Kereső toggle

Parkoló-gate

A központosítás segíthet a ráfizetésen?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A parkolás nem lehet veszteséges, hiszen az autós fizet, miközben cserébe nem kap semmit. Budapest több kerületében mégis veszteséget termel a rendszer.

Ezért szorgalmazza a főpolgármester, hogy egységesítsék a parkolást. Az ellenérdekeltek súlyát jól jelzi, hogy a miniszterelnök sem támogatja a változást, mert az „alig kezelhető politikai feszültséghez vezetne”.

A sokmilliárdos parkolási visszaélések közel harminc éve borzolják az autósok idegeit: a sorozat legfrissebb eleme Budapest 14. kerülete, Zugló, ahol Karácsony Gergely polgármester – a Párbeszéd társelnöke és a baloldal közös főpolgármester-jelöltje – azt állítja, a kerületi MSZP és a kerületi Fidesz összejátszása miatt keletkezett milliárdos hiány a költségvetésben. Mielőtt azonban vigyázó szemünket Zuglóra vetnénk, idézzük fel a közelmúlt hasonló botrányait.

A 24.hu tavaly nyáron számolt be a fideszes vezetésű Újbuda – a főváros 11. kerülete – „csodájáról”:  2016 végéig az önkormányzat parkolásból származó bevétele évente 450-480 millió forint körül alakult, miközben a kiadások 200 millió forint körül ingadoztak, tehát évente minimum 250 millió forinttal gazdagodott a kerület.

2017-ben azonban valami megváltozott, ugyanis a kiadás a duplájára nőtt, miközben a bevétel alig emelkedett, így a korábbi nyereség megfeleződött. 2018-ra tovább romlott a helyzet, az év közben módosított költségvetés már 130 millió forintos veszteséggel számolt.

A durva változás hátterében az áll, hogy a 2016 végén lejárt parkolási szerződések miatt új közbeszerzést kellett kiírni, az új nyertesek pedig a korábbi költségek háromszorosáért vállalták a parkolási rendszer üzemeltetését.

Februárban készült el a 444.hu dokumentumfilmje a fővárosi parkolási csalásokról: ebben felidézik, hogy már 1994-ben magasra hágtak az indulatok a jogtalan pénzek beszedése, az átláthatatlan tulajdonosi szerkezetű parkoló cégek, illetve a biznisz és a politika nyílt összefonódása miatt. A filmből kiderül, hogy a mai napig nem változott a helyzet – legfeljebb a kedvezményezett cégek köre. Vagy még azok sem, csupán a tulajdonosok bújtak új név mögé. A sorszám nélküli bizonylatot kiadó ferencvárosi parkolóautomaták gyakorlatilag magánzsebeket gazdagítanak, hiszen ha egy bizonylaton nincs sorszám, soha nem lehet ellenőrizni a bevételt. Rejtett kamerás felvételen láthatjuk, ahogy a parkolóórát üzemeltető cég embere egyszerűen kiemeli a trezorból a napi bevétel egy részét, és magával viszi.  MSZP-s és fideszes kerületi emberek szólalnak meg a parkolási biznisz közeléből, később luxusautóikat láthatjuk 67 és 100 millió közötti értékben. A 2010 előtti botránysorozat egyik főszereplője az a Centrum Parkoló Kft. volt, melynek „feje” rokoni szálakkal kötődik mind az MSZP, mind a Fidesz egy-egy – akkori – nagyon befolyásos fővárosi vezetőjéhez. A cég vezetőit 3 milliárdos károkozás miatt állították bíróság elé.

A sokmilliárdos parkolási visszaélések közel 30 éve borzolják az autósok idegeit.

2010 után megváltozott a helyzet, az új parlament a törvény erejével kitiltotta a gyanús magáncégeket a parkolási bizniszből, és kötelezte az önkormányzatokat, hogy saját cégeiken keresztül intézzék a parkolást. Rövid idő elteltével azonban több önkormányzat alvállalkozóként vont be régi-új magáncégeket az üzletbe, így valójában a rendszer nem változott meg, legfeljebb a csókos szereplők cserélődtek. A film végén ismét feltűnik az egykori Centrum Parkoló Kft. „feje” – most éppen Kínában telepít teljesen automatizált, csalásbiztos parkolórendszereket. Mindeközben azonban a fővárosban is jelen van – a kerületek többségében állítólag hozzá köthető magáncégek működtetik alvállalkozásban a parkolást.

Hogy mindez nem a képzelet szüleménye, maga a főpolgármester igazolja: Tarlós István március elején a Válasznak adott interjúban azt mondta, neki sem tetszik a rendszer. Tenni azonban egyelőre képtelen ellene, mert hiába kérte az újraindulása feltételei között a rendszer egységesítését a miniszterelnöktől, ezt az egyet Orbán Viktor sem tudta megígérni: a miniszterelnökkel kötött tavalyi megállapodásnak eredetileg 16 pontja volt – ebből 15 teljesült, a parkolás rendbetételét azonban Orbán „nem tudta teljesíteni”, az ugyanis „alig kezelhető politikai feszültségeket eredményezett volna a kerületekben” – nyilatkozta Tarlós a lapnak. A főpolgármester azt sem tagadja, hogy az üzletben éppúgy érintettek kormánypárti, mint ellenzéki politikusok.

Visszatérve Zuglóra: Karácsony Gergely azt állítja, polgármesterként tehetetlen volt, amikor a képviselőtestület többségét kitevő fideszes és szocialista politikusok megszavazták, hogy a kerületben ne a legkedvezőbb ajánlatot tevő cég intézze a parkolást, hanem egy drágább. Ellenfelei szerint Karácsony vétózhatott volna, és ez esetben – bár ismét pályáztatni kell, ami időveszteség – nem fordul veszteségbe a zuglói parkolás: 2017–18 során ugyanis közel 800 millió forintos mínuszt termelt a rendszer.  

„A parkolás sohasem lehet veszteséges – legalábbis, ha tisztességesen csinálják –, hiszen az órák mindent mérnek és mindent regisztrálnak” – mondta a Heteknek Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke. Gödöllőn nyereséges a parkolás: a városban egységesen 200 forint az óradíj, a belvárosban azonban az első óra mindössze 10 forint, hogy a rövid ügyintézