Kereső toggle

Kivirultak a kifutók

Virágok reneszánsza

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A virágok iránti különleges és tartós rajongás tapasztalható mostanság a divatban. Csodaszép minták és színek keverednek, az elmúlt években egyre inkább teret hódít a kifinomult nőiesség. A romantika, a természeti idill, az érzelmesség előretörése a vizualitás minden területén jellemző, s egyfajta kárpótlást jelent a modern ipari stílus, az uniszex térhódítása után.

Az elmúlt években egy valóságos virág- és növénykultusz kibontakozásának lehetünk tanúi, hívják fel a figyelmet francia divattervezők, kertészek, építészek. A természet, illetve a szép kertek iránti megújult rajongás kiterjed az élet minden mozzanatára, így nem csak a divatra, hanem példának okáért a gasztronómiára – ehető virágok, díszítés – vagy a lakókörnyezetre is. Hatalmas kertészeti árudák nyíltak a nagyvárosok belsejében, melyek ma már az interneten keresztül is egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak. Elég csak a tetőkertek és csobogók sokaságára gondolni, de egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a panel- és üvegfalak közé beépített, látványos zöld növényfalak, élő kompozíciók is, melyek külföldön az irodák, éttermek vagy üzletek állandó színfoltjaivá váltak. A belsőépítészetben eluralkodó növényigény, a kertépítés iránti érdeklődés – mit érdeklődés, szabályos szenvedély! – terjedése egy újjáéledő romantikát, életigenlést tükröz a modern városlakók körében. 

A színpompás tendencia három éve vált igazán szembeötlővé külföldön, szó szerint szembe jön az utcákon: kivirultak a járókelők és az épületek. El kell ismerni, ez igazán üdítően hat az ipari, minimalista, egyenszürke látványdömping után, ami sajnos a ruhadivatban is kellőképpen egyneműsítette, és a szerethető sallangoktól is mentesítette az öltözékeket. A hatvanas, hetvenes évek nylonőrülete és hippikorszaka után, majd a diszkótechno-retro kultuszokat követően a kielencvenes évek második felére beütött a romantika, az érzelmesség iránti felfokozott tömegigény. A korszakot jellemző gazdasági fellendülés, és a nyomában feléledő optimizmus a divattervezők keze nyomán is meglátszott: egyre több sikkes és vidám elemmel tarkították kollekcióikat. Mind gyönyör?bben és érzelmesebben tört előre a klasszikusan feminin stílus. Ennek köszönhetően ma a nőiesség reneszánszát éljük a divatban: tobzódunk a csipkékben, selymekben, muszlinokban, virágszirmokban, ékszerekben és egyéb kiegészítőkben, kísért az art deco, felélednek az etnikai motívumok, s egyáltalán: virágba borulnak a nők, dekoratív dámák lépnek a kifutókra. A nagy nev? butikok ma inkább hasonlítanak színházi jelmezkölcsönzőkre, mint konfekcióüzletekre, ami egyáltalán nem baj! Nagy öröm látni, hogy a tervezők milyen sikeresen ötvözik a meseszép színeket és formákat a modernség és a hordhatóság szempontjaival. 

A textilesek idei párizsi bemutatóin is teljességgel megmutatkozott a botanika iránti vonzalom. A legkülönfélébb, ismert és egzotikus növény- és virágmotívumok nemcsak a nyomott mintás anyagokon jelennek meg, hanem beleszövődnek már a textilek mintázatába is. A 2006-os év tavaszi-nyári anyagai alapján bátran levonható a következtetés: a virágbódulat a jövőben csak erősödni fog. A minták is egyre eredetibbek: a párizsi Première Vision textil-seregszemléjén például a tizenkilencedik századi angol illusztrátor, William Morris különleges kertjei is visszaköszöntek a jövőnek szánt anyagokról.

A mostani virágdömping általában is párosul a természet iránti megnövekedett vonzódással. Még a szintetikus anyagokat is úgy gyártják, hogy azok minél inkább egy természetes anyag képzetét keltsék. Vagy pamut alapanyagból állítanak elő például bambuszutánzatot, ezzel is gazdagítva a természetes alapanyagok, a gyapjú, a selyem, a len palettáját. 

Ahogy a természet is szezonról szezonra megújul, úgy a divatot is mindig az újdonság varázsa tartja életben. A szakemberek szerint a 90-es évek egyszín? kelméi után nemcsak változatosságot jelent a nyomott virágmintás kavalkád, hanem nagyon előnyös kereskedelmi szempontból is: a szívből jövő választás képzetét kelti a vásárlóban, s egyszersmind – pont a jellegzetessége miatt – nagyon hamar kimegy a divatból, miáltal újabb beszerzésre ösztönöz. S ez igazán nem elhanyagolható szempont egy olyan korszakban, amikor a ruházat iránti fogyasztói kereslet világszerte stagnálni látszik.

Az öltözködés azonban csak egy virágzó terület a sok közül. Ma mindenhol és minden elképzelhető módon a virágok jelenléte jellemző: préselve, bokrétában, szabályos vagy rendezetlen mintázatban, nyomatban vagy művirágként, de állandó részei a mindennapoknak. Sőt mi több, a viaszosvásznakon giccses vidéki zsánerképek jelennek meg, a tapétákon, lakástextíliákon egzotikus virágok, lótusz, orchidea, vagy egyéb, képzeletbeli növények, esetleg tipikus ázsiai motívumok pompáznak, egyszóval minden keveredik mindennel, ezt nevezik egyesek "mix\'n\'match" eszmének, ami ma a divatot diktálja. 

A kertkultúra rég nem látott fellendülését éli. Az egyik nagy virágküldő cég, a Bloom egyik vezetője szerint a 90-es évek eleje volt a kezdet: akkoriban jött divatba a kertészkedés, az emberek egyre többet foglalkoztak a környezetükkel. Ma ott tartunk, hogy az emberek szinte létszükségletnek érzik, hogy akár igazi, akár művirággal vegyék körül magukat, ami meglátszik az épületek, lakások kialakításán is. Mindegyik virág nevelése kedvelt, de különösen a bazsarózsának és a tulipánnak jósolnak nagy jövőt a szakemberek, még a most divatba jövő tulipánszoknyát is ezzel hozzák összefüggésbe. Ami pedig a női divatot illeti, az összes virág közül a jövő évi bestsellert úgy tűnik, a rózsa fogja jelenteni. Sonia Rykiel, Roger Vivier vagy Dries Van Noten kollekcióiban – a tervezők szándékai szerint – egy misztikus, különleges, ritka díszítőelemként lesz jelen a természetes formában nem létező fekete szín? rózsa.

Olvasson tovább: