Kereső toggle

Makótól Detroitig

Magyar mérnök tervezte a híres T-modellt

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

"Nekem mindegy, honnan jön valaki. A Sing-Singből vagy a Harvard Egyetemről. Mi az embert alkalmazzuk, nem az életrajzát." Henry Ford



Galamb József 1905–1944 között volt a Ford Motor Company egyik vezető főkonstruktőre. Ez azt jelenti, hogy végig együtt dolgozott Henry Forddal, a vállalat alapítójával, és 25 éven át annak fiával, Edsel Forddal is. Sőt, még Henry unokáját is ő vezette be a Ford tervezési és gyártási ismereteibe. 



A T-modell Cabriolet változata Fotó: Ford media

Galamb József 1881-ben Makón látta meg a napvilágot. Budapesten a mai Bánki Donát Műszaki Főiskola jogelődjén, az akkori Állami Felső Ipariskolában szerzett gépészmérnöki előismereteket. Már ekkor kiemelkedő rajzkészséggel rendelkezett, gondolatait gyorsan, érthetően és szép kivitelben tudta papírosra vetni (nem véletlen, hogy H. Ford is Galamb József kifejező rajzaira figyelt föl először). Először az aradi MARTA (Magyar Automobil Rt. Arad) gyárban tanulmányozta a gépkocsigyártást, majd Németországban az Adler gépkocsigyárban helyezkedett el mint szakmunkás. Olthatatlan vágya volt azonban, hogy eljusson az amerikai Saint Louisba, az 1904-ben megnyíló autós világkiállításra. Amikor 1903 október 6-án 22 évesen megérkezett New Yorkba, mindössze néhány dollár volt a zsebében (a 20-as évek végén már évi 75 ezer dollárt keresett – ennyi volt az USA elnökének is a fizetése). Először a Cadillac-gyárban kopogtatott, de a kért heti húszdolláros fizetést csak Fordéknál kapta meg. A Ford Motor Company 1905-ben még semmit sem gyártott önállóan, a legtöbb alkatrészt – a motort, hajtóművet, és a karoszszériát – a Dodge Brothers szállította, az autók összeszerelését ekkor még csak 300 munkás végezte. 1907 elején H. Ford így szólt hozzá: "Joe, az az ötletem támadt, hogy új kocsit tervezünk. A harmadik emeleten hátul a szobába vigye fel a rajztábláját, majd azonnal hozzákezdünk a megtervezéséhez. Nem kell róla tudni senkinek." Akkor még nem tudta – emlékezett vissza később Galamb –, hogy ez a híres T-modell lesz. Elsőként egy, a korát megelőző technikai érdekességet, egy bolygóműrendszer? sebességváltót készített, de ő volt a felelős a T-modell többi részének tervezéséért is. Amikor Saint Louisban megjelent a kiállításon a kis Ford-kocsi, olyan szenzációt keltett alacsony ára, hogy az egész világ felfigyelt rá. A kiállításon 350 ezer(!) darab gépkocsira vettek fel előrendelést, képzeljük el micsoda adminisztrációs kihívás lehetett ez egy számítógép nélküli világban. A hagyományos gyártási módszerekkel ekkora igényt nem lehetett kielégíteni, valami új ötletre volt szükség. Ez a mondhatni "marha jó" ötlet – azaz a futószalagos sorozatgyártás gondolata akkor született meg H. Ford fejében, amikor Philadelphiában járva felfigyelt egy vágóhíd munkájának szervezettségére. Végül 1908 októberében elkészült az első T-modell – becenevén Tin Lizzie (Bádog Lizi) – amelyet máig az egyik legfontosabbnak tartunk az autómobil történetében. Az 1928-ig tartó 20 éves periódusban több, mint 15 millió példány készült belőle, roppant mértékben hozzájárult az Egyesült Államok közlekedési és kommunikációs problémáinak megoldásához és felvillantotta az amerikai polgárok előtt a fogyasztói társadalom vízióját. De milyen is volt "Bádog Lizi", a kor minden igényt kielégítő autója? Tulajdonságai leginkább egy öszvérhez voltak hasonlatosak, ugyanolyan robusztus és kitartó – és ha valaki értett a kezeléséhez –, ugyanolyan fürge is volt. A századelő Amerikájának úthálózata jóval fejletlenebb volt az európainál, a T-modellt azonban bármilyen terepen el lehetett vezetni. Az iparág kolosszusa, a Ford, amely egymaga gyártotta le az akkoriban Amerikában értékesített autók felét, rendszeresen csökkentette a T-modell árát. 1917-ben például kereken 360 dollárba került, ami igen pezsdítőleg hatott a piacra. Gyártása nagy siker lett, megalapozta a Ford család vagyonát és elismerést szerzett Galamb József számára is. A 20-as évek elején, amikor megnyitották a Ford-művek saját kohóművét, Henry így szólt a mellette álló zömök, kék szemű, ekkor már kissé őszülő férfihoz: "Mi csináltuk ezt, Joe, ha a kis kocsit meg nem csináljuk, ma nem lenne se bányánk, se vasútunk, se üveggyárunk." Galamb József kapcsolata a Ford családdal jó volt, de kizárólag a műszaki fejlesztésre korlátozódott, H. Ford politikai, közéleti szerepléseiben nem vett részt. 37 éves volt, mikor megszületett első lánya Claire, majd kilenc év múlva Gloria. Ez a nem dohányzó, nyugodt természetű, szüleit és testvéreit szerető tehetség – aki többször is hazalátogatott Magyarországra – 1955-ben hunyt el Detroitban. (K. S.)

Olvasson tovább: