Kereső toggle

Vilmos és Katalin: házasság  a célkeresztben

Minden határt átlépett az európai bulvársajtó

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Pert veszített a brit királyi családdal szemben a francia Closer magazin, miután pénteken leközölte Kate Middleton topless fotóit. A fényképeket körülbelül fél mérföld távolságról készítette egy paparazzo a Windsor család provence-i villájában kettesben napfürdőző házaspárról. A párizsi bíróság ítélete szerint a lap bűnös a házastársi intimitás „brutális közszemlére tételében”. A szerkesztők szerint Európában ez nem probléma, ezért nehéz lenyelniük a precedens értékű ítéletet.

Charlotte Harris médiajogász a Daily Telegraphban William és Kate győzelmét a bulvárlap fölött egyben az emberi méltóság győzelmének is nevezte. A szakértő élesen bírálta azt a véleményt, miszerint egy modern és természetes nő képéhez hozzátartozik a meztelenkedés. „Nincs abban semmi modern, hogy nem adunk lehetőséget egy nőnek arra, hogy nemet mondjon.” Ha a bíróság nem marasztalta volna el a Closert és a lapot üzemeltető Modadorit, az azt jelentené, hogy egy nő ma már nem rendelkezhet szabadon a testével, nem dönthet abban, hogy meg akarja-e mutatni a nyilvánosságnak vagy sem.
Vilmost és Katalint a királynő gyémántjubileumára szervezett délkelet-ázsiai körúton érte a hír, hogy pár nappal korábbi nyaralásuk képei egy bulvárlap címlapjára kerültek. A francia Closert rövidesen a szintén ebbe a lapcsaládba tartozó – Berlusconi tulajdonában álló – olasz Chi, majd az ír Daily Star követte. Az utazást a pár nem szakította meg, de ügyvédjeiken keresztül rögtön intézkedtek: vasárnap a St. James’s palota bejelentette, hogy a várakozásokkal ellentétben nem polgári, hanem büntetőjogi feljelentést tesznek a Closer ellen. A francia jog szerint ugyanis minden egyes személy magánéletét tiszteletben kell tartani, még ha híresség is, vagy rendkívüli pozícióval bír.
Közben a királyi család megpróbálta elérni Silvio Berlusconinál, hogy az olasz Chi magazin elálljon a képek közlésének szándékától, de megkeresésüket válaszra sem méltatták, ehelyett egy húszoldalas mellékletet szenteltek a lesifotóknak. A szerkesztő, Alfredo Signorini később azt állította, hogy azok egy közútról készültek, amelyről bármelyik járókelő könnyen megláthatta volna a hercegi párt, tehát nyilvános helyről van szó. Csak azt felejtette el megemlíteni, hogy a szemfüles járókelőnek egy távcsövet is magával kellett volna hoznia, mivel az útról a villa mindössze egy apró pontnak látszik a fák mögött.
A Closer szerkesztősége ezt Katalint degradáló nyilatkozatokkal tetézte: „Egy topless hercegnő. Voltak már mások is így. Nincs ebben semmi új.” A képeket szintén közlő ír Daily Star főszerkesztője, Michael O’Kane egyenesen azt állította, hogy a hercegnő csupán egy ugyanolyan celeb, mint Lady Gaga vagy Rihanna, és hozzátette, hogy az írek nem tekintik jövendőbeli királynőjüknek. A tavaly kinevezett Kane-nek ez a cinizmus az állásába került, mivel munkáltatója, a brit Richard Desmond kedden felfüggesztette, sőt azt is fontolóra vette, hogy a lap működését sem finanszírozza tovább.
Az angol sajtó elzárkózott a fotók közlésétől, annak ellenére, hogy később fény derült rá: először angol lapokat kerestek meg az ajánlattal. Még a három hete Harry herceg botrányos fotóit leközlő Sun is visszautasította a lehetőséget, kiemelve, hogy egészen más helyzetről van szó a lesből lencsevégre kapott pár esetében, mint a barátai között, valóban nyilvánosan vetkőző Harrynél. Ráadásul az előző akció sem tett jót a lap megítélésének: a brit média panaszbizottságához mintegy 3000 levél érkezett Harry miatt. William és Kate pedig még nagyobb népszerűségnek örvend a szigetországban: amellett, hogy fiatalok, kedvesek, szépek, egy olyan tradicionális ideált testesítenek meg, aminek  hiteles példája ma már ritkaságszámba megy. Tavalyi esküvőjüket – oltár előtt, családi körben, konzervatív, fehér ruhában – legalább két és fél milliárd ember követte nyomon, amivel sokat javítottak a tradicionális esküvő népszerűségén. A britek, úgy látszik, továbbra sem akarják a kukába dobni ideáljaikat. Párton belüli bírálói szerint David Cameron is annak köszönheti tavaszi vereségét, hogy síkraszállt a melegházasság legalizálása mellett, így később ezt le is vették a napirendről. Franciaországban azonban a gazdaságban gyengén teljesítő Hollande pont ezzel a kérdéssel próbálja egybekovácsolni a szétforgácsolt baloldalt, így nem véletlen, hogy a konzervatív életet élő hercegi pár arrafelé nem részesül különösebb tiszteletben. A legmegalázóbb támadás azonban mégis az olasz Chi részéről érte a fiatalokat: miután a lap hasábjain erkölcsi prédikációban részesítették Katalint, a következő oldalon egy plasztikai sebésszel véleményeztették a hercegnő formáit. Alfredo Signorini szerkesztő, aki bevallottan meleg, és fontos szereplője Berlusconi médiabirodalmának, az idős királynőnek is beszólt: „Még személyesen II. Erzsébet királynő sem tudott volna megakadályozni abban, hogy közöljem a fotókat. Persze II. Erzsébetet toplessben sohasem közölném.”
A nanterre-i bíróság nyomozást indított a fotósok ellen is a hercegi pár magánéletének megsértése miatt. Tekintettel a folyamatban lévő eljárásra, az elmarasztalt Closer magazin nem nyilatkozott lapunknak az üggyel kapcsolatban.

Olvasson tovább: