Valódi vitaminbomba: a spenót

Cikk nyomtatása
Továbbítás emailben

Tanuljunk Popeye-től!

Ki gondolná, hogy sokak gyermekkori rémálma, a spenót annyira sikeres volt a harmincas évek Amerikájában, hogy 33 százalékkal megugrott a fogyasztása? Popeye, a spenóttól erőre kapó humoros figura ugyanis a harmadik legnépszerűbb zöldséggé tette az akkori gazdasági válság kellős közepén. Hazánkban az egyik legmegosztóbb növény: vannak, akik szeretik, mások az illatától is menekülnek. De lássuk: miért is érdemes az előbbiekhez tartozni?

Perzsa fű néven már a 8-9. században ismerték a spenótot, vagy más néven parajt, ami a libatopfélék családjába tartozik. Kutatások szerint valószínűleg a Közel-Keletről származik, innen került Spanyolországba, hogy meghódítsa az öreg kontinenst. Nem véletlen, hogy Angliában sokáig „spanyol zöldségként" aposztrofálták e különleges ízű növényt. A szefárd zsidók körében kedvelt alapanyagnak számított: gyakorta készítettek fenyőmaggal és egy kis mazsolával megbolondított spenótos ételeket. A dél-franciaországi Provence-ban is nagyon kedveltté vált, még John Locke angol filozófus is megemlékezett róla, hogy amikor azon a vidéken utazgatott, nagyon finom fűszeres, spenótos levest evett. A firenzei uralkodóházból származó Medici Katalin kedvenc zöldségét leginkább sültek „alátéteként" fogyasztotta: amikor francia királyné lett, étkezési szokásait a nemzetközi konyha az „à la Florentine" azaz „firenzei módra" néven jegyezte fel. Magyarországra Törökországon keresztül jutott el nagyjából a 17. században.

Az új-zélandi spenót a kristályvirágfélék családjába tartozik, és ahogy a neve is mutatja: Új-Zélandról, Ausztráliából és Tasmániából származik. E smaragdzöld színű növényt még Cook kapitány fedezte fel a 18. században. Az egyik legjobb zsírégető zöldség levelei háromszög alakúak, húsos-pozsgás jellegűek, amelyeket akkor lehet leszedni, amikor nyáron már nincs közönséges spenót. Sokan helytelenül azt hiszik, hogy évelő növény, pedig csupán annak látszik, mivel elszórja az érett magjait, és azok kelnek ki a következő évben.

Popeye ételének titka

Habár régen a spenótot egészségtelennek tartották, sőt fogyasztását a gyermekek számára egyáltalán nem is ajánlották, ma már senki nem vonja kétségbe, hogy az egyik legértékesebb zöldségünk. Legnagyobb „rajongója" vitán kívül Popeye, a tengerész, kinek hajóját nem éri vész - természetesen a spenótnak köszönhetően, hiszen bármilyen szorult helyzetbe került is a generációkat világszerte megnevettető főhős, egy doboz erőt adó spenót mindig kihúzta őt a csávából. És nem is alaptalanul: a parajt, mint a „gyomor seprűjét" orvosok sora évszázadok óta nagyra becsüli.

A „spenót gazdag vasban" legendája viszont egy egyszerű tévedésen alapul: vastartalmát egy svájci fiziológus vizsgálta először a 19. század végén. A kutató számításai helyesek voltak ugyan, de a nyomtatás során a tizedesvessző egy helyi értékkel hátrébb került - így lett 3,5 mg vasból 35 mg 100 g friss parajban. Ám a dietetikusok szerint ennek ellenére a spenót nagyon egészséges! Valóban tartalmaz vasat, de elsősorban a benne lévő A-, C- és E-vitamin, továbbá a folsav, a béta-karotin, a magnézium, a kálium és a kalcium miatt ajánlott.

Hogyan fogyasszuk?

Már a spenót szó hallatán is sokan összerándulnak, pedig ha jól és különféleképpen készítjük el, lehet akár a család kedvenc betevője is. Nem kell azonnal a rosszul elkészített menzai spenótfőzelékre asszociálni, sok más finomság is összehozható belőle. Frissen a legfinomabb, és legegészségesebb, de párolva is kitűnő. Ideális az lenne, ha nem főznénk, mert sok benne az oxálsav. Ha a spenótot mégis megfőzzük, akkor a szervetlenné váló ásványi anyagok kőlerakódást okozhatnak, ezért egyszerre nagy mennyiséget nem tanácsos enni belőle.

Salátaként megőrzi enyhén édeskés ízét, míg párolva erősebb aromájú. Kedvenc fűszerei a só, a bors, a fokhagyma és az őrölt szerecsendió. Sokféleképpen variálható: a zsenge leveleket salátákhoz adhatjuk, készíthetünk belőle levest, pestót, kínálhatjuk húsok, halak mellé köretként. Gazdagíthatunk vele sokféle tölteléket, amelyeket azután különböző tésztákba tölthetünk. Jól illik mellé a tükörtojás, a bundás kenyér, a fasírt és a natúr szeletek. Néhány helyen készítenek spenóttal, sajttal töltött palacsintát is. A megfőtt, átpasszírozott és kellően ízesített spenót igen gazdaságosan használható mélyhűtésre is. Spenót tartalmú étel után fogyasszunk valamilyen magas C-vitamin tartalmú folyadékot (pl. friss narancslevet), mert így fokozhatjuk a vasfelszívódás mértékét.

 

Olvasson tovább:

Feliratkozás hírlevélre

 
Név: *
Email: *
Feliratkozással elfogadja a Hetek adatvédelmi elveit