Kereső toggle

Az év autója: Fiat Panda

Szorít-e az olasz csizma?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az olaszok autós nemzetté tételében elévülhetetlen érdemeket szereztek az 1955-ben piacra dobott 600-as, majd az 500-as farmotoros, tojás formájú kisautók, melyekből együttesen mintegy 6,5 millió darabot gyártottak. A Fiatnál mindig is tudták, hogyan kell az olcsón és nagy sorozatban előállított gépkocsikkal kielégíteni a tömegigényeket – a Pandával ezt a hagyományt folytatják tovább. 

Ötvennyolc nemzetközi autós szakújságíró szavazatai alapján tetemes, negyven pontos fölénnyel a Fiat Pandát választották 2004-ben az Év Autójának. Közös második helyre szorult a Mazda 3 és a VW Golf, őket követi a Toyota Avensis, az Opel Meriva és az 5-ös BMW. 

Ahogy bennem, úgy az olvasóban is felmerülhet a kérdés: vajon a 5-ös BMW rosszabb
autó a Pandánál? Ha az abszolút műszaki tartalmat nézzük, nyilvánvalóan nem, a díj odaítélésénél azonban nagyobb súllyal eshet a latba az ár-érték arány. 

A 3,5 m hosszúsághoz és 1,6 m szélességhez 1,54 m magasság társul, ezért kifejezetten egyterűs a Panda belső hangulata. Ezt erősítendő a sebességváltó, a Multiplához hasonlóan, a műszerfal alján kapott helyet. A Panda magas felépítésének még egy előnye van: a nagy felület? szélvédők miatt minden irányban remek a kilátás. Az utastér egyszer? anyagokból épül fel, és kisautó létére meglehetősen tágas. Még hosszabb, városon kívüli utakon is megfelelő komfortot biztosít négy felnőtt számára, ám az ötödik hely ilyenkor már kissé szűkösnek tűnik. A csomagtértől ne várjunk csodákat, 206 literes űrtartalmával, mely lehajtott háttámlával 800 literesre bővíthető, megfelel a kategória kívánalmainak. 

A Panda alapváltozata 1 millió 890 ezer forintba kerül, ezért egy légzsákot, két elektromos ablakot, indításgátlót és központi zárat kapunk. Az 1,1 literes, hengerenként kétszelepes benzinmotor 54 lóerőt teljesít, a végsebessége 150 km/óra. A motorválaszték jelenleg nem túl nagy, az alapmotoron kívül jelenleg egy 1,2 literes, 60 lóerős változatot választhatunk. Később érkezik az 1,3 literes, 70 lóerős multijet turbódízel, mely bizonyára nagy sláger lesz. A Panda kedvező árakon ajánl olyan extra felszereléseket, melyek eddig nem nagyon voltak elérhetők ebben a kategóriában. Ezek közé tartozik az oldal- és függönylégzsák, a kitörés- és kipörgésgátló, az automata klíma, valamint egy olyan viszszagurulás-gátló, amely 1,5 másodpercig megtartja az autót. A Fiat erőssége még 

a kiváló rugózási komfort, mely a hazai utakon nem megvetendő szempont. Az Év Autója díj, az igényes
összeszerelés, és az alacsony vételár bizonyára népszerűvé teszi majd a Fiat Pandát a hazai vásárlók körében.

Olvasson tovább: