Kereső toggle

Hagyd az egódat a ruhatárban

Sikeres üzletemberek tanácsai üzletről, karrierről és az életről

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Alighanem tíz-, sőt százmilliók gondolkodnak ezekben a napokban azon, hogyan is alakul majd karrierjük 2016-ban: Vajon a felemelkedés éve lesz-e a 2016-os, netán álmok foszlanak szerteszéjjel? Befut-e a vállalkozás, vagy végleg tönkremegy, lesz-e új munkahely, vagy meg­szűnik a jelenlegi? A kérdések sora hosszasan folytatható.

Az új év eljöttével érdemes átgondolni, mi az, amin változtatni kell, mit lehet jobban csinálni, hogyan lehet sikeresebbnek lenni az üzleti életben. „Munka, munka, munka” – hangzik a legfontosabb elv, de akadhat ezen kívül még néhány más fontos bölcsesség is, amit érdemes szem előtt tartani. Az alábbiakban ezek közül olvasható néhány.

Tíz bölcs tanács a sikerhez

A Bloomberg hírügynökség egyik korábbi összeállításában kérte az amerikai pénzügyi világ néhány veteránját arra, hogy árulják el a számukra legtöbbet jelentő bölcsességeket a karrierjükben. A Wall Street bankárjai szerint ezek az útmutatók mindenki számára értékesek lehetnek, akik a gazdasági életben áttörni vagy magas szintet elérni szeretnének. Lássuk tehát először, mit is mondanak a „nagy öregek”:

1. Ne becsüld le a humor hatalmát! „A két legjobb tanács, amit kaptam: először is minden reggel elsőként kezdeni, és persze a humor szerepét sem szabad alulértékelni. Korábban én nem voltam egy korán kelő, később azonban az lettem. A Wall Streeten nagy előnye van annak, ha valaki korán kell. Valahogyan az az érzésem volt, hogy a főnökeim számára nélkülözhetetlenné váltam, mert ők tudták, hogyha éjszaka történt is valami, én már reggel ott vagyok, és gondoskodom a dolgokról. Ami pedig a másik oldalt illeti: nem szabad a dolgokat túl komolyan venni, és az ember legyen mindig abban a helyzetben, hogy mosolyogni tudjon saját magán. Másrészt pedig az emberek inkább kötnek olyan emberekkel üzleteket, akit ők is szeretnek” – mondja Monica DiCenso, a JP Morgan Private Bank egyik vezető stratégája.
2. Te túlságosan kedves vagy ehhez a munkához! „Amikor én még kereskedőként kezdtem, azt mondták nekem: »Te ezt nagyszerűen csinálod, de nekünk van egy nagy aggodalmunk veled kapcsolatosan, mégpedig, hogy te túlságosan is kedves vagy ehhez a munkához.«  Ez akkor különösen hangzott számomra, azonban ebben az üzletben és a gazdasági életben összességében az embernek olykor kemény döntéseket kell meghoznia. Az ember nem tud mindenkinek igazságot szolgáltatni. Tehát, ha te egy kedves fazon vagy, nem biztos, hogy ez a világ az, ahol a kedvesség számodra mindig segítséget jelent” – osztotta meg a tapasztalatait Bob Douglass, a Barclays vezetője.
3. A döntő az, téged ki ismer! „Néhány kollégámtól, mentoromtól azt hallom: a döntő nem az, hogy te kit ismersz, vagy, hogy te mit tudsz. A fontos sokkal inkább az, hogy téged ki ismer” – osztotta meg gondolatait Kelsey Deshler, a Credit Suisse stratégája.
4. Ne égesd fel magad mögött a hidakat! „Ezt a tanácsot én Dick Thronburgh-től kaptam, aki a Credit Suisse igazgatótanácsának a tagja. A lényege így szól: Ne égesd fel magad mögött a hidakat!” – mondta Alan Freudenstein, aki szintén a Credit Suisse egyik vezetője.
5. Ha minden szakértő ugyanazt mondja, akkor valami más fog történni. „A legjobb tanács, amit én valaha is kaptam, Bob Farrelltől jött: »ha minden szakértő és minden prognózis ugyanazt harsogja, akkor valami biztosan másképpen fog történni«” – vázolta az érdekes üzleti felfogást David Rosenberg, a BTIG globális tanácsadója.
6. Eredményes emberek saját maguk nevezik meg az utódjaikat. „Az én első főnökeim egyike mondta nekem: soha ne tedd olyan jelentőségteljessé magadat, hogy a munkád nélküled elintézhetetlenné váljon. Ennél a főnökömnél a munka csapatmunka volt, együtt kellett működni és meg kellett osztani az információkat. Az ember tud erős vezető lenni úgy is, hogy ennek ellenére megbízik a csapatában, és az eredményekben és a vereségekben is osztozik velük. De az üzenete egyúttal az is volt, hogy az embernek folyamatosan dolgoznia kell a munka-magánélet megfelelő egyensúlyán. Egyúttal észre kell vennie az új karrierlehetőségeket is. Az eredményes embereknek abban a helyzetben kell lenniük, hogy saját maguk nevezhessék meg az utódjaikat, ha új lehetőségek nyílnak meg számukra” – magyarázta Kate Moore, a JP Morgan főnöknője.
7. Te semmit sem tudsz. „Hagyd az egódat a ruhatárban! Te semmit sem tudsz. Szerencsés esetben a pénz világa nem arról szól, hogy igazunk legyen. Ez csak arról szól, hogy pénzt csináljunk. A veszteségeket alacsonyan tartani, a nyereséget pedig növekedési pályára állítani. Így tud az ember pénzt keresni. Mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy egónk legyen. Mindegy, hogy igazunk van vagy sem. Mi csak pénzt akarunk csinálni. Ha te más okból vagy a piacon, minthogy pénzt keress, el vagy tévedve!” – így J. C. Parets, az Eagle Bay Capital alapítója.
8. Beszélj úgy, hogy a szüleid is értsék. „A legjobb tanács, amit én kaptam bármikor is, Louis Rukeyertől (gazdasági témákkal foglalkozó újság­író) jött. Amikor 1997-ben első alkalommal léptem fel a Wall Street Week című tv-adásában, megkérdezett engem, hogy vajon a szüleim dolgoztak-e a szakmámban valaha, amire én nemmel feleltem. Erre azt mondta, hogy az interjúban, amit vele fogok csinálni, úgy kell beszélnem a piacokról és a gazdaságról, hogy azt a szüleim is megérthessék. Ezt a tanácsot aztán a karrierem során mindig követni igyekeztem” – Lin Ann Sonders, a Charles Schwab tanácsadónője.
9. A legravaszabbnak lenni nem a legjobb. „Nem igazán jó, ha valaki arra törekszik, hogy a legravaszabb legyen. Mivel mindig lesznek olyan helyzetek, amikor valaki még ravaszabb. Sokkal fontosabb megőrizni az érdeklődést, a kíváncsiságot, megőrizni az elszántságot arra, hogy az ember mindig tanuljon, fejlessze magát. És hogy nyitott maradjon az új, érdekes területek iránt” – beszélt legfontosabb tapasztalatairól David Schawel, a Square 1 Bank menedzsere.
10. Tartsd kézben az érzelmeidet. „Ha te magad nem tudod ellenőrzés alatt tartani az érzelmeidet, akkor a befektetéseidet sem fogod tudni. És ha abból indulsz ki, hogy a piacok okosabbak nálad, egyszer majd rá fogsz jönni arra, hogy bizony te vagy az okosabb.  A legtöbb dolgot, ami igazán értékessé teszi az életet, csak lassan, hosszú idő alatt lehet megalkotni”  – mondja Jonathan Wilmot, a Macro-Investments elnöke.

Buffett ötpontos sikerreceptje

Warren Buffett világszerte ismert üzletember, valóságos tőzsdelegenda. Privát vagyona nagyságrendileg 63 milliárd dollárra rúg. Buffett üzleti bölcsességeit viccesen „buffettizmusnak” is nevezik, ami nem csoda. A Twitteren összesen 1,1 millió követője van, könyv is jelent meg legjobb idézeteiből. Nem sokkal ezelőtt a Forbes magazin foglalta össze a legjobb Buffett-bölcsességeket. Köztük azokat a javaslatokat is, amelyek az embert a felemelkedéshez segíthetik hozzá.

Íme Buffett öt fontos pontja a sikerhez:

1. Vedd körül magad olyan emberekkel, akik jobbak, mint te. Az ő magatartásuk téged is felemel majd.
2. Amit a bölcsek az elején csinálnak, azt csinálják a buták a végén.
3. A különbség az eredményes és a nagyon eredményes emberek között az, hogy a nagyon eredményes emberek majdnem mindenre nemet mondanak.
4. Húsz évig tart, amíg az ember igazán jó hírnevet alakít ki magának, és húsz percig, amíg azt lerombolja. Ha te tudatosan csinálod a dolgaidat, néhány dolgot másként fogsz csinálni.
5. Én majdnem mindennap időt fordítok arra, hogy leüljek, és átgondoljak dolgokat. Ez szokatlan az amerikai üzleti életben. Olvasok és gondolkodok. Ezáltal én kevesebb impulzív döntést hozok, mint sokan mások az üzleti életben.

Buffett szerint egyébként minden üzleti bölcselkedést felülhaladóan a legfontosabb, hogy az ember szeresse a munkáját. Buffett Tap Dancing to Work című életrajzában azt írta, ő valósággal táncolva megy munkába minden reggel. Egy riporteri kérdésre válaszolva ezt a következőképpen magyarázta: „Találd meg a szenvedélyedet! Válaszd azt a munkát, amit akkor csinálnál hobbiból, ha gazdag lennél. Azon a területen leszel igazán sikeres” – így Buffett. A logika végtére is érthető: az ember könnyebben foglalkozik azzal, amit egyébként is szeret. Nincs stressz, nincs kényszer. De ez biztosan így működik?

„A családodat szeresd, ne a munkádat”

Ugyan egyre népszerűbb Buffett álláspontja, mégsem osztja mindenki ezt a véleményt. Mindnyájan ismerjük azokat a történeteket, amelyek inspirált emberek eredményeiről szólnak, akik elhívatásból vagy pusztán örömből űzték foglalkozásukat. „Ez mind hülyeség” – mondja a német Volker Kitz, akinek a témában megjelent könyve szerint végső soron a munka nem más, mint a munkaidő lecserélése pénzre. Egyre több prominens vezető szerint a boldogságot a munkában kell megtalálni, szerintük végső soron az, aki az örömöt okozó munkát nem találja meg, saját maga felelős a sorsáért.

Kitz szerint elsőre sokan elgondolkoznak az ilyen emberek történetein: „Tényleg ilyen egyszerű ez? Mit csinálok akkor én rosszul?” A jogot és pszichológiát is tanult Kitz szerint naponta milliók teszik fel maguknak ezeket a kérdéseket. Mi az, ami az esetükben hibásan működik, amikor nyomát sem találják szenvedélynek a munkájukban? Kitz úgy véli, az élet más területein kell a boldogságot, a beteljesedést megtalálni, így például a barátok, a család, a szabadidő eltöltésében. A munka egyszerűen csak a pénzről szól, és ez a normális. Kitz úgy véli, aki a munkatársainak, beosztottjainak erről beszél, ahelyett, hogy a szenvedélyről szónokolna, meg fogja lepni őket, és elnyeri majd a tiszteletüket. Az embereket jobban lehet motiválni őszinteséggel, mintsem frázisok pufogtatásával – véli Kitz.

Hasonlóan látja ezt a reklámiparban sikeres Frank Behrendt is, a németországi fischerAppelt kommunikációs cég elnöke. Behrendt tíz pontja a következőképpen fest:

1. Tisztázd magadban minden reggel, hogy mi a munkában csak egy felnőtteknek szóló Monopolyt játszunk. Nem kell mindent olyan komolyan venni, a Föld forog tovább.
2. Csinálj magadnak apró kis szüneteket a munkaidőben, lélegzetvételeket. Egy kis zene telefonálás helyett, egy bestseller a repülőn gazdasági statisztikák helyett.
3. Semmi másért jobban ne lelkesedj, mint a családodért! Inkább érd el az utolsó buszt vagy repülőt, ahelyett, hogy tőlük távol, egy hotelben éjszakázz. A reggeli, amit velük fogyasztasz el, megfizethetetlen.
4. Késő esti vacsora az üzleti partnerekkel – annál már az is jobb, ha megnézel egy meccset a tévében.
5. Hozd vissza magadnak a boldog perceket és emlékeket.
6. Szakíts időt, és néha beszélgess a régi kollégákkal, barátokkal, akik már valami egészen mást csinálnak. Az anekdoták fel tudják vidámítani az embert, és rá tudják ébreszteni az életszakaszok szépségeire is.
7. Inkább olyan emberekkel menj ebédelni, akik első blikkre nem tűnnek túl komolynak a munkában. Egy kedves beszélgetés akár egy gyakornokkal többet hoz, mint egy lárifári valakivel, aki állandóan csak a legújabb high-tech szolgáltatásokról és befektetési lehetőségekről beszél, és érdekek miatt hív el kajálni.
8. Eddzed magad a kikapcsolódásra. Fejben is, ne csak a mobiltelefonodon.
9. Lehetőleg személyesen tarts kapcsolatot a munkatársaiddal. Ez hatékonyabb, és a szemtől szemben beszélgetés teret ad a legfontosabb belső jutalmazási típusnak is: ez pedig a dicséret.
10. Szeresd a családodat, a barátaidat, saját magadat és az életet. De soha ne szeresd a munkádat!

(Készült a Bloomberg, a Forbes, a Spiegel és a Frankfurter Allgemeine Zeitung összeállításainak felhasználásával.)

Olvasson tovább:

  • Egydolláros fizetés

    Az új amerikai elnököt megválasztó decemberi, hivatalos aktusig, illetve a január 20-i beiktatásig kritikus időszakon megy át az Egyesült Államok.
  • Kiütheti a gazdákat a madárvész

    Híg, véres széklet, és az állat himbálja a fejét – a gazdák jól tudják, hogyha ilyen tüneteket produkálnak a baromfik, akkor nagy a baj.
  • Románia centenáriuma nekünk mást üzen

    December 11-én parlamenti választásokat tartanak Romániában. Úgy tűnik, a magyarok képviselete egységessé válhat, hiszen az RMDSZ az MPP-vel együttműködik, míg az EMNP nem indított jelölteket, csak független indulókat támogat.