az így nyert energiát a versenyző a kormányon lévő gombbal mozgósíthatja, például előzés közben, amikor különösen jól tud esni néhány pluszlóerő. Ezzel a rendszerrel az autó akár hibrid hajtásúnak is nevezhető.

A Forma-1 szabályai több más ponton is módosultak. Minden versenyző nyolc darab motort használhat el az év során. Így a motorgyártóknak még jobban figyelembe kell venni a tartósság szempontját, mert ennek a nyolc motornak a pénteki teszteléseket, a szombati időméréseket és a vasárnapi futamokat is bírniuk kell. Továbbá új szabály az is, hogy minden versenyen legalább egyszer fel kell tenni az autókra egy extra lágy gumigarnitúrát, ami három-öt körön keresztül nagyon gyors, utána viszont szinte használhatatlan. A versenyek hangulata emelésének reményében - úgy tűnik, sikeresen - az autók „megelőzhetőségén" is javítottak azáltal, hogy a kocsik hátsó légterelőit megváltoztatták, hogy az kisebb légörvényt keltsen az autó háta mögött, így az előzni kívánó versenyző könnyebben hozzáférhet kiszemelt áldozatához. Ez utóbbi változtatás a KERS-rendszerrel kombinálva tényleg eseménydússá tette az ausztrál nagydíjat, legjobb példa erre Lewis Hamilton, aki hátulról szinte az egész mezőnyt megelőzve végül - Trulli bűnhődése után - a harmadik helyig jutott.

Lapzártánk idején érkezett a hír, miszerint magyar szponzora lehet a Williams-, vagy a Brown-istállónak. A Népszabadság értesülései szerint a Hell energiaitalok gyártója, a Candy Globe Kft. mindkét csapattal hetek óta tárgyal. A 15 milliárd forintos forgalmat bonyolító cégnél egyelőre nem árulták el mekkora lenne a szponzorációs összeg.

Olvasson tovább: