Kereső toggle

Gluténmentesen is egészségesen

Ne együnk meg akármit!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Bármennyire is divatosan hangzik manapság a „gluténérzékeny” diéta, azok, akik tájékozatlanul vágnak bele, többet árthatnak maguknak, mint amennyi hasznuk lesz belőle. Nem árt tisztázni néhány alapigazságot, mielőtt betárazunk a „mentes” élelmiszerekből.

Bár a kutatások szerint a glutén számos betegség okozója lehet – előidézhet emésztőszervi problémákat, de meghúzódhat autoimmun-betegségek, súlyproblémák, hangulatingadozások vagy idegrendszeri rendellenességek hátterében is –, ésszel kell élni a modern élelmiszeripar által kínált alternatívákkal. Egyre gyarapodik az egészségesnek titulált, ilyen-olyan mentes vagy bioélelmiszerek száma, azonban számos tengerentúli orvos és táplálkozás-szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy a szépen csomagolt és felcímkézett termékek egyáltalán nem biztos, hogy annyira egészségesek.

Köztudott, hogy az élelmiszeripar időnként „rárepül” egy-egy táplálkozási trendre vagy ajánlásra, és hajlandó bizonyos összetevőket kivonni az ételekből, ami azonban legtöbbször nem sok jót jelent. A természetes alkotóelemek elhagyásának átvitt értelemben is ára van: az ízeket vagy az állagot gyakran csak mesterséges vagy az eredetileg „démonizált” anyagnál jóval egészségtelenebb összetevőkkel tudják pótolni.

Ez történt az egészen a közelmúltig népszerű zsírmentes vagy alacsony zsírtartalmú diéta esetében is. Ilyen termékeknél jó, ha tudjuk, hogy az élelmiszer állagának megőrzése érdekében sokszor cukorral és ennek különböző formáival, szirupokkal pótolják a nedvességveszteséget. Ez különösen a cukorbetegséggel küzdőkre vagy inzulinrezisztensekre veszélyes, bár a túlzott szénhidrátbevitel általában senkinek sem válik javára.

A csökkentett szénhidráttartalmú élelmiszerek pedig sokszor tartalmaznak transzzsírokat, különböző mesterséges édesítőket vagy cukoralkoholokat, amelyek szintén okozhatnak egészségügyi vagy emésztési panaszokat.

Az élelmiszeripar számára a „gluténmentes” címszó természetesen jó marketinglehetőség is egyben: a gyanútlan fogyasztók ugyanis hajlamosak elhinni, hogy ha a károsnak kikiáltott összetevőt száműzik az ételből, akkor az már automatikusan egészségesnek minősíthető. Egyes szakértők szerint azonban, minél inkább arról győzköd minket a termék csomagolása, hogy egészséges élelmiszerrel van dolgunk, annál esélyesebb, hogy nem tesz jót nekünk. Sarah Hallberg diabetológus szerint például régen rossz, ha egy ételt címkézni kell, de ha még azt is rá kell írni, hogy „ez egy természetes anyagokból készült élelmiszer”, jobb, ha messziről elkerüljük. A természetes élelmiszereket ugyanis nagyon egyszerű felismerni: ránézünk, és egyértelműen látjuk, hogy mi az, nincs szükség semmilyen címkére (az eredetét persze szintén lehet és érdemes is firtatni).

A legnagyobb veszélyt a feldolgozott élelmiszerek jelentik: hiába írják rá a kekszre, hogy „gluténmentes”, sajnos attól az még ugyanúgy tele lehet cukorral és egyéb mesterséges összetevővel, mint bármilyen más kerülendő étel. Fogyókúrás céllal tehát nem ajánlott gluténmentes diétába fogni, tekintve, hogy a helyettesítő lisztek általában igen magas szénhidráttartalommal rendelkeznek. A gluténmentes „junk food” ugyanúgy egészségtelen: cukorral, ételszínezékkel, hidrogénezett olajjal, különböző gumikkal összetapasztott és adalékokkal tartósított „műkaja”.

Összefoglalva: a gluténmentes diéta sokat javíthat azoknak az egészségi állapotán, akik számára ez javasolt, azonban csak akkor, ha ők is tudatosan étkeznek, azaz a glutént nem cserélik fel egyéb káros hatású összetevőre.

Olvasson tovább: