Kereső toggle

A Kreml ötödik hadteste

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Szlovjanszk környékén foszfort tartalmazó gyújtóbombákkal követ el népirtást saját lakossága ellen a kijevi junta – adják hírül az orosz médiában. Mutatnak síró embereket, szétbombázott épületeket és felperzselt földet is az orosz televíziós csatornák, meg éjszakai bombázást foszforral. Az ukrán haderő cáfol, de a Donbasszon már senki nem hisz nekik, hiszen ők a kijevi junta, akik népirtást követnek el saját lakosságukkal szemben.

Az orosz média egyre durvább híreket közöl a ki-jevi hatalom oroszokkal (orosz ajkú ukránokkal) szemben elkövetett akcióiról, számtalanszor népirtással és háborús bűnökkel vádolva az ukrán fegyveres erőket és a vezérkart, mindenek előtt pedig az elnököt. A saját lakosságát irtó, nőket és gyerekeket gyilkoló náciknak mutatják be azt a kormányt, amely Ukrajna
területi egységének megtartása és területi integritása érdekében terror-ellenes hadjáratot indított az illegálisan felfegyverkezett szeparatista harcosokkal szemben. Noha valóban vannak a harcoknak polgári áldozatai, az ukrán vezetés egyértelművé tette, hogy a megtorló akció a fegyveres terrorcsoportokkal szemben, és nem a polgári lakosság ellen zajlik.
A foszforbombázás híreit az ukrán hadvezetés sajtótájékoztatón cáfolta, ennek ellenére ezt az oroszok minden Kreml által finanszírozott médiumában – az orosz és angol nyelvűben egyaránt – tényként állítják. A stopfake.org nevű, orosz médiahazugságok leleplezésére létrehozott ukrán tényfeltáró újságírókból alakult szervezet, valamint az Információs Ellenállás nevű szervezet is egyértelműen bizonyította, hogy az orosz tévékben vetített, Szlovjanszk bombázásaként bemutatott képek 2004-es iraki felvételek, ám egyetlen csatornán sem helyesbítettek. Ha a magyar médiában nézzük meg a foszforbombázás híreinek megjelenését, akkor egyértelműen kirajzolódik az a médiabirodalom, amely a szélsőjobboldalhoz köthető: olyan médiumok hozták le a hírt, mint a Hídfő.net, az Alfahír, a
Szabad Riport, a Titkolt Hírek nevű Facebook-csoport, valamint az Oroszország Hangja, orosz állami rádió magyar nyelvű honlapja –, amelyek előszeretettel foglalkoznak különböző összeesküvés-elméletekkel, elsősorban a zsidó világuralom témakörében. A szélsőjobboldalhoz kötődő média Kremlbe vezető szálaival több nyugati és magyar elemzés is foglalkozott, legutóbb a Political Radical blog bejegyzéséből tájékozódhatott a magyar olvasó az orosz hírgyárak itthoni közvetítőiről. A bejegyzés szerzője többek között foglalkozik a Kiállunk Oroszország mellett Facebook-oldallal, mely bevallottan elfogultan tájékoztat a „liberális, atlantista média” ellenében az ukrán krízisről és a harcokról. Propagandája fő elemei a következők:
1. az Egyesült Államok és Kijev konspirációba ágyazott démonizálása, 2. az ukrajnai szeparatista törekvések felkarolása, 3. az orosz diplomácia és Putyin álláspontjának kritikátlan bemutatása, továbbá a kelet-ukrajnai harcokról való „háborús tudósítás”. Az oldal szerzőinek már mottóválasztása is beszédes, hogy kikkel és ki ellen határozzák meg magukat: „Oroszország mindig azok mellett fog állni, akik a kollektív akarat szerint határozzák meg a fontos döntéseket, és nem egy állam (USA vagy Izrael) vagy egy államszövetség (NATO) akarata szerint” – Vlagyimir Putyin.

Orosz jövőkép

Az orosz külpolitikának két megrögzött reflexe van: az első, hogy szörnyű dolgok történnek, ha a szomszédja nem nála keres védelmet. Még szörnyűbb események történnek akkor, ha ez a szomszédos ország másik szövetségi rendszerhez kíván tartozni. Persze nem elképzelhetetlen, hogy ezeket a szörnyűségeket Oroszország maga készíti elő tőle elforduló szomszédai számára. Ez a sejtelmünk erősödhet akkor is, ha egy 2012-ben az Gazeta Expressben publikált cikket tanulmányozunk, amely Oroszország és a világ jövőjét mutatja be 2035-ben. A lap szerzői a tanulmányt az orosz nemzetbiztonsági szolgálatra és a CIA kutatásaira hivatkozva készítették, továbbá a munkában részt vett Zbigniew Brzezinski, Carter elnök volt nemzetbiztonsági tanácsadója is. 2035-re Oroszország területe nemcsak az annektált Krím félszigettel és a most elszakadni kívánó Donbassz-régióval nő meg, amelyet most Novorosszijának hívnak, hanem a cári idők birodalmának mérete tér vissza, magába foglalva Transznisztriát, lezárva Kijev fekete-tengeri kijáratát. Nem állítható, hogy pontosan ez képezi a Kreml terveit, az viszont nyilvánvaló, hogy ezek az orosz birodalmi vágyálmok, amelyek a Szovjetunió 1991-es szétesése óta a Krím annektálásával felerősödtek. A vízió szerint a multikulturalizmus összeomlik, és a nemzetállami határok eltolódnak. A tanulmány nem tartja kizártnak egy iszlám állam létrejöttét Nyugat-Európában. Közép-Európában és a Balkánon is átrendeződnek a határok, így Magyarországhoz az orosz jövőben visszakapcsolódik Erdély és a Délvidék, ugyanakkor a muszlim balkáni államok a török érdekek figyelembevételével Albánia részét képezik majd. Ez nem vonatkozik Boszniára és Hercegovinára, amelyeket az oroszok Szerbia és Horvátország részeként osztanak fel.

Olvasson tovább: