Kereső toggle

Alibaba bankot robbant?

Újabb boomra készül a kínai csodagyerek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Alibaba Group nevű, online kereskedelemmel foglalkozó kínai cég szeptemberi, történelmi tőzsdére lépése után a tulajdonosok most az időközben különvált fizetési üzletágukat, az Alipayt szeretnék bankká minősíttetni és tőzsdére vinni.

Az Alibaba néhány hete végrehajtotta minden idők legnagyobb értékű elsődleges részvénykibocsátását (röviden IPO), és ezzel több tekintetben is szolidan földbe döngölte az eBayt, az Amazont, az Apple-t, az IBM-et, de még a Facebookot is. Az IPO értéke rekordszintű, 25 milliárd dollárt meghaladó volt, míg a cég teljes piaci értékét most 220 milliárd dollárra tartják. (A mostani értékeléssel például a hasonló profilú Amazon – 150 milliárd dolláros piaci értékkel – csak a 23. legnagyobb cég lett a tőzsdén.)

Az Alibaba annak érdekében, hogy erősítse a vásárlói bizalmat, 2004-ben létrehozta az Alipayt, mint ahogy az eBay is működteti a PayPal rendszert. Néhány éve az Alipay különvált, és immár egy másik – szintén az első számú vezető, Jack Ma tulajdonosi érdekeltségébe tartozó – cégcsoporthoz került (Small and Micro Financial Services – SMFS). A fizetési üzletág 300 millió regisztrált ügyféllel, évi 519 milliárd dollárnyi forgalommal és 93 milliárdnyi kezelt vagyonnal (online értékpapírok) rendelkezik.

Amit Ma megtehet

Szeptember közepe óta a fél világ Jack Máról beszél, az Alibaba megálmodójáról. Sokan Jeff Bezoshoz, az Amazon alapítójához hasonlítják, habár Ma magánvagyona – noha legutóbbi tőzsdei akciójával Kína leggazdagabb emberévé avanzsált – még messze nincs Bezos szintjén. A lehetőségei viszont jóval nagyobbak. Kínában jelenleg 1,35 milliárdan élnek, ebből mindössze 618 millió az internethasználók száma. Közülük csak 302 millióan vásárolnak interneten, a teljes fogyasztáson belül pedig alig 8 százalék az e-kereskedelem aránya. A szakértők viszont azt jósolják, hogy 2020-ra a kínai online piac mérete meghaladja a mai amerikai és nyugat-európai platformokat együttvéve.

Bár az Alibaba egyelőre ismeretlen az USA-ban, a kínai piac 80 százalékát ez a cég uralja. A cég Taobao szolgáltatása (másik piactere a Tmall) 7 millió beszállító 800 millió termékét listázza. A listázás még mindig ingyenes, így az Alibaba a jutalékokból és a hirdetésekből – meg persze az Alipay vaskos hozzájárulásából – szerzi a bevételét, amely 2013-ban 5,6 milliárd dollárra rúgott,  ebből 1,4 milliárd dollár volt a nettó profit. Az Alibabának 231 millió ügyfele van, akik évi 250 milliárd dollárnyi árurendelést adnak le. (2013 novemberében például egyetlen napon 5,7 milliárdot költöttek a Tmallon és a Taobaón.) Ezzel szemben – csak összehasonlításképpen – tavaly az eBay és az Amazon összesen nem tudott 200 milliárd dollár értékben forgalmazni. Ráadásul, míg az Alibaba profitrátája 40 százalékos, az amerikai versenytársak csak 15 százalék körül teljesítenek. Ami pedig egyenesen ámulatba ejti az elemzőket, hogy ez a 15 éves cég még mindig olyan növekedési tempót diktál, mint egy friss startup.

Kis lakás, nagy álmok

Az Alibaba története 1999-ben indult, egy kis lakásban, Hangcsou városában, ahová Jack Ma bezsúfolta feleségét és 17 barátját. A kezdő tőkéjük pedig mindössze 60 ezer dollár volt. Ma szülei előadóművészek voltak, fiuk pedig állítólag soha nem volt rossz gyerek, rendesen járt iskolába, tisztelte a tanárait. Jack Ma személyisége alapvetően versengő, szereti a kihívásokat. „Ha az eBay a cápa az óceánban, akkor mi vagyunk a krokodil a folyóban. Az óceánban nem tudunk küzdeni, de a folyóban biztosan mi győzünk” – szól egyik kedvenc mondása. A 49 éves üzletember mindenféle egyetemi előképzettség nélkül, egy angoltanári diplomával vágott bele a bizniszbe. Nem is az Alibaba volt az első cége. Legtöbb vállalkozását valami akut hiány, probléma indította be. Barátaival például elindítottak egy webszótárat, mert észrevette, bizonyos keresőszavakra elég szellősek a találatok. Ezt később meg is vásárolta tőlük a legnagyobb helyi telekom szolgáltató. Majd jött az Alibaba, amelynek alapötlete a kínai gyártók összekötése a helyi vásárlókkal és – nem utolsósorban – a nyugati piacokkal.

Az elmúlt években az Alibabán keresztül részesedést szerzett az internet-televíziózásban, egy bolthálózatban, egy taxirendelő alkalmazásban, egy kínai futballcsapatban és még a szingapúri postában is.

De ma sem derogál neki Elton Johnt imitálnia egy céges bulin, és rendszeresen szervez „tömegesküvőket” a cég alkalmazottai számára, mutatva ezzel szociális érzékenységét is. Jack Ma emellett nagy Tai Chi mester is, sőt a taoista mozgásművészet fontos szerepet játszik cége kultúrájában is.

A piaci ováció közepette azért hallhatóak a kockázatokat sejtető hangok is. (A hongkongi tőzsde például azért utasította el őket, mert túlságosan koncentrált a cég vezetési struktúrája.) Ezek többnyire azt emlegetik fel, hogy az Alibaba tulajdonosa egy kajmán-szigeteki offshore cég, illetve, hogy egy ekkora kínai vállalatnál sosem lehet figyelmen kívül hagyni a Kínai Kommunista Párt befolyását és azt a tendenciát, hogy a számukra fontos iparágakat szeretik rövid pórázon tartani.

 

Öt fontos lecke Jack MÁtól

1. Gondolkodj előre! „A mai sikered nem a mai erőfeszítéseid eredménye. A mi álmunk már 15 éves!”
2. A pénz nem boldogít, viszont felelősséggel jár! „Amikor heti 20 dollárt kerestem mint angoltanár, boldog voltam. Az gondoltam, ha lenne egymillió dollárom, az szuper lenne, de ha 10 millióm lenne, az már túl sok lenne: sok gond, sok fejfájás. Ha pedig több mint egymilliárd dollárod van, akkor már az emberek elvárják tőled, hogy jobban bánj velük, mint mások.”
3. Számíts a kiszámíthatatlanságra! „Kedvenc filmemben, a Forrest Gumpban is elhangzik, hogy az élet olyan, mint egy doboz bonbon. Sosem tudod, mit kapsz ki belőle.”
4. Nem a kapcsolatok tesznek sikeressé! „Nincs gazdag papánk vagy befolyásos nagybácsink. Csak ügyfeleink vannak, akik bíznak bennünk.”
5. Ha változást akarsz a világban, támogasd a fiatalokat! „A titok nyitja: olyanokat támogatni, akik sikeresek akarnak lenni. Segítsd a kicsiket, mert a kicsik egyszer nagyok lesznek. Te elülteted a kis magocskákat a fiatalok fejébe, és amikor felnőnek, megváltoztatják a világot.” (Forrás: Time)

Olvasson tovább: