Kereső toggle

Mozgásterápia gyerekek érzelmi problémáira

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Számtalan kevéssé ismert fogyatékos állapot vagy
viselkedési zavar keseríti a gyermekek és szüleik életét,
amelyekre többféle kezelési módszer is létezik. A módszerekrol
szintén nem tudunk sokat, így például arról sem, hogy létezik
olyan pszichoterápia - például az Ayres-terápia -,
amelynek során mozgásfejlesztéssel gyógyítanak személyiségproblémákat,
vagy ekképpen javítanak egy gyermek mentális teljesítményén.
Köztudott ugyanis, hogy gyerekkorban a mozgásfejlodés szoros
öszszefüggésben van a gyermek értelmi, sot érzelmi fejlodésével.
Lovász Judit mozgásterapeuta egyike azon keveseknek, akik az
Ayres-módszert hazánkban alkalmazzák.

- Ön egy nevelési tanácsadóban dolgozik. Beszélne
az itteni munkájukról?


- Iskolák, óvodák, körzeti orvosok által küldött vagy önként
jövo családok "problémás" gyerekeinek komplex kezelése
folyik nálunk: szükség szerint pszichoterápia, pedagógiai
fejlesztés, gyermek ideggyógyászati vizsgálat vagy gyógyszeres
kezelés történhet itt, és családterápiával is
foglalkozunk.

- A mozgásterápia mennyiben illeszkedik a felsoroltak közé?

- Kezdetben hagyományos terápiákat alkalmaztam, s csak késobb,
úgy 10 éve specializálódtam a mozgásterápiára, megtanultam
az Ayres-terápiát, Delacatot és gyakorlatilag mindent, ami
Magyarországon ezen a területen elsajátítható.

- Beszélne bovebben az Ayres-terápiáról?

- Ez egy amerikai, pontosabban dél-kaliforniai módszer, úgynevezett
"szenzomotoros integrációs" terápia, amely a különbözo
problémákat a mozgáson keresztül közelíti meg, megfelelo
terápiás eszközök felhasználásával. Tulajdonképpen a mozgás
és az érzékelési rendszer együttes fejlesztése történik,
innen a szenzomotoros elnevezés. Az Ayres-módszer pszichés
problémákra alkalmazható nagyon eredményesen. A mozgás- és
érzékszervek szoros kapcsolatban vannak az érzelmi élettel:
szorongások, nem megfelelo anya-gyerek kapcsolat, testvér-féltékenység,
önértékelési zavar mind elokerül a mozgás során. Így ez
viselkedés-terápiaként is funkcionál.

- Csak gyermekekkel foglalkozik, vagy alkalmazza ezt a módszert
felnott embereknél is?


- A kezelés leghatékonyabb idoszaka a 3-10 éves kor. Én
foglalkozom nagyobbakkal is, vannak nálam dyslexiás,
figyelemzavaros, hiperaktív vagy önértékelési zavarokkal küzdo
gyermekek, de az o kezelésük során nem az eszközök a foszereplok.
Ismerjük a terápia elvi alapjait, és tudjuk azt, hogy melyek
azok a mozgásformák, amelyek az érzelmeket befolyásolják, így
elvben nagyobb gyermekek vagy felnottek részére is ki lehet
alakítani megfelelo mozgásos technikákat. Vannak ez irányban
próbálkozások, de igazából Magyarországon ennek még nem
alakultak ki bevett módszerei. Tíz évvel ezelott a második
voltam az országban, aki foglalkozott az Ayres-módszerrel. Pár
év óta az ELTE Klinikai Pszichológiai Tanszéke indít a témában
tanfolyamokat.

- Elso ránézésre úgy tunik, az eszközök - nagy hálók
vagy labdák - a természetes mozgásra épülnek.


- Az eredeti Ayres-eszközök lényege az, hogy a vesztibuláris
(egyensúlyi) rendszert ingerlik: minden billeg és forog. Ma már
tudjuk, hogy az egyensúlyi rendszert kell ingerelni ahhoz, hogy
a megfelelo biokémiai folyamatok beinduljanak az agyban, és
egy összehangolt rendszert alkossanak - ebbol kiindulva bármit
ki lehet találni, amitol ez a folyamat eloidézhetové válik.

- Nem elég, ha az anyuka kiviszi a gyereket a játszótérre?

- Nem, mert egy egészséges gyereknél a jól lefuttatott mozgások
beépülnek egy magasabb szinten, valamint egyre speciálisabb,
egyre finomabb mozgások jelennek meg. Rosszul lefuttatott sémákból
azonban nem tud muködo rendszer összeállni, így a fejlodés
leáll, vagy rossz irányban folytatódik. Ezért fontos, hogy a
szakember felhívja a szülo figyelmét arra, hogy melyik az a
pont a gyereknél, amit meg kell kicsit segíteni ezekkel a speciális
gyakorlatokkal.

- A terápia során besegít a gyerekeknek, korrigálja,
tanítja oket az adott mozgás elvégzésére?


- Nem tanítom, hanem rávezetem a gyereket a helyes mozgássorra
azzal, hogy megfelelo helyzeteket teremtek hozzá a számára.
Azt nem lehet megtanítani neki, hogy egy nagyon gyorsan változó
mozgásszituációban hogyan kellene reagálnia. Megéli a mozgásmintákat,
ettol megtanulja oket, és az idegrendszere átveszi azt a
ritmust, reagálási módot, hogy az adott helyzetben majd a
legmegfelelobb választ elohozza.

- Szerepel-e az úszás a terápiában?

- Az úszás nagyon sok problémakörre javasolható, így az
Ayres-nek is van egy vízi, úgynevezett hydroterápiás változata,
ami megelozi a szárazföldit.

- Eredmény mennyi ido után várható?

- Ezt nagyon nehéz megmondani, mert szinte esetenként változó.
A javulásnak mindenképpen van egy látványos kezdeti része a
mozgás szintjén, mert az egész gyerek megváltozik attól,
hogy mozgása jobb lesz, hogy sikerek érik. Kevésbé látványos,
de sokkal tartósabb - és mérheto egyébként - az agytörzsi,
érzékelési szinten történo javulás, ami viszont gyakran
hosszú évek munkájának az eredménye.

- Végezetül egy utolsó kérdés: orvosi körökben
mennyire ismertek?


- Sajnos még kevéssé. Évekkel ezelott az érintett
szakemberek és szülok kezdeményezésére jött létre a Positív
Egyesület, amely évekig küzdött e terápia meghonosításáért,
s nem utolsó sorban azért, hogy egyetemeken is tanítsák ezt a
módszert.

Olvasson tovább: