Kereső toggle

Jean Patou története

A tavasz esszenciája

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Századunk nagy divatforradalmárának, az 1887-ben született Jean Patou-nak egyre felfelé ívelő pályafutása Normandiából indult el, de az 1914-es év már Párizsban találta őt, ahonnan divatcégét egy hosszú, máig tartó diadalútra bocsátotta ki. A humoráról is híres, a háborúban a Dardanelláknál harcoló Patou hamar felismerte, hogy kora asszonyai-lányai már nem a régi nemzedék széltől is óvott, a napfény elől csipkés ernyő alá bújó teremtései, hanem olyan változásokra vágyó hölgyek, akik szíves örömest megválnak a kényelmetlen fűzőktől, a merev ruháktól és a tornyos frizuráktól, s akik valami másra vágynak. 

1920-ban megreformálta az öltözködési divatot: az áramvonalas, egyszer? formákat kedvelte, melyek, mint az üres vászon, remek felületet nyújtottak a tarka, geometrikus mintáknak. Kelméit az általa választott színekből szövette. Ő volt az első, aki tervezői monogramot alkalmazott kreációin. Coco Chanelhez élethosszig tartó barátságos versengés fűzte; kettesben találták ki a húszas évek divatjának hosszú, karcsú vonalait. 

A divat előfutáraként ő vezette be a dzsörzéanyagot, amelyből sportos, egyszer? ruhákat tervezett, melyek egyre nagyobb szerepet kaptak az akkori modern nők ruhatárában. Gyakorlatilag Patou nevéhez fűződik az első kardigán, az első teniszszoknya, a kötött fürdőruha, valamint a sportöltözék. Wimbledon híres teniszbajnoknője, Suzanna Lenglen az ő tenisznadrágjában aratta győzelmét. Továbbá ő öltöztette Josephine Bakert, az énekes színésznőt, de az általa megálmodott fényűző ruhákat viselte a magas arisztokrácia – a spanyol Ina királynő, Maria Pavlova nagyhercegnő, Emeline de Broglie hercegnő – és a némafilmek nagy sztárjainak igényes köre is. Új színeket felvonultató ruhakölteményeit magas, karcsú amerikai modelleken mutatta be, ezzel is egy kis tengerentúli ízt és mintát hozva az európai öltözködéskultúrába. Patou már nem érte meg a második világháború kitörését. 1936-ban hunyt el, fiatalon. Halálával egy korszak is sírba szállt: a két világháború közötti boldog békeidőszak. Ezután a Patou-ház vezetését sógora vette át; jelenleg az alapító unokaöccsének két fia vezeti tovább a céget, akik lelkiismeretesen megőrizték a ház szellemiségét és hagyományait. 

Mint minden nagy divatkreátor, Jean Patou is megalkotta saját összeállítású illatszereit, melyek azonnal piacvezetővé váltak. 1925-ben három új illattal kezdődött a Patou-parfümök felvonulása. A gyümölcsös Amour Amour, a virágos Que Sais-Je? és az Adieu Sagesse gyorsan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket: a hölgyek illattárába hamar bekerültek a Patou-kompozíciók. 1930-ban jelent meg a Joy, hogy amerikai vevőit megvigasztalja a Wall Street pénzügyi összeomlása miatt. A parfümöt Patou sajtófőnöke, a híres társasági hölgy, Elsa Maxwell a "világ legdrágább illatszerének" nevezte. A Joy valóban a legdrágább összetevők, a májusi rózsa és a grasse-i jázmin sűrítménye volt. A \'35-ben "kifutott" Normandie a luxus-óceánjáró első útjának emlékére született meg, melynek hajó alakú és art deco stílusú üvege igazi unikumnak számított. A Vacances-szal az 1936-ban bevezetett fizetett szabadságot kívánta Patou illatformában is megünnepelni, a L\'Heure Attendue (1945) pedig Párizs felszabadításának állított emléket. A későbbi \'1000\', a Sublime, az Un Amour de Patou és a Patou Forever mind-mind hamisítatlan Patou-gyártmányok voltak, melyek garantáltan a legdrágább természetes anyagokból készültek.

A divatház legfrissebb illata a luxus és a kifinomultság legjavát adó Enjoy, mely nemes kivitelezésében és hihetetlenül különleges tartalmában méltó ékköve a Patou-ház eddigi kreációinak. A múlt pompás örökségének előnyeit kihasználva az Enjoy a mai kor elvárásainak megfelelően felhasználja és újraformázza a Joy, eredetileg Louis Süe által készített üvegét. Letisztult, harmonikus vonalai az időtlen
klasszicizmust testesítik meg. Kupakja lapos, amely követi az üveg vonalvezetését. Tetején Jean Patou monogramja található, melynek ezüstös csillogása pazar díszt ad az üvegnek. Doboza lilás árnyalatú, melyet diszkréten sző át egy ezüstös vonal. A parfüm fejjegyének modernségét és újdonságát a ribizli, a mandarin, az őszibarack, a zöld banán, a bergamott és a narancs adják meg. Szívjegye a rózsa és a jázmin kombinációja. Alapjegyének harmóniáját az ámbrás és a pézsmás jegyek, valamint a vanília és a pacsuli biztosítják. Ha kézfejünkre kifújunk pár cseppet az Enjoyból, meg fogunk lepődni, hogy az illat milyen bámulatosan bontja ki újabb és újabb illatjegyeit, szinte percenként, mint egy szirmait bontogató egzotikus virág! Már az első benyomás is egy éles, világos (virágos) találkozás az Enjoy illatszemcséivel. Határozott, szinte szúrós "hangvétele" kíváncsiságot ébreszt az emberben, hogy ha eltelik az első húsz perc, vajon mivé válik! Várunk és várunk! Kiderül, hogy az Enjoynak szinte személyisége van: olyan, mint egy elegáns dámával való találkozás. A határozott és nemes külső gyengéd, nagyszer? lelket rejt magában. Az illat szíve csak később adja ki a kompozíció finomságát. Egy óra múlva már biztosak vagyunk abban, hogy az Enjoyjal való megismerkedés egy életre szóló nyomot hagy bennünk, és életünk legnemesebb pillanataira fogjuk tartogatni ezt a páratlanul nívós illatkölteményt! (50 ml: 18 690 Ft)

Ezer virág egy cseppben

A Joy Jean Patou munkásságának egyik legfontosabb mérföldköve volt, melyet legelőkelőbb és legközelebbi barátainak szánt. Merész tettnek számított ez a kompozíciója, mivel az 1929-es tőzsdekrach és az azt követő gazdasági válság Patou sok ügyfelét tönkretette; a divattervezők méregdrága ruhái szinte megfizethetetlenekké váltak. Patou mégis vállalta a kockázatot, és pont Öröm néven dobta piacra a Joyt, hogy eloszlassa a baljós hangulatot. Az illatok összhangját tekintve a Joy a francia parfümök kimagasló teljesítménye volt. 10 ezer 600 jázmin és 48 tucat májusi rózsa kellett ahhoz, hogy csupán 1 uncia parfümöt előállítsanak. Ezzel méltán rászolgált a "világ legdrágább parfümje" cím elnyerésére.

Olvasson tovább: