Kereső toggle

Ha lájkokat kapok, vagyok valaki

Látlelet a 9-23 éves generációról

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

”Nagyon sok betegem azt mondja, hogy ők, a Z-generáció egy elfuserált generáció, mert elveszítették a gyerekkorukat” – állítja Pászthy Bea gyermekpszichiáter, aki szerint a közösségi oldalak már egészen korán depresszióssá és magányosakká teszik a gyerekek tömegeit.

Európában minden negyedik-ötödik gyermek mentális problémákkal küszködik, az arány minden országban egyforma, s a tendencia növekvő. A mentális problémák szorosan összefüggnek az online világ személyiségkárosító hatásaival: a Z-generáció kiskorú tagjai sokkal durvább nehézségekkel kerülnek szembe, mint az elődeik, amire nincsenek – nem is lehetnek – felkészülve – derült ki Pászthy Bea gyermekpszichiáter, pszichoterapeuta megrendítő előadásából, amit az AJBH minapi gyermekjogi konferenciáján tartott.

Az 1995-2009 között születettek a globális falu gyermekei, akik ugyanazokon a zenéken, filmeken nőnek fel, ugyanolyan ételeket esznek, ugyanolyan ruhákat hordanak. Bámulatosan kiigazodnak a digitális technológiában, miközben ez a világ lesz számukra a realitás: a személyiségük alapja a digitális szelf. Szinte a születésük pillanatától kezdve összefonódik az életükben az offline és az online tér, és ebben a világban nagyon hamar véget ér a gyerekkor.

„Melyek azok a mentális betegségek, amiket leggyakrabban látok? Szorongás, depresszió, magatartási-viselkedés zavarok, figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, a táplálkozási zavarok mindkét oldala: anorexia és túlsúly. Iskolai teljesítményzavarok, pszchoszomatikus zavarok, a növekvő agresszió és ennek következményei, függőségek, drog- és alkoholhasználat, dohányzás” – sorolta a pszichiáter.

„A gyerekek a hálózaton keresztül funkcionálnak. Én ma már minden páciensemtől megkérdezem, hogy milyen influencereket néz, és együtt megnézzük az oldalakat: mit üzen számodra, miért fontos? Több mint egy órát töltök minden betegemmel – legyen az anorexiás, depressziós, szorongó vagy falcoló gyerek – azzal, hogy mit kap az internetről. Mert ha én nem tudom, hogy ő milyen hiedelemvilágban él, milyen csomagban kapja azt, hogy milyennek kellene lennie 13 éves kamaszként, akkor nem tudom meggyógyítani. Amikor bejelentkezik hozzám egy beteg, a találkozásunk előtt igyekszek rákeresni a facebook-profiljára. Mire eljön hozzám, már nagyjából egy nyitott könyv, mert a gyerekek nem tudják a facebookot kezelni, nincsenek énvédő határaik, ők mindent kitesznek magukról. És ez a későbbiekben nagyon sok negatív következménnyel fog járni” – számolt be az orvos, aki X-generációsként otthonosan mozog a youtuberek, bloggerek, influencerek, vegánok és egyéb „internetes fajok” világában.

Mint mondta, annyi vegán betege van, az online média miatt nagyon súlyos szomatikus állapotban, hogy van, akinek a kezelését az intenzív osztályon indítják, s mindez azért, mert a netet elárasztja a szuper vegánsággal kapcsolatos online marketing. Kiskorú páciensei gyakran hipochondriával is küzdenek, egy pattanást is bőrráknak hisznek, mivel dől az egészségoldalakon, hogy milyen betegek lehetünk.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: