Kereső toggle

Divatdiéták: kövérré és beteggé tehetnek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha nyár, akkor fogyókúraszezon. Nagyon sok csodadiétával lehet rövid időn belül látványos eredményt produkálni, a "versenysúly" azonban többnyire nem marad meg sokáig. A legtöbb gyors fogyást ígérő, divatos fogyókúra ugyanis – amellett, hogy egyszer? a betartása, és híres sztárokkal reklámozzák – az esetek nagy részében tudományosan nem megalapozott, és az egyes tápanyagok mennyiségének eltolódása miatt komoly egészségi kockázattal jár. 

A kampányszer? gyors fogyások következménye sokszor az ugyanolyan gyors súlyvisszaszedés. Egyes drasztikus diéták pedig még rövid távon is képesek kóros állapotokat, valamint a legtöbb esetben vitaminhiányt, illetve – túladagolást okozni. Ugyanis a divatdiéták többségének alapját valamelyik tápanyag (általában szénhidrát vagy zsír) bevitelének nagymérték? csökkentése, illetve növelése adja – állítja Ágoston Helga dietetikus, akinek nemrégiben jelent meg a divatdiéták sokrét? veszélyeiről szóló tanulmánya a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének gondozásában. 

A szénhidrátszegény diéták közül a legismertebbek a zóna-, déltengeri, hollywoodi, választó és az Atkins-diéta. A zóna- és a hollywoodi étrend a kevés szénhidráttartalom mellett magas fehérjebevitelt engedélyez. A dél-tengeri és az Atkins-diéta esetében kezdetben csak minimális mennyiség? szénhidrát fogyasztható, ami fokozatosan emelhető, de még így is messze elmarad az egészség fenntartásához szükséges mennyiségtől. A választó-diéta alapelve az, hogy a fehérje- és a keményítőtartalmú élelmiszereket, ételeket tilos együtt fogyasztani.

Magyarországon az egyik legtöbbet emlegetett divatdiéta a Dr. Robet C. Atkins által kitalált szénhidrátszegény diéta, amelynek elmélete az, hogy ha az étrendből kiiktatjuk a szénhidrátokat, akkor megszűnik a tartalék zsírképzés, és a szénhidráthiány miatt a szervezet elkezdi a zsírokat bontani. Az egész életen át tartó kúra folytatói körülbelül 70–120 g szénhidrátot fogyasztanak naponta, míg egy egészséges felnőtt szervezet számára körülbelül napi 300 g szénhidrátra lenne szükség. Mivel az étrend kevés szénhidrátot tartalmaz, következésképpen a zsír és a fehérje aránya a napi energiamennyiségen belül magasabb lesz, mint a kívánatos. Az Atkins-diéta előnye, hogy gyors fogyás érhető el vele a fogyókúra elején, és a magas zsírtartalmú ételek, élelmiszerek szabadon fogyaszthatóak.

A magas fehérje- és zsírbevitel, valamint a nem megfelelő mennyiség? szénhidrátfogyasztás következtében azonban a diéta rendkívül veszélyes is. A leggyakrabban előforduló következmények: veseműködés romlása, vesekövesség; csontritkulás; ízületi betegségek; májkárosodás; érkárosodás, szívbetegségek; hiperlipidémia – magas vérzsírszint; bélrendszeri daganatok; fejfájás, szédülés, ájulás; depresszió; izomműködés csökkenése; koncentrációkészség, agyi funkciók csökkenése alacsony rostbevitel miatt; nők esetében csökkent fogamzóképesség. A központi idegrendszer sejtjei, a vörösvérsejtek, a csontvelő sejtjei, a vese kéregállományának sejtjei, a fibroblasztok nem kapnak elegendő tápanyagot.

A szénhidrátszegény táplálkozás megvalósítása egyébként csak úgy lehetséges, ha egyes élelmiszercsoportokat a diétázó kihagy, vagy csak minimális mennyiségben fogyaszt. Ilyen élelmiszercsoport például a gabonatermékek, tej- és tejtermékek, zöldségek és gyümölcsök. Ezek az élelmiszerek az egészséges táplálkozás alapját képezik, így ezek hiányában mindenképpen hiányos lesz a rostok, egyes vitaminok és ásványi anyagok bevitele. Ezenkívül az étrend nem túl változatos, hosszú távon tartva unalmassá válik, aminek következtében a diétázók nagy része abbahagyja, és visszahízik. 

A másik válfaj, a zsírszegény diéták, mint például a Priktin-, Cooly-, és az egyoldalú gyümölcs-, rizs-, burgonyaalapú étrendek, ugyanúgy károsak az egészségre, mint a szénhidrátszegény diéták. A zsírok még fogyókúra alatt is fontos szerepet játszanak a szervezet normális működésének biztosításában, ugyanis szükségesek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához és az idegrendszer működéséhez. A zsírszegény étrend megvalósítása elsősorban a húsok, húskészítmények, tej- és tejtermékek fogyasztásának csökkentésével, illetve elhagyásával valósítható meg. Ennek következtében vitamin- és ásványianyag-hiányos állapotok alakulhatnak ki. A zsírszegény étrendek egy részénél a napi
energiamennyiség sem elegendő, ami alapanyagcsere-csökkenést, illetve ennek következtében a későbbiekben jojo-effektust eredményezhet (gyors fogyást követő gyors visszahízás).

A GI-diéta, azaz az alacsony glikémiás index? élelmiszerek fogyasztását előtérbe helyező étrend egy életmódváltást, és nem kúrát jelent. Jellemzője, hogy igazából semmi sem tiltott, de a mennyiségekre figyelni kell. Ismerni kell az adagokat, valamint a napi többszöri étkezésre helyeződik a hangsúly. Az étrendben jelentős szerepet játszanak a növényi olajok, a baromfihúsok, halak, valamint a magas rosttartalmú élelmiszerek fogyasztása, a zsírdús élelmiszerekből azonban csak keveset ajánlott fogyasztani. Az étkezés mellett nagy hangsúly helyeződik a rendszeres mozgásra is.

Az ideológiai elvekre épülő testkontroll alapját képezi az egyes élelmiszerek napszakokhoz igazított fogyasztása, valamint az ételek társítása. Az elmélet szerint nem fogyaszthatóak együtt a magas szénhidrát-, és a fehérjetartalmú élelmiszerek. A módszer követői egészségtelennek tartják az ivóvizet, és egyes ásványi anyagokat (Na, Ca, Mg, F). Az olajos és gabonamagvak, a tészta és a kenyér csak ebédre vagy vacsorára fogyaszthatóak. A húsok bevitelét az étrend megengedi ugyan, de nem részesíti előnyben. A tejtermékeket tilos fogyasztani (kivéve a vajat). A diéta elvei szerint táplálkozóknál nagy valószínűséggel nem megfelelő a fehérje, B1-, B2-, B12-, D-vitamin- és a kalciumellátottság.

A 0-diéta, vagyis a koplalás az egyik legveszélyesebb módszer. A szervezetben ioneltolódások, ennek következtében pedig szívritmuszavarok is kialakulhatnak. Gyakoriak a vesét ért károsodások is, illetve az alapanyagcsere-csökkenés miatt nagy a valószínűsége a visszahízásnak. 1000 kcal alatti fogyókúrás étrendet nem ajánlott kórházi felügyelet nélkül tartani. 

Az egészségünk és a megfelelő súlyunk hosszú távú megőrzése érdekében az egészséges táplálkozás alapelveire épülő fogyókúrát célszer? alkalmazni, amelynek lényege, hogy a bevitt energiamennyiséget csökkentjük, de azon belül a megfelelő szénhidrát-, zsír- és fehérjearányra ügyelünk. Egészséges táplálkozásban a makrotápanyagok aránya: szénhidrát – 55 energiaszázalék, fehérje – 15 energiaszázalék, zsír – 30 energiaszázalék. Fogyókúra alatt körülbelül 1000-1500 kcal fogyasztása, és ezen belül a 30 energiaszázalékos zsírmennyiség 25 energiaszázalékra csökkentése ajánlott. (M. R.)

Olvasson tovább: