Kereső toggle

Exfideszes lapot vásárolt az Index tulajdonosa

Orbán-ellenes jobboldali médiabirodalom?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Index, a Napi Gazdaság és a
Portfolio.hu mellett újabb taggal bővült Nobilis Kristóf milliárdos
üzletember médiabirodalma, miután egyik cégén keresztül megvásárolta az Utolsó
Figyelmeztetés című, egykori Fidesz-közeli újság kiadói jogát. A tranzakció
mögött nem áll politikai megfontolás – állítják Nobilis környezetéből. Az
üzletembert korábban azzal vádolta a Magyar Nemzet, hogy Schmidt Máriával
együtt részt vesz egy Orbán-ellenes politikai erő szervezésében.



Nobilis Kristóf

„Legutóbbi két lapszámunk már az új tulajdonos időszakában készült, ám
szerkesztési kérdésekbe egyáltalán nem szóltak bele” – tájékoztatta a Heteket
Ablonczy Bálint, az Utolsó Figyelmeztetés (UFI) főszerkesztője. Az Ablonczy
által is réteglapnak minősített havi magazin – „a polgári underground” lapja –
eredetileg a Fidelitas (a Fidesz ifjúsági szervezete) hírleveléből nőtte ki
magát. Az UFI az elmúlt években főleg kormányellenes óriásplakátjai révén
kerülhetett a szélesebb közönség figyelmébe. Az elmúlt években eltávolodott a
Fidesztől, majd az idén pénzügyi problémák miatt szüneteltették a lap kiadását.


A vásárlás révén a Verba Volant Kft. helyett immár a Szindbád Szindikátus Kft.
adja ki a lapot. A cég 3 millió forintos törzstőkéjéből 2,25 millió a Nobilis
Kristóf médiabirodalmába tartozó Közép-európai Média és Kiadó Zrt.-é, míg a két
kisebbségi tulajdonos Ablonczy Bálint, valamint a vezető szerkesztő, korábban a
Fidelitas alelnökeként is tevékenykedő Balogh Ákos Gergely. Arra a kérdésre,
hogy vajon mi szüksége lehet az UFI-ra a milliós napi látogatottságú
Index.hu-t, a Napi Gazdaságot és a
Portfolio.hu-t is birtokló, az ország 28. leggazdagabb emberének tartott Nobilis
Kristófnak, Ablonczy nem tudott választ adni. Azt azonban elmondta: az új
tulajdonos tisztában volt az UFI múltjával és politikai irányultságával, és
„értéknek tartja mindazt, amit eddig csináltunk, értéknek tartja az alkotó
gárdát, és továbbra is számít rá”. Ablonczy ugyanakkor elismerte, „nem az UFI
fogja a nagy bevételt termelni a Közép-európai Média Zrt.-nek”.

Vaszily Miklós, a Közép-európai Média Zrt. vezérigazgatója némiképp eltérő
elképzeléseket vázolt megkeresésünkre: szeptembertől jelentős változáson fog
átesni a lap, a jelenleginél sokkal inkább fókuszálnak az internetes
megjelenésre, az elérni kívánt 18–49 év közötti értelmiségi rétegre.

Vaszily szerint az új tulajdonos nem politikai, hanem üzleti megfontolásból
vásárolta meg az UFI kiadói jogait, és mint mondta, számára új információ, hogy
az UFI-t jelenleg is Fidesz-közeli lapként tartják számon a közéletben.

Az „új gazda”, a jogász végzettségű Nobilis Kristóf a nyolcvanas évek elejétől a
bankszektorban dolgozott, majd a rendszerváltás után értékpapír-kereskedelemmel
alapozta meg üzleti karrierjét. Cégei többek között ingatlanfejlesztéssel és
-kereskedelemmel, légi szállítással és járműkölcsönzéssel, illetve borászattal
foglalkoznak. Egy korábbi interjúban azt nyilatkozta, médiavállalkozásaiban is a
pénzügyi siker motiválja.

A Manager Magazin portréja szerint a nyilvánosságot feltűnően kerülő Nobilis
politikai elkötelezettsége egyértelműen jobboldali, ugyanakkor üzleti partnerei
és baráti társaságának tagjai között baloldali, illetve liberális nézeteket
valló személyek is megtalálhatóak.

Nobilis neve felmerült a Magyar Nemzetben januárban megjelent, Schmidt Máriát, a
Terror Háza igazgatóját támadó cikkben is mint Schmidt egyik potenciális
szövetségese abban a társaságban, amely – a lap szerint – Orbán Viktor riválisa
lehet a jobboldalon.

Három birodalom

1998-ban Orbán Viktor meghirdette az akkor baloldali túlsúllyal rendelkező
média kiegyensúlyozásának tervét. Az azóta eltelt időben három, jobboldali
magánszemély által tulajdonolt médiabirodalom is létrejött. A Liszkay Gábor
nevével fémjelzett csoportba tartozik a Magyar Nemzet, a Hír TV és a Lánchíd
Rádió. Széles Gábor milliárdos vállalkozó többek között a liberálisból
jobboldalivá vált, egykor patinás Magyar Hírlap és az Echo TV tulajdonosa.

Ellentétben az előző orgánumokkal, a Nobilis érdekeltségébe tartozó Index.hu, a
Napi Gazdaság, a Portfolio.hu című lapoknál (melyeket az elmúlt években –
részben vagy egészben – vásárolt fel az üzletember) semmilyen pártos orientációt
nem lehet felfedezni. Bár többen vannak, akik szerint „politikai befektetésnek”
kell tekinteni az UFI felvásárlását, de ugyancsak több, Nobilist közelről ismerő
személy állította lapunknak: kizárt, hogy az Orbán vezette Fidesznek akart volna
szívességet tenni az üzletember a „polgári underground” lapjának megmentésével.
A tranzakció a saját politikai függetlenségükre kényes indexes újságírókat is
meglepte.

Olvasson tovább: