Kereső toggle

Vlogolok, tehát vagyok?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„Hello, YouTube népe!” – hangzik a köszöntés egy YouTube-videó elején. A mai internetkultúra részévé vált az úgy- nevezett „vlogok”, videók készítése és közzététele, de mégis mik ezek?

A vlog a videóblog rövidítése, ami egy olyan blogbejegyzés, aminek a közlési eszköze a videó. 2000 januárjában Adam Kontras egyik blogbejegyzéséhez egy videót is csatolt, amiben tájékoztatta barátait, hogy mi történt vele az egyik üzleti útján. Ez volt a világ első videóblog-bejegyzése. Évekkel később, 2004-ben Steve Garfield elindította saját videóblogját és kijelentette, hogy ez az év a „videóblogok éve lesz”.

2005 valóban meghozta a változást, hisz ezelőtt nem volt internetes felület a videók közzétételére. Sokan használták a Yahoo!-t, mint megosztási felületet, a videómegosztások folyamatosan növekedtek, végül az áttörést a YouTube 2005-ös megjelenése hozta el. A weblap lehetővé tette a használók számára, hogy megnézzenek, megosszanak vagy feltöltsenek videókat. Egy év elteltével, 2006 júliusára a YouTube vált az ötödik leglátogatottabb webhellyé: 100 millió videót néztek meg rajta, és 65 ezer videóval bővült nap mint nap. 2006 novemberében a Google 1,65 milliárd dollárért felvásárolta a YouTube-ot, ami mára az egyik leányvállalatává nőtte ki magát.

Másik meghatározó esemény a videóvilágban, az először 2010-ben megrendezett VidCon (Videó Konferencia) volt, amely akkora sikert aratott, hogy mai napig az egyik legnagyobb esemény világszerte. Emberek ezrei jelennek meg és vesznek részt ezen a rendezvényen, a 2010-ben megközelítőleg 1400 főről mára, közel 20 ezerre duzzadt a résztvevők száma. Nézők, Youtube-osok, vloggerek és fanjaik, előadók, gamerek, vállalatok, zenészek és még sokan mások is megjelennek a VidConon a világ minden tájáról, hogy találkozzanak egymással két napon keresztül. A hivatalos honlapon már most szervezik a 2016-os VidCont, sok filmrendező már készíti az előzeteseket, hogy ezen a napon mutassa be azokat a nagyközönségnek; és vannak, akik már most bejelentkeznek egy szállodába, hogy mindenképpen ott lehessenek, és találkozhassanak kedvenceikkel. Az egyik alapító, Hank Green szerint olyan a VidCon, mint „egy üzleti megbeszélés, egy konferencia, egy ünneplés és egy beszélgetés” – ezzel megragadva a rendezvény sokoldalúságát. Az alapítók, Hank and John maguk is vloggerek, csatornájuk a VlogBrothers nevet viseli, ami a sikerlistán a 16. helyen áll, több mint 2,6 millió feliratkozóval. John Green neve sokaknak ismerősen csenghet, ugyanis ő a két ismert bestseller, a Csillagainkban a hiba és a Papírvárosok szerzője.

Vloggerek

A YouTube-videók többsége ismeretterjesztő, szórakoztató, oktató céllal készült, ezek nem vlogok. A videóblog lényege, hogy a videót készítő személy bemutassa egy napját vagy egy eseményt az életéből. Ilyen videók, amikor például megmutatják, hogy milyen ajándékokat kaptak a fanjaiktól, vagy a reakcióvideók (például megnéznek egy új előzetest, majd arról beszélnek). A vlog lényege, hogy személyesebb (vagy legalábbis annak tűnik), mint egy sima videó, megengedi, hogy a néző belelásson a videót készítő életébe, mindennapjaiba. Léteznek kifejezetten vlogoló YouTube-csatornák, ilyen például az Internet Killed Television (Az internet megölte a tévét) vagy másik néven CTFxC, amit Charles Trippy hozott létre 2009-ben. Érdekesség, hogy Charles Trippy 2013-ban Guinness rekordot is felállított, mint a „Legtöbb egymást követő napot vlogoló személy”. Mára csatornáján 2200 egymást követő napot (megközelítőleg hat évet) tekinthetünk meg az életéből. A csatorna még mindig aktív, ma is biztosan bővült egy újabb videóval.

A YouTube-ranglista egyik vezetője, a svéd Felix Kjellberg, vagy YouTube nevén, PewDiePie, aki mára professzionális YouTuber. Abból él, hogy videókat készít arról, hogy hogyan visz végig egy videójátékot. A hozzá hasonló személyeket, akik videójátékokról készítenek videókat, gamereknek hívják. Ugyanis kiderült, hogy nagy érdeklődés van az ilyen jellegű csatornák iránt. Érdekes tippeket osztanak meg, és általában vicces kommentekkel színesítik a játék menetét. Felix eredetileg egyedül gamervideókat készített, azonban a nagy érdeklődésre való tekintettel egyre több vlogot is készít (amikben rendszeres szereplő még a barátnője is, aki szintén YouTuber). Nagy az üzleti érdeklődés utána, hisz csatornáját több mint 40,6 millió ember követi és van olyan videója, ami 70 millió feletti kattintást ért el. Rengeteget keres a videókkal (éves szinten közel 12 millió dollárt – ami megközelítőleg 3,5 milliárd forint), mindemellett PewDiePie híres az adományozási kedvéről. Példának okáért, amikor 2012-ben megnyerte a „A Web Gaming Királya” címet, a pénznyereményét átadta a WWF-nek (Természetvédelmi Világalap). Habár tömegeket ér el gamervideóival és vlogjaival, nem a hírnévért kezdte el a videókat gyártani – mondja –, hanem szimpla unaloműzésből.

Másik ismert vloggercsapat a Good Mythical Morning (Jó mitikus reggelt). A YouTube-showt két barát, Rhett és Link indította el 2011-ben, ami az évek folyamán az USA egyik kedvenc internetes reggeli műsorává vált. A beszélgetős műsor körülbelül 10-15 perces, és minden reggel új rész jelenik meg sok érdekességgel, témával, hírességekkel és más izgalmakkal. A műsor elindítása óta még két csatornát nyitottak: az egyik a műsor utáni műsort tartalmazza (Good Mythical MORE), a másikban pedig többek között a dalaikat adják elő (Rhett&Link). Rendkívül sokoldalúak, az állatvilágtól a bébiételig sok mindenről szó esik a műsoraik során. Számos díjra jelölték őket, amik közül sokat meg is nyertek, a VidConon pedig előadóként is részt vettek már. A vlogranglistán az elsők, összesítettben pedig a 60. helyet foglalja el csatornájuk.

A film

Első pillantásra úgy tűnhet számunkra, hogy a vlogolás vagy a videók nézése felesleges időpazarlás. Azonban 2013-ban jött ki a Hey! I’m Vlogging here! (Hé! Épp vlogolok!) vagy  Vlogumentary (vlog és dokumentumfilm összevonásából) című dokumentumfilmek előzetese, amik bemutatják, hogy milyen vloggernek lenni, és azt is, hogy milyen hatással van ez az emberekre. Már az előzetesben több vlogger elmondja, hogy legtöbb esetben az emberek első kérdése, hogy mennyit keresnek, miközben zömében a vloggerek nem a pénzért csinálják. A film rendezője nemcsak videók készítőit szólaltatja meg, hanem a követők is elmondhatják milyen nagy hatással volt rájuk egy-két személy – amikor őket nézték, végre nem érezték magukat egyedül, megtanulták elfogadni magukat és inspirálta őket a munkájuk. A vlogok sokkal személyesebbek, mint egy film vagy egy videó, hisz a vlogger megosztja gondolkozásmódját, világnézetét, a mindennapos küzdelmeit. Így a nézők láthatják, hogy az ő életük sem „fenékig tejfel” és hogy mások is küzdenek hozzájuk hasonló problémákkal. Jó példa erre, hogy amikor Charles Trippy agyában tumort diagnosztizáltak, végig kellett gondolnia, hogy biztosan meg akarja-e ezt osztani az egész világgal. Végül barátnőjével a megosztás mellett döntöttek, így a nézők képernyőközelről láthatták, hogy milyen egy kemoterápia, kontrollra járni és műtétre várni. Sokan ezekből merítettek bátorságot. Látni, hogy sokkal nagyobb hatást gyakorolnak az emberekre a vloggerek, mint azt elsőre gondolnánk.  Sajnos, a 90 perces film pénzbeli akadályok miatt még nem készült el, de dolgoznak rajta, hogy 2016-ban megjelenhessen.

YouTube Red, Vessel és a pénzügyek

Alig egy hónapja startolt a YouTube előfizetéses szolgáltatása, a YouTube Red, amivel az előfizetők élvezhetik a reklámok nélküli videónézés adta élményt, különböző műsorokat, valamint közvetlenül tölthetnek le videókat készülékeikre. A YouTube Red keretében filmek és sorozatok is készülőben vannak. Ilyen például A Trip to Unicorn Island (Utazás Unikornis-szigetre), ami egy dokumentumfilm a híres vloggerről, Lilly Singh-ről művésznevén, Superwomanről. Műsorvezetőként feltűnik majd PewDiePie, Toby Turner és a The Fine Brothers is. Egyesek sokallják a havi 9,9 dollárt (majdnem 3000 Ft) a szolgáltatásért, mások azonban teljesen elfogadhatónak tartják az árat.

A közhiedelmekkel ellentétben a YouTuberek minimális pénzt kapnak a weblaptól (persze, valaki még így is rengeteget keres), a nagyobb és egyben kevésbé követhető bevételi forrásaik a reklámokból származnak. Harmadik bevételi lehetősége egy YouTube-videó készítőnek a Vessel. Ez egy előfizetéses szolgáltatás, csak úgy, mint a YouTube Red. Azonban a YouTube-tól eltérően szerződést kötnek ügyfeleikkel, akiknek a videókért fix fizetést ajánlanak. Cserébe annyit kérnek, hogy előbb töltse fel videóit a Vessel.com-ra, mint a YouTube-ra. A szolgáltatásért mindössze 2,9 dollárt kérnek el havonta, az első hónapban ingyenesen kipróbálható, utána pedig bármikor visszavonható az előfizetés.

Magyarok

Magyarországon még nem olyan elterjedt ez a műfaj, mint az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában, azonban látni, hogy hazánkban is kezdi bontogatni szárnyait. Legismertebb vloggerek közé tartozik a filmkritikus Szirmai Gergely, aki a HollywoodNewsAgency videóblog szerzője, valamint Dancsó Péter, aki a Videómánia csatorna készítője. Azonban vannak zenei csatornák, művészeti csatornák (amelyek toplistavezetők), és itthon is hódítanak a gamervideók. Egyre többen szánják oda az idejüket a YouTube-csatorna készítésére és ápolására, hisz nemcsak szórakoztató, de ma már nagyon jó bevételi forrássá vált a YouTube-business. Vannak megmozdulások, versenyek, amik segítik a magyar integrációt a YouTube világába, mint például a Ki Mit Tube, de az emberek maguktól is szívesen feltöltik a videóikat, példának okáért a lányuk szalagavatós keringőjét vagy egy vicces videót a macskájukról.

Olvasson tovább: