Kereső toggle

Magukat adják

YouTube-trendek az élő közvetítéstől a macskasztárokig

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Amikor Steve Chen 2005-ben kilépett a Facebookból, mindenki őrültnek tartotta. Az akkoriban hihetetlen fejlődésnek indult közösségi portál egyik első alkalmazottjaként részesülhetett volna a Facebook azóta legendás sikeréből. Csakhogy a tajvani programozó nem volt őrült. Ő lett ugyanis a világ legnagyobb videómegosztó oldalának, a YouTube-nak az egyik alapítója, aki cégét később 1,65 milliárd dollárért adta el a Google-csoportnak. A videomegosztó – a Google után – az internet legforgalmasabb weboldala. Nézzük meg, hogy 11 évvel a létrejötte után mik az aktuális trendek a YouTube-on, és hogy mi mindenre használjuk!

Élő közvetítés

Az élő adásnak mindig van egy különleges varázsa. Az emberek figyelméért vívott háborúban az egyik leghatékonyabb eszköz az aktuális pillanat megosztása. 2007-ben, a magyar alapítású Ustream volt az úttörője ennek a technológiának, ők ma már 80 millió nézőnek és videoközvetítőnek szolgáltatnak. 2011-ben William herceg és Kate esküvőjét 72 millióan követték a YouTube élő közvetítésében. Az elmúlt hónapokban az amerikai elnökjelöltek három vitáját 2 millióan, 1,5 millióan és 1,7 millióan követték élőben ezen a csatornán.

(A felvételeket később – nem élőben – összesen 352 milliószor (!) nézték meg ugyanitt.)

Élőképet közvetítő, statikus webkamerák már régóta működnek: ezeken keresztül a nap 24 órájában láthatjuk Tokió legforgalmasabb terét, a jeruzsálemi Siratófalat, a velencei Rialto hidat, nemzeti parkok állatvilágát, a nemzetközi űrállomást, a Loch Ness-i tavat és még nagyon sok érdekes vagy agyament adást (ez utóbbira jó példa a Nézd, hogyan nő a fű! webkamera). 

2016-ban már a Facebook Live, a (Twitter) Periscope és a YouTube Live Stream szolgáltatások is lehetőséget adnak bárkinek arra, hogy egy történést élőben közvetítsen az interneten – az okostelefonján keresztül. Ha kellően érdekes az adás, akkor pillanatok alatt nagyra nőhet a nézettsége. Augusztus 11-én például 386 ezren nézték élőben azt a férfit, aki biztosítókötél nélkül mászott fel a Trump-toronyra New Yorkban. Láthatóak amatőr közvetítések más hasonló mutatványokról, koncertekről, bulikról, sporteseményekről, előadásokról és számítógépes játékokról.

Trailerek

Az emberek világszerte mintegy 10 milliárd videót tekintenek meg az interneten évente. A hírek és az amatőr felvételek után az előzetesek a legnépszerűbbek (a trailer jelentése utánfutó – ami arra utal, hogy régebben az előzeteseket nem a filmek előtt, hanem azok után játszották le a mozikban). Ma már számítógépes játékokat, könyveket, koncerteket és más rendezvényeket is gyakran így népszerűsítenek. 

A legújabb Star Wars-film előzetesének az első 24 órában 112 milliós nézettsége lett. A Call of Duty: Advanced Warfare című játék trailerének eddig több, mint 31,5 millió megtekintése van.

YouTube-sztárok

A YouTube egy 24 órában celebeket gyártó (és azokat leleplező) gépezet. 

A népszerű fiatal énekes, Justin Bieber a YouTube-nak köszönheti a felemelkedését. A sztár édesanyja 2007-ben rakta ki róla az első videót, amikor a fiú egy helyi tehetségkutató versenyen énekelt – 12 évesen. Azóta számtalan művész lett világhírű ezzel a közvetlen közönségeléréssel, az egykor teljhatalmú filmstúdiók és menedzserek közvetítő tevékenysége nélkül. 

