Kereső toggle

Karl Lagerfeld, az ellentmondásos divatdiktátor

A dizájner, aki önmaga karikatúrája lett

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A múlt héten elhunyt Karl Lagerfeld divattervező. 400 millió eurós vagyonát legalább részben Choupette nevű macskája örökli. Ez sokmindent elmond a szakmájában szinte mindent elért, ám rendkívül ellentmondásos divatmogul életéről.

A nemzetközi divat- és filmvilág egy emberként gyászolta a 85 éves korában elhunyt Karl Lagerfeldet, aki 1985 óta volt a Chanel kreatív igazgatója. A cég szóvivője szerint Lagerfeld kivételesen kreatív és intuitív személyiség volt, aki képes volt újrateremteni a Coco Chanel által kialakított márkavédjegyeket. Ilyen volt a Chanel kosztüm és kabát, a „kis fekete ruha”, a tweed szövet, a kétszínű cipő, a láncos szíjú, steppelt kézitáskák, a gyöngysorok és más jellegzetes kiegészítők – nem beszélve az újításokról, a bőrcsizmáról és a motoros dzsekiről, melyek szintén az imázs részévé váltak. Az ő felfedezettje volt többek között a ’90-es évek topmodellje, Claudia Schiffer is.

„A 21. század egyik legnagyobb hatású és leghíresebb tervezője, a stílus ikonikus, univerzális szimbóluma volt. Nagyon fog hiányozni” – írta ki a Chanel az Instagramra. Lagerfeldet sokoldalú művészóriásként emlegetik, aki a divattervezés mellett jelmeztervezéssel, oktatással is foglalkozott – 1980–1984 között a bécsi iparművészeti egyetem vendégtanára volt, illetve operabemutatók és filmek jelmezeit alkotta meg –, BMW-t is tervezett, s Victoria Beckhamtől Liz Tayloron át Madonnáig és Lady Gagáig körülrajongott tervezője volt a celebvilágnak. Öltözékeit az exkluzív minőségű szabászat remekműveinek tartják, stílusában a német származású dizájner remekül ötvözte a német puritanizmust a francia eleganciával. Szakmai berkekben azt rebesgetik, hogy halálával lezárult a nagy divatházak ’80-as évek óta tartó aranykorszaka, amelyben a folytonosságot az ő személye jelentette. A Chanel művészeti igazgatói posztján a cég bejelentése szerint Virginie Viard lesz az utódja, aki 1987 óta a mester jobbkeze volt.

A gazdag életmű mellett a világsajtó rengeteget emlegeti Lagerfeld Choupette nevű macskáját is, noha eddig azt gondolhatta volna a nagyérdemű, hogy a mesés vagyont öröklő házikedvenc csak a Garfield 2. mesében létezik. Lagerfeld meglehetősen különc agglegény volt, akinek nincs közvetlen örököse: néhai nővérének, akivel az utolsó évtizedekben szóba sem álltak egymással, három gyereke van, s Lagerfeldnek van egy féltestvére is – ők mind jelentkezhetnek a 400 millió eurós örökségért. A divattervező sokszor mondta, hogy végrendeletében mind munkatársairól, mind macskájáról és az azt gondozó személyről gondoskodni fog. Lehetséges örökös még a 12 éves kedvenc keresztfia is. 

A különc tervező 1985-től volt a Chanel kreatív igazgatója.

A jelek szerint a fehér szőrű, rajongásig szeretett birman macska a világ leggazdagabb háziállatává válik. Lagerfeldnek Choupette volt hét éven át a mindene, a nagy ihletője. „Mindig mellettem van. Két saját szobalánya van, ők játszanak vele, gondoskodnak a gyönyörű bundájáról és a szeme szépségének ápolásáról. Ő a központ. Felejthetetlen, ahogy mozog, ahogy játszik. Inspiráló elegancia, viselkedés tekintetében” – mondta a macskáról Lagerfeld.

Marketingélet

„Choupette a maga szerencséjének a kovácsa” – nyilatkozta a divatmogul, utalva arra, hogy híres állatának, amely különböző reklámfotózásokkal fontmilliókat keresett, külön bankszámlája van. Choupette saját Instagram-fiókkal is rendelkezik, amelynek 100 ezer követője van, illetve a szórakozását és a kényelmét szolgálja egy iPad, valamint egy külön lakosztályszerű habos-fehér hálószoba franciaággyal. A fotósként is ismert Lagerfeld kedvencét szabályos sztárrá avatta, miután a képeivel telerakta a közösségi oldalakat, sőt külön könyvet is írt róla Choupette, egy divatmacska csodálatos élete címmel. Ebből kiderül, hogy Choupette utálja a többi állatot és a gyerekeket. Ámde szeret shoppingolni, imádja a luxust, egy asztalnál vacsorázik gazdájával kínai porcelánedényből, s kedvenc ételeinek egyike nem is a lasagne, hanem egy királyrákból, füstölt lazacból és kaviárból álló fogás. „Olyan ő, mint egy emberi lény, csak egy extra tulajdonsággal, ami a hallgatás. Ő áll az én világom középpontjában” – mondta róla egyszer Lagerfeld.

A divatcézár szerette azt hangoztatni, hogy ő egy 1938-ban született arisztokrata, jóllehet a valóságban 1933-ban született jómódú német polgári családban. Gyerekkorát a vidéki családi birtokon töltötte, ahol magának való gyerekként sokat rajzolt, olvasott, aztán fiatalon, 20 éves korában ment ki Franciaországba, ahol kinyílt előtte a világ. 1953-ban költözött Párizsba, ahol rajzot és történelmet tanult, s ott élt haláláig. Egy tervpályázaton tűnt fel, majd több neves divatháznak (Chloe, Fendi) is tervezett, s karrierje akkor ívelt fel igazán, amikor a Chanel vezető tervezőjeként, majd kreatív igazgatójaként 1983-tól sikert sikerre halmozott, miáltal a cég ismét a világ élvonalába került.

Önmaga karikatúrája

Choupette, a milliomos macska.

Lagerfeld, aki a divatvilág ikonikus alakja lett, nemcsak az általa felfedezett modelleket fogta szigorú diétára, hanem saját fizimiskáját is nagy műgonddal kreálta meg. A végeredmény neki is kétséges volt. „Olyan vagyok, mint önmagam karikatúrája, és ez tetszik nekem. Mint valami maszk. Nálam egész évben tart a velencei karnevál” – hangoztatta a divatcsászár, aki egykor karikaturista akart lenni, s aki 2000-ben egy év alatt 42 kilót fogyott le, csak hogy beleférjen a fiatalemberekre tervezett Dior-féle Hedi Simane öltönyökbe. Diétájáról könyvet is írt a dizájner, aki mindig roppant büszke volt a fitneszére és az egészséges életmódjára, állítólag ezért is érte sokkhatásként a hasnyálmirigyrák híre.

Ellentmondásos személyiségnek tartják: egyesek súlyfóbiás nőgyűlölőnek nevezik, míg más hírességek áradoznak róla, nagy filantrópként és igen művelt emberként emlegetik. Tény, hogy Lagerfeld 300 ezer kötetes, többnyelvű könyvtárat halmozott fel, és fejből idézett irodalmi művekből, melyek egyben inspirációs forrásai is voltak. Ismerősei szerint páratlan intuícióval rendelkezett, naprakészen tájékozódott a világsajtóból, az ifjúságra és a trendi jelenségekre figyelt. A jövő érdekelte, állítólag nem szerette a nosztalgiázást, a siránkozást. Egy interjúban elmondta: olyan emberek társaságát keresi, akik nem beszélnek betegségekről és az öregedésről. Hozzátette: nem ismer senkit, aki vele egyidős lenne, kerüli az ilyen embereket. 

Lagerfeld a Berlini Filmfesztiválon 2007-ben.

Magánéletét tekintve elég zárkózott volt. Az általa unalmasnak tartott gyerekkor után életének úgymond felívelése – akárcsak más nagynevű pályatársaié – az ’50-es, illetve ’60-as évekre esett. Lagerfeld 2006-ban beszélt először nyilvánosan egykori élettársáról, a néhai Jacques de Bascher-ről. A dekadens életet élő, arisztokrata botrányhős a ’70-es években a párizsi divatvilág és homoszexuális közeg hírhedt férfiprostituáltja volt. Lagerfeld elmondása szerint szexmentes kapcsolatban élt együtt kitartottjával, és később sem volt kapcsolata senkivel. Többek között azt is elnézte Bascher-nak, hogy a nagy riválist, Yves Saint-Laurent-t is elcsábította. Bascher 19 éves korától élt Lagerfelddel közel húsz éven át, míg 1989-ben el nem hunyt AIDS-fertőzésben. „Puritán kálvinista vagyok, mindazonáltal Jacques kalandjait szórakoztatónak találtam” – nyilatkozta a divatcézár, akit bevallása szerint nem érdekelt a szex, azt általában is „túlértékelt témának” tartotta.

 

Olvasson tovább: