Kereső toggle

A boldogság titka

Dollármilliárdok az egészség és wellness iparágban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Wellbeing, wellness, spa. Ez a három kulcsszó határozza meg a mai jóléti mércét. Felejtsük el a hímzett márka-logós teniszpólókat és a fémjelezett tote-táskákat, az új státusszimbólumokat a wellness-ipar diktálja.

A wellbeing jelentése: jól lenni.  A folyamatos boldogság, a „jót érzek” titka.  Sokáig azt hitték, hogy a pénzben és a hatalomban rejlik a kulcs a boldogsághoz, azonban ez csak bizonyos mértékig igaz. Nyilvánvaló, hogy aki szűkölködik, súlyosan le van terhelve a mindennapi problémákkal, kevesebb eséllyel tud arra koncentrálni, hogy milyen boldog élete van. Másik oldalról nézve viszont, azt hogy a jövedelem egy bizonyos mérték fölött – a Princeton kutatásai szerint ez 75 000 amerikai dollár évente - nem áll összefüggésben az ember boldogságérzetével, már számos kutatás alátámasztotta. Sőt állítólag az amerikai szuper-gazdagok 23 százaléka szenved a folyamatos pénzügyi nyomásoktól. De, ha sem a pénz, sem a pénznélküliség nem tesz boldoggá, akkor hol találjuk az igazi jólét titkát? A jelenleg uralkodó nézetek az ókori római gyökerekhez térnek vissza. Virgilius idézete, miszerint „ A legnagyszerűbb vagyon az egészség.” határozza meg a jelenlegi trendi nézeteket a boldogság titkáról.

Ezen a szálon elindulva hamar megérthetjük a gyógyszeriparban, az egészségturizmusban rejlő hatalmas összegeket, de talán a legszembetűnőbb ezek közül, az örök fiatalság iránti vágy. Mert, hogy mivel azonosítjuk az egészséget? Legtöbben a friss, üde fiatalsággal. A televízióban és a magazinokban ontják a bőrmegújító krémeket, ránctalanító szérumokat és a narancsbőrt megelőző testápolókat. Amerikában 2018-ban több, mint 17,8 millió plasztikai műtétet végeztek, amiből a legkeresettebb – 7,4 millió – a botox volt, a legelterjedtebb ránckisimító eljárás. Továbbá, a második és harmadik helyen is a bőrmegújító kezelések szerepeltek: a mezoterápiás kezelés, illetve a kémiai peeling.  Ez számokban azt jelenti, hogy csak az Egyesült Államokban összesen több, mint 11 millió plasztikai műtétet végeztek el a ráncok eltűntetése, a fiatalos megjelenés érdekében.  Ezekre a drasztikus beavatkozásokra azonban még mindig nincs akkora igény, mint a mindenki számára elérhető kozmetikumok iránt. Az öregedés gátló termékeknek külön iparága van a kozmetikumok világán belül – 2021-re becslések szerint 330 milliárd dollárt is elérheti az anti-aging ipar.

A szépségipar ötvözve a kikapcsolódással, pihenéssel szintén nagy piaci dobásnak számított a rohanó világ forgatagában. A SPA szolgáltatásokat nyújtó szektor a legdinamikusabban fejlődők közé tartozik, 2022-re a 154,6 milliárd dollárt is elérheti – legnagyobb szegmensét meglepő módon Európa képezi, 39,1 százalékkal. A huszadik század közepétől megjelenő szállodák ontották magukból a különböző választható esztétikai kezeléseket, kezdve a pedikűrtől a thai masszázson át a finn szaunáig. Ebből a legnagyobbat természetesen az idegenforgalom kaszál, a wellness turizmus globálisan 639 milliárd dollárt termelt 2017-ben. Természetesen a wellness ipar jóval szerteágazóbb, minthogy csak a turizmusra koncentrálódjon. Ma gyakorlatilag már egy életszemléletet, életérzést hordoz magában – ez összesen 4,2 billió dollár volt 2017-ben. Magába foglalja például a mentálhigiéniát és a rendszeres testmozgást (595 milliárd dollár), a vonzó megjelenést, szépségkezeléseket (1,08 billió dollár), valamint az egészséges étkezést (702 milliárd dollár) és az egészség megőrzését (575 milliárd dollár) is.

 A Vogue 2015-ben az elit új trendjének a láthatatlan gazdagságnak kiáltotta ki – aminek a wellness életérzés szerves részét - ha nem az alapját – képezi. 2007 óta ugyanis az a tendencia figyelhető meg, hogy a felső 1 százalék kevesebbet költ luxus materiális dolgokra – ruhákra, autókra, kiegészítőkre - az viszont nem ritka, hogy havonta 900 dollárt – magyar forintban kb. 257 000 forintot - fizetnek egy elit konditerem bérletre, és 860 százalékkal nőtt az oktatásra szánt összegük is. Egy másik meglepőnek tűnő dolog, a nívós lap szerint az új státusz szimbólum a zöld juice. Charlotte Biltekoff, a témában könyvet írt szerző szerint „A gyümölcslevek – különösen a zöld gyümölcslevek ma már egyértelműen státusz szimbólumnak számítanak. A zöld juice a gazdagságot, a fegyelmet, és a felelősséget mutatja, mindezek együttesen tükrözik a státuszt.”  Az új elsőrangú polgárok helyzetét tehát nem a mindenki által szembetűnő tárgyak, hanem az értékes eszmei értékek - mint a szabadidő, egészség, tudás – mutatják meg. Az viszont még mindig kérdés, hogy ezekben rejlik-e a boldogság titka?

 

 

Olvasson tovább: