Kereső toggle

Időzített bomba

Őszintén az energiaitalokról

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Valóban „bombajó” dolog a rendszeres energiaital-fogyasztás? Hol a helye a mindennapi életben vagy egy sportoló napirendjében? Tihanyi András dietetikust (képünkön), a Teljesítmény és sporttáplálkozás című, nemrég megjelent hiánypótló könyv szerzőjét kérdeztük arról, mikor és mennyit igyunk az energiaitalokból?

A fiatalok, főleg a tizenévesek azt látják, hogy „cool” a dizájn, és finom az íze. Mit lát az energiaitalban egy dietetikus?

– Az energiaital egy normál dózisban ártalmatlan, felnőtteknek készült ital. Ha nem élünk vissza vele, akkor nem ártalmasabb, mint egy kávé. Kétségtelen azonban, hogy általában nem tartalmazza ez utóbbinak azokat az összetevőit, amelyek képesek kedvező hatást gyakorolni az egészségre.

A koffein van, akit hidegen hagy, de van, akinek a délutáni kávéjától még éjszaka is erősebben dobog a szíve. Mit lehet tudni a koffeinérzékenységről?

– A koffeinérzékenység alapvetően a koffeinnek a szervezeten belüli metabolizmusától, anyagcseréjétől függ. A nem rendszeres koffeinfogyasztás és bizonyos genetikai háttér hajlamosíthat a kedvezőtlenebb reakciókra. Azonban felnőtteknél ilyen esetekben sem valószínű komolyabb ártalom, egészségkárosító hatás egy-két kávé vagy energiaital után. Ezek a tünetek döntően pszichések. Egy stimulánsról van szó, így a hatások, mint a rossz alvás, a szorongás, az izgatottság is döntően pszichések. Aki érzékenyebb a koffeinfogyasztásra, annál nagy mennyiségek fokozhatják a szívinfarktus kockázatát. Sportolók esetenként tíz-tizenöt energiaitalnyi mennyiséget is elfogyasztanak koffeinből (nem energiaital formájában) – ez és kisebb mennyiségek is fokozhatják a teljesítményt. Egyéni, genetikai vizsgálatokon alapuló étrend és étrend-kiegészítés nélkül ez kockázatos gyakorlat. Ennek ellenére a koffein igen kevéssé mérgező anyag, a fő gond a társuló egyéb anyagok használata és a szorongás, ami jelentkezik.

Képzeljük azt, hogy nyár van, itt a fociedzés vége. A gyerek egy másfél literes energiaitallal oltja a szomját. Mi történik ilyenkor a szervezetben?

– Alacsony nátrium- és magas cukortartalmuk miatt ezek az italok nem alkalmasak folyadékpótlásra. Hasmenés jelentkezhet, a koffein stimuláló hatása és az elektrolit-háztartás zavara izomgörcsöket eredményezhet. Ha ez egy magas koffeintartalmú ital volt, akkor fokozott vizeletürítés és szokatlan viselkedés (izgatottság) figyelhető meg. Egy gyermek elvileg nincs ehhez hozzászokva, így orvosi ellátásra szorulhat, kórházba kerülhet. Már fél liter energiaital is járhat ilyen eredménnyel.

Hol a helye az energiaitaloknak a teljesítményfokozásban?

– Felnőtt sportolók teljesítményfokozásában esetenként alkalmazhatók, bár itt is inkább külön, egyéb formában érdemes a koffeint bevinni (például kapszulában, sportitalban), mivel az energiaitalok összetétele sportolók számára kedvezőtlen. Nélkülözhetők, csakúgy, mint a kávézás – ezek az italok az átlagos aktivitású emberek számára készülnek, átmeneti élénkítő hatás kiváltására. Természetesen nem ez a besorolásuk a polcokon és a dobozokon, de szakmai szempontból erről van szó.

Vannak országok, például Franciaország, Dánia és Norvégia, ahol erősen korlátozzák az energiaitalok vásárlását. Magyarországon nagyobb hangsúlyt kap az egyén felelőssége. Mit is kellene, hogy jelentsen ez a gyakorlatban?

– Tizenhat-tizennyolc év alatt nem feltétlenül kellene eladni ezeket a fiataloknak, de a tiltás valószínűleg nem megoldás. Több teafilterrel készült teát is ihat a fiatal, ha akar, egy ilyen tiltás könnyen kijátszható. Az értelmes használatra és a visszaélések ártalmaira érdemes szerintem felhívni a figyelmet. A szülők felelősségét emelném ki: ha egy tizenkettő-tizennégy éves gyerek energiaitalokon él, az elsősorban a szülő felelőssége.

Gyakran alkohollal együtt fogyasztják. Így a bulit sokan ilyenkor a kórházban fejezik be. Az energiaital és az alkohol miért nem fér össze?

– Kevésbé érzékelik az alkohol hatását, többet isznak ilyenkor. A taurinnak, mint energiaital-összetevőnek a hatása alkoholfogyasztás mellett vitatott, de kis dózis feltehetően segít az alkohol májra és agyra (idegrendszerre) gyakorolt ártalmainak a kivédésében. Több liter energiaital nagy mennyiségű alkoholfogyasztás mellett természetesen mérgező, és fokozza a kockázatos viselkedés esélyét is (ittas vezetés, drogfogyasztás stb.). A gyógynövények kivonatai, amelyekkel ezeket az italokat gyakran kiegészítik, szintén változatos kölcsönhatásokat eredményezhetnek. Ijesztőek az életveszélyes mellékhatásokról szóló cikkek, de amikor olyan konkrét adatokat olvashatunk, hogy egy tizenhét éves fiatal három liter energiaitalt ivott egy liter vodkával, akkor nehéz kizárólag a gyártókat, termékeket hibáztatnunk.

Olvasson tovább: