hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Olvasni arany
A szövegértési gondok gazdasági hatásai

2009. 04. 11.
Egy átutalás, egy adóbevallás vagy egy önéletrajz elkészítése elképzelhetetlen megfelelő szintű olvasási és szövegértési ismeretek nélkül. Mindeközben a felnőtt magyar lakosság 80 százaléka az olvasási feladatokban a rosszul vagy a gyengén teljesítők közé tartozik.

„Amennyiben fenti módosítások bármelyikét igénybe kívánja venni, a szerződésmó­dosítás keretében az Önnel kötött finanszírozási szerződés Általános Szerződési Feltételek kamat- és árfolyam különbözet számítására vonatkozó rendelkezései a jelenleg hatályos Általános Szerződési Feltételekkel összhangban is változnak" - írja egyik levelében a Merkantil Bank. Egy ilyen mondat értelmezése még a magasan képzett ügyfelet is nehéz feladat elé állítja, nemhogy a szövegértési problémákkal küszkö­dőt. Így nem csoda, hogy egyre több családban dőlnek be a hitelek, hiszen már akkor sem tudták teljesen világosan, hogy mit vállalnak, amikor aláírták a hitelszerződést. Mikulás Gábor információs és PR-tanácsadó szerint az ügyfelek írás-olvasásbeli hiányosságaival a szolgáltatók rendre visszaélnek. Az ügyintézések során egyre gyakoribb az írásra „kényszerítés", ami sokakat elbizonytalanít, érdekérvényesítő képességük minimálisra csökken. Ráadásul a tapasztalatok szerint a fiatal felnőttek írásbeli képességei életkoruk előrehaladtá­val egyre romlanak.

„Az olvasási képességek hiánya súlyos egyéni és nemzetgazdasági károkkal jár. Az alacsony olvasási képességűek közül kerülnek ki a tartósan inaktívak, kétszer akkora eséllyel vesztik el a munkájukat, mint a közepesen vagy jól olvasók, illetve jellemzően ők a leginkább befolyásolhatók üzleti vagy politikai téren" - hívta fel a figyelmet a problémára Peter Schneck IBBY-elnök (International Board on Books for Young People) néhány évvel ezelőtt egy budapesti olvasáskongresszuson. Nem véletlenül: Magyarország az inaktívak számát tekintve az uniós élmezőnyben van. A funkcionális analfabetizmus az írás-olvasás-számolásnak mint alapképességeknek olyan alacsony szintjét jelenti, amely egyre kevésbé teszi lehetővé új információk feldolgozását, új tudás megszerzését, a személyközi kommunikációk mű­ködtetését.

Az Európai Bizottság 2008-as jelentése szerint a Lisszaboni Stratégia oktatási és képzési céljaitól egyre távolabb kerültünk. A tagorszá­gokban nem csökkent a rosszul olvasók aránya, sőt, a tervezett 20 százalékos javulás helyett mintegy 10 százalékkal nőtt a szövegértési gondokkal küszködők száma 2000 óta. Az olvasási képességek mérésénél Románia és Bulgária található a lista alján, a tanulók 54, illetve 51 százaléka tartozott a „rosszul teljesítő" kategóriába. Az élbolyt Finnország vezeti (4,8 százalék), a sorban Észak-Írország (12,1 százalék), majd Észtország (13,6 százalék) következik. Az amerikai felnőtt lakosság 14 százaléka pedig egyáltalán nem tud olvasni, s a helyzet egyre romlik. Az írástudatlanság különösen jellemző mindenhol a munkanélküliekre és a börtönrabokra. Világszerte 774 millió ember analfabéta, a kétharmaduk nő. Általában ha a szülők nem tudnak olvasni, akkor gyermekeik sem fognak megtanulni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!