De ahogyan felemelhet valakit a YouTube, éppúgy meg is szégyeníthet. Ha egy híresség megbotlik, szót téveszt vagy megvakarja az orrát, annak hamar milliós nézettsége lehet. A TMZ hollywoodi pletykaoldal Bieber minden botlását azonnal kitette a YouTube-csatornájára. Így a rajongók szörnyülködve követhették figyelemmel, ahogyan a híresség egy étterem konyhájába vizel, ahogyan ittas vezetés miatt letartóztatják, sőt, felvételeket láthattak róla a börtöncellájából is.

Bieber elsők között taposta ki az utat az újfajta celebek előtt, akik nagyon közvetlennek, könnyen megközelíthetőnek, közénk tartozónak tűnnek. Csillagászati összegeket keresnek azzal, hogy behívnak bennünket a lakásukba, megosztják velünk a gondolataikat, „együtt csinálhatjuk velük” a hobbijaikat.

Ilyen például Zoella (Zoe Sugg), aki 2009-ben indította be YouTube-csatornáját. Zoella először a hálószobájából közvetítette – bizalmas barátnőként –, ahogyan kicsomagolja és felpróbálja az épp megvásárolt új ruháit, kipróbálja legújabb sminkkészletét. Azóta hétköznapjait követő videókat, illetve saját beszélgetős „műsorokat” is közzétesz. A videókon lazán beszél a fiúkról, a szerelemről, iskolai élményekről és sok másról. A most 26 éves beauty-blogger YouTube-csatornáját ma már mintegy 10 millióan követik, a videóinak eddig összesen 663 milliós nézettsége van. 

A csatorna hatalmas vonzereje, hogy a nézettség pénzzé tehető. A YouTube-milliomosok offline irányokba is igyekeznek kiterjeszteni befolyásukat. Zoella például egy kozmetikumcsaládot is piacra dobott, valamint nagysikerű romantikus regénysorozat szerzője lett.

A YouTube sztárjai először mindig egy jól sikerült videóval hívják fel magukra a figyelmet. Ezek a felvételek a közösségi médián keresztül hihetetlen gyorsan el tudnak terjedni (vírusvideók). Ilyen volt Charlie Davies-Carr, a kisbaba, aki 2007-ben megharapta a testvére ujját. A Charlie Bit My Finger (Charlie megharapta az ujjamat) videót azóta közel 844 milliószor töltötték le, a család pedig több mint 300 ezer angol fontot (körülbelül 100 millió forintot) keresett a videón elhelyezett hirdetésekből. 

Candace Payne texasi anyuka 2016. május 19-én vett egy Csubakka-maszkot (Csubakka a Star Wars-univerzum nagyon szőrös, jetiszerű karaktere). A hölgy a játékbolt parkolójában készített magáról egy amatőr felvételt, amin felpróbálja a vicces hangokat kiadó maszkot, miközben megállíthatatlan nevetőgörcsöt kap. A felvételnek eddig 140 milliós a nézettsége, a hölgy pedig 420 ezer dollár értékű ajándékot és ösztöndíjat kapott ennek nyomán.

Macskák minden mennyiségben

Tabatha Bundesen szokványos pincérnő volt egy arizóniai kisvárosban. De miután 2012-ben a testvére posztolt egy képet a morcosképű cicájáról, Tabatha élete a feje tetejére állt. Becslések szerint a „Grumpy Cat” (Morcos Macska) tulajdonosa azóta több mint 100 millió dollárt keresett cicája menedzsereként. A macskáról számtalan mém kering az interneten, a tulajdonosa rengeteg televíziós műsorba elvitte már, és megannyi hűtőmágnes, bögre, autós matrica és egyéb ajándéktárgy is elkelt, amin a cica durcás képe található.

A Japánban élő Maru macska videóinak is óriási, 300 milliós nézettsége van – eddig. A világ legnépszerűbb cicacelebje Simon’s Cat (Simon Macskája), akinek csatornáját több mint 4 millióan követik, videóit pedig már 806 milliószor nézték meg.

A macskák a YouTube (és az internet) legnézettebb sztárjai közé tartoznak. Jelenleg több mint 2 millió macskavideó van fenn a YouTube-on, átlagosan 12 ezer megtekintéssel. Tavaly külön kiállítást rendeztek New Yorkban Hogyan vették át a macskák az internet feletti uralmat? címmel. Egy leleményes szerző pedig könyvet adott ki Hogyan csinálj a macskádból internetcelebet: a pénzügyi függetlenséghez vezető út! címmel.

A közös játék élménye

A YouTube ma legnépszerűbb csatornáját 2010-ben, unalmában hozta létre a svéd Felix Kjellberg. Az akkor 21 éves fiatalember félbehagyta egyetemi tanulmányait, hogy teljes időben a játékközvetítő csatornájával tudjon foglalkozni. Kjellberg online neve PewDiePie (Pew – lézerlövést imitáló szó, Die – meghalni, Pie – süti), csatornájának 49 millió követője van – ez kétszer annyi, mint amennyivel Rihanna büszkélkedhet.

PewDiePie tehát nem csinál mást, mint a kedvenc játékaival játszik, és közben „beszélget a nézővel”. „Sokan úgy látnak engem, mint egy havert, akivel napi 15 percet lógnak” – mondja a magát egyébként agnosztikus ateistaként jellemző Kjellberg, aki szerint „a monitor előtti magány hoz össze bennünket”. A video-bloggert (vlogger) imádják a rajongói. A kritikusai szerint viszont idétlenkedése, az erőszakos, „non-stop profanitás” nincs jó hatással az őt néző fiatalokra. Nem beszélve arról, hogy az általa tesztelt játékok közül sok kifejezetten a horror kategóriába tartozik. Kjellberg jövedelme ugyanakkor évről évre exponenciálisan nő, 2015-ben már 12 millió dollárt keresett.

Zenehallgatás

Egy 2016 februári felmérés szerint az amerikai lakosság 63 százaléka használja a YouTube-ot zenehallgatásra. A 12–24 éves korosztály esetén ez a szám már 86 százalék. A videomegosztó legtöbbet megtekintett videói is egytől egyig zenei klippek. A ranglistát Psy Gangnam Style című dala vezeti, csaknem 2,7 milliárd megtekintéssel. Ezenkívül még egy dal van, ami már átlépte a 2 milliárd megtekintést: Wiz Khalifa See You Again című slágere. 2016 novemberében már 34 olyan zenés klip van fenn a videomegosztón, amelyik átlépte az 1 milliárd megtekintést.

Politika, tanulás, terrorizmus

A YouTube megkerülhetetlen médium lett a politikusok számára is. Obama 2012-es, 1 milliárd dolláros költségvetésű újraválasztási kampánya során háromszáz stábtag dolgozott az online stratégián. Közülük harmincan foglalkoztak csak a YouTube-bal.

A videomegosztó az oktatási célú és „hogyan csináld” anyagok tárháza is. Számtalan ingyenes és nagyon értelmes oktatóvideó érhető el itt, a matematika alapjaitól a relativitáselmélet elmagyarázásán át a nyakkendőkötésig. Hogyan készítsd el a kedvenc ételed? Hogyan takarítsd le a kanapédat? Hogyan filézz halat? Persze könnyen belefuthatunk komolytalanabb témákba is: Hogyan lehet a hajunk olyan, mit Donald Trumpé?

Anvar al-Avlaki al-Kaida-vezér számos videóját lehetett sokáig látni a YouTube-on. Az erőszakos cselekményekre felszólító felvételeket csak azt követően vették le a videomegosztóról, hogy amerikai kongresszusi képviselők erre nyomatékosan felszólították a vállalatot. Az Iszlám Állam aktivistái is rendszeresen kirakhatták a videomegosztóra az erőszakos akcióikról készült felvételeket, illetve propagandaanyagaikat. Nem véletlenül jegyezte meg Jeffrey Goldberg közel-keleti tudósító: „Nincs szükségük közvetítőre. Ezen a területen az újságírókat felváltotta a YouTube.”

Olvasson tovább: