Kereső toggle

Karácsonyi háromkirályok : Lagzi Lajcsi, Koós János és a 101 kiskutya

Még nem értük el a mélypontot

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Halászlé és Dáridó, mákos bejgli, Koóstoló, Rex felügyelő és további 101
kiskutya garantálta a karácsony és szilveszter emelkedett hangulatát. Az ételek a fehér
asztalról, a műsorok a fekete-fehér vagy színes képernyőkről kínálták magukat a
mindenevő publikum számára.

A karácsony és újév közötti televíziós kínálatból a kereskedelmi TV2 adatai
szerint a legtöbben – az ország teljes lakosságából mintegy kétmillióan – Lagzi
Lajcsival, azaz Galambos Lajossal dáridóztak, míg az RTL Klub nézettségi toplistáján
a 101 kiskutya állt az élen, mintegy 1,2 millió 18–48 éves nézővel. A kiskutyákat
egy olasz-amerikai produkció (Én vagyok a fegyver), egy amerikai film (Télapu), majd Koós
János show-műsora, a Koóstoló követte. Az ünnepekhez jobban illő Ben Hur (RTL Klub)
nézettsége nincs benne az első harmincban, míg a Dávid király cím? produkció
(TV2) a kilencedik a listán. Igaz, az előzőt délután, az utóbbit este, főműsoridőben
sugározták.

A felmérések szerint a két kereskedelmi csatorna egyértelműen uralja a magyarországi
médiapiacot, de az általuk közzétett adatok gyakorta úgy jelennek meg, hogy a lakosság
összetételének más és más szeletére vonatkoznak. Míg az RTL Klub a mérési adatok
közzétételében inkább a nagyobb vásárlóerőt jelentő 18 és 48 év közötti
korosztályt preferálja, a TV2 a négyévesnél idősebb, teljes magyarországi lakosságot
vizsgálja előszeretettel. A teljes nézettség aránya a 18 és 48 év közötti közönségen
belül a két kereskedelmi csatornán mintegy 40-40 százalék, míg a "királyi"
MTV1-en csak 8 százalék. A maradék 12 százalékon osztozik a TV3, a Duna TV és a többi
kábelcsatorna.

A mérések eredményét nemcsak a célközönség, hanem a mért idősávok is nagyban
befolyásolják (azaz, hogy a nap melyik szakaszában, illetve mettől meddig mérik), és
nem csoda, hogy minden tévétársaság a számára legkedvezőbb adatokat hozza nyilvánosságra.
Így könynyen lehet, hogy a napilapokban megjelent reklámokban mindkettő a legnézettebb
csatornaként szerepel, és közben mindegyik valós statisztikai adatokra hivatkozik.
Szakemberek szerint ezek a trükkök még a tisztességes verseny kategóriájába
tartoznak.

A magyarországi televíziós csatornákat egyébként többek között az AGB Hungary
teszteli. A cég munkatársa, Papp Katalin lapunkat arról tájékoztatta, hogy a méréseket
840 háztartásban elhelyezett mérőműszerrel a nap huszonnégy órájában percnyi
pontossággal végzik. Ezekben a háztartásokban minden személy saját kapcsolóval
rendelkezik, így azt is meg tudják állapítani, hogy az adott csatornát konkrétan
melyik családtag menynyi ideig nézte. A háztartások ilyen célra történő kiválasztása
véletlenszer? mintavétellel történik, és a magyarországi átlagot tükröző
reprezentatív mintának felel meg.

A fenti nézettségi adatok azt tükrözik, hogy a karácsonyi ünnepek alatt az átlagmagyar
minél kevesebb realitást és minél több viccet akar – mondta a Heteknek György Péter
esztéta, az ELTE Kommunikáció Tanszékének vezetője. Amellett, hogy az
infantilizmusra ilyen nagy az igény, meglepő a hírműsorok jó helyezése. A média-szakember
véleménye szerint az MTV1 köztelevízió rossz szereplése "köztragédia", mert az
alacsony nézettség mellett a rá szabott közfeladatokat sem látja el.

Ezzel a kérdéskörrel kapcsolatosan megkerestük Hirsch Tibor filmkritikust is. Ő úgy
látja, hogy az MTV1-nek a nézők visszaszerzéséért folytatott harca a kereskedelmi
televíziókkal szemben olyan, mint a kisegér harca az elefánttal. Szerinte egy közszolgálatinak
számító tévécsatornának nem volna szabad rivalizálnia a kereskedelmi adókkal, mert
eleve más-más a feladatuk. Hirsch egyébként nem tulajdonított nagy jelentőséget
annak a ténynek, hogy a nézők az ünnepek vallási jellegével szemben nem a vallási műsorokat
részesítették kitüntetett figyelemben. Véleménye szerint a televízió eleve nem "szent
tárgy", és az üdvösség üzenetét nem virtuális, hanem személyes módon lehet valóságszerűen
közvetíteni.

Az a tény azonban, hogy az MTV1 ebben az évben 3800 perccel, közel 200 órára növelte
a vallási műsorok idejét, szerinte a nézettség alakulásában már "se nem oszt, se
nem szoroz".

A kereskedelmi és állami adók közötti különbség György Péter szerint már
strukturális szinten is olyan nagy, hogy az indokolttá tenné bizonyos változtatások
bevezetését. Az a szerkezeti felépítés ugyanis, hogy az adók financiális alapjait képező
reklámbevételek a nézettségtől függnek, a kereskedelmi csatornák világméretű morális-kulturális
válságához vezetett. Hogyha arra gondolunk, hogy a német kereskedelmi televíziós
csatornák a nyolcvanas években "böfögőversennyel", "szellentőversennyel" és
különböző malacságokkal szórakoztatták a nagyérdeműt, mi magyarok nem értük még
el a mélypontot. Ezt elkerülendő, az esztéta által javasolt egyik változtatás
szerint a kereskedelmi csatornák exkluzív jogokkal eladhatnának műsoridőt olyan cégeknek,
szponzoroknak, akik az általuk megvásárolt egy-két órában már csak presztízskérdésből
is színvonalas műsorral állnának elő.

Nézettségi mutató

Csatorna  

Kerekített adatok

ezer főben

1. RTL Klub   101 kiskutya (amerikai film)   1248  
2. RTL Klub   Én vagyok a fegyver (olasz–amerikai film)   1162  
3. RTL Klub   Télapu (amerikai film)   1137  
4. RTL Klub   Karácsonyi Koóstoló   1078  
5. RTL Klub   Titkok és szerelmek (mexikói filmsorozat)   1042  
6. RTL Klub   Heti Hetes (talk show)   1021  
7. TV2   Ghost (amerikai film)   1007  
8. RTL Klub   Csíííz!   998  
9. RTL Klub   Barátok között (magyar filmsorozat)   971  
10. RTL Klub   Vészhelyzet (amerikai tévésorozat)   960  
11. TV2   Szilveszteri Dáridó Lajcsival   959  
12. RTL Klub   Híradó   940  
13. RTL Klub   Fókusz   934  
14. RTL Klub   Gálvölgyi-show   924  
15. RTL Klub   Még nehezebb emberek (Markos–Nádas–Boncz kabaré)   922  
16. TV2   BUÉK Mikroszkóp 1999 – Évezred kabaré   916  
17. TV2   Profik – Bevetésre készen (német filmsorozat)   913  
18. TV2   Tv-sztárok a porondon a Magyar Nemzeti Cirkuszban   899  
19. TV2   JAG – Becsületbeli ügyek (amerikai filmsorozat)   873  
20. RTL Klub   Zsoldosok (amerikai filmsorozat)   870  
21. TV2   Tények – Másképp   860  
22. RTL Klub   Zöld kártya (amerikai film)   858  
23. TV2   Rex felügyelő (német–osztrák filmsorozat)   852  
24. RTL Klub   Holló-szilveszter – a Holló Színház szilveszteri műsora
  
832  
25. TV2   Ki vagyok én?   817  
26. RTL Klub   Karácsony Zámbó Jimmyvel   812  
27. RTL Klub   Tarzan, a dzsungelfiú (amerikai film)   809  
28. RTL Klub   Bajor kabaré   808  
29. TV2   A mi kis angyalkánk (olasz–német film)   797  
30. RTL Klub   Medicopter 117 – Légimentők (német filmsorozat)   91  

* 18–48 éves korig

Forrás: AGB Hungary


A TV2 legnézettebb ünnepi műsorai a teljes lakosság körében

Időszak: 1999 december 24-26

  Műsor

dátum

kezdési

idő
vége

idő
nézettség

főben
nézettség

%-ban
közönség-

arány %-ban
1.   Karácsony Lajcsival   1999.12.24.   19:01:24   19:54:32   1 944 423   21,2   43,6 
2.   Napló (TV2 heti magazin)   1999.12.26.   19:00:00   19:59:23   1 899 286   20,7   36,0 
3.   Ghost (am. film)   1999.12.26.   20:06:15   22:11:59   1 880 175   20,5   35,4 
4.   A mi kis angyalkánk (olasz-német film)   1999.12.25.   19:02:07   20:49:40   1 801 372   19,6   35,6 
5.   Tények-hírösszefoglaló   1999.12.25.   18:30:05   18:55:50   1 558 981   18,1   37,7 
6.   Túl az Óperencián (am. film)   1999.12.25.   20:54:32   23:11:26   1 523 833   16,6   37,2 
7.   Scarlett (am.-olasz filmsor.)   1999.12.26.   17:28:11   18:59:45   1 426 081   15,5   31,6 
8.   Xena (am. filmsor.)   1999.12.26.   16:31:22   17:24:00   1 338 453   14,6   33,5 
9.   Dávid király (am. film)   1999.12.24.   19:58:05   21:48:47   1 303 371   14,2   26,7 
10.   Zorro, a fekete lovas (olasz-fr. film)   1999.12.25.   14:02:55   15:46:00   1 171 831   12,8   39,9 





                    Forrás:
AGB Hungary

Olvasson tovább: