Kereső toggle

Frissüljön fel nyáron is joghurttal!

A megbízható tápanyagforrás

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A sokoldalú joghurt a nyári melegben is segítségünkre lehet: egyszerre könnyű, egészséges és még finom is. Fogyaszthatjuk önmagában, gyümölccsel, süteménybe sütve vagy akár fagyasztott változatban is.

A görög joghurt sűrűbb, mint a hagyományos, savanykás ízhatása révén remek ellenpontot adhat az édességeknek. Krémes állaga a süteményekben porhanyósabb tésztát eredményez. Fehérjetartalma magasabb, és kevesebb vizet tartalmaz, így sütéshez is könnyebben felhasználható. Alkalmazható tejföl, író vagy esetleg tejszín, crème fraîche helyettesítésére is. Ha írót helyettesítünk vele, mindig hígítsuk a következő arányban: kétharmad joghurthoz adjunk egyharmad tejet. Így hasonlóan könnyű, „buborékos” tésztát kapunk (például pogácsánál, gofrinál, palacsintánál), mintha íróval dolgoztunk volna.

Természetesen sütéskor mindig a zsírdús változatokban gondolkodjunk először, hiszen a zsírszegény joghurt gyakran tartalmaz olyan adalékanyagokat, amelyek megváltoztathatják a sütemény textúráját, sőt az ízét is.

A hagyományos joghurtokat gyakran zselatinnal sűrítik, illetve magasabb a víztartalmuk. Ez a többletfolyadék befolyásolhatja a gluténképződést, ami kihat a sütemény állagára. És természetesen mindezt a sütési idő meghatározásánál is figyelembe kell venni.

A süteményrecepteknél – tekintettel az előírt cukor mennyiségére – lehetőség szerint ne a cukrozott, ízesített joghurtokat használjuk, vagy próbáljuk ezt bekalkulálni a megadott cukormennyiségbe. Jobban járunk akkor is, ha a vaníliát mi magunk adagoljuk a tésztába; nem érdemes a vaníliás joghurttal próbálkozni.

Ha görög joghurttal sütünk, érdemes észben tartani, hogy nem tesz jót neki, ha a hűtőből kivéve hirtelen melegítjük fel. Ha a tejfehérjék ilyenkor a savótól elválnak, nem lehet később újra simára keverni a joghurtot. Ezért fokozottan ügyeljünk arra, hogy szobahőmérsékletű alapanyagokkal dolgozzunk, illetve ha meleg ételekhez adjuk, előtte temperáljuk.

Ha krémesebb nyalánkságra vágyunk, próbálkozzunk a fagyasztott joghurttal. Legjobb, ha ezt is magunk állítjuk össze: a sima joghurthoz keverjük hozzá a kedvenc ízeinket, például kakaót, vaníliakivonatot, vagy tegyünk bele kockázott gyümölcsöt, csokidarabokat, pirított magvakat. Ehhez legjobb a zsírosabb görög joghurt, mert minél nagyobb a joghurt víztartalma, annál több lesz benne a jégkristály fagyasztás után. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: