Kereső toggle

Merre halad a hazai e-kereskedelem?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Továbbra is nagyszerű formában van a hazai e-kereskedelem. A 2018-as évben mintegy 425 milliárdos árbevételt ért el, a növekedés azonban folytatódik; az idei év első felében az e-piac teljesítménye meghaladta a 200 milliárdot, ezzel mintegy 16,4 százalékos bővülést ért el - tudjuk meg a GKI Digital és az Árukereső közös kutatásából.

De mit mondanak a piaci szakértők? Valóban sikertörténet a magyar e-kereskedelem, vagy az alacsony bázis teszi lehetővé a dinamikusnak látszó növekedést?

Az elektronikus kereskedelem eredményeit különböző hatások befolyásolják. A növekedést elsősorban a vásárlói bázis, a megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság határozza meg. Ezek a mutatók azonban más-más lehetőségekkel rendelkeznek.

Fontos megemlíteni, illetve kiemelni a vásárlói bázis jelentőségét, amely egyértelműen felelős a lassuló növekedésért. Természetes jelenség, hogy az internetfelhasználók számának növekedése lassulást mutat, ráadásul nem reális a kép, hogy mindenki bizalmat szavaz a webáruházaknak. Ennek a mutatónak tehát elég határozott a növekedési plafonja, de e-commerce szakértők szerint még jelentős tér van a bővülésre. A tavalyi évben az aktív internetezők mintegy 52 százaléka vásárolt online legalább egy alkalommal.

A másik fontos mutató az átlagos megrendelési érték. Ez mutatja meg, egy tranzakció során mennyit költünk. A webáruházak természetesen érdekeltek abban, hogy minél magasabb árkategóriába tartozó termékeket vásároljunk, illetve minél több terméket tegyünk a kosarunkba egy-egy vásárlás során. Azt gondolhatnánk, hogy a megrendelési érték dinamikusan növekszik, ez azonban a valóságban nem így van… A logisztikai szolgáltatások fejlődésével megnyílt az út az úgynevezett FMCG szemtor előtt, amely a napi fogyasztási cikkeket öleli fel, és természetesen kisebb termékárral rendelkezik az elektronikai és más piacokhoz képest. A különböző termékkörök átrendeződése lassítja a kosárérték növekedését, de mindenképpen hozzájárulnak az e-kereskedelem fejlődéséhez.

A növekedési potenciál elsősorban a vásárlási gyakoriságban mutatkozik meg. Ez mutatja meg, milyen gyakran vásárlunk az interneten. 2018-ban az aktív vásárlók átlagosan havi rendszerességgel adtak le rendelést valamelyik webshopban, ez az érték azonban jelentősen nőhet, többek között a már említett FMCG szektornak növekedésének lassulása miatt. Ráadásul a vásárlási gyakoriság esetében nem beszélhetünk növekedési plafonról.

Mindezek fényében bátran kijelenthető, hogy a hazai e-kereskedelem további növekedése biztos lábakon áll. A szakma kismértékű lassulás mellett továbbra is dinamikus növekedést vár. De hogyan érinti a felpörgő piac a kisebb szereplőket?

Szakértők szerint az e-piacot meghatározza a nagy nagyobb szereplők folyamatos versengése, jelentős árversenyt gerjesztenek, amit a kisebb szereplők nem képesek követni, a közepes volument forgalmazó áruházak is csupán a profitrátájuk kockáztatásával tehetnék meg. Ezért a kisebbek rendszerint a specializált kínálatban és a szolgáltatások minőségének javításában látják a hosszútávú fennmaradás kulcsát. Az idei év legnagyobb eseménye az Extreme Digital és az eMAG egyesülése, amely tovább formálhatja a hazai e-kereskedelem képét. (x)

 

 

Olvasson tovább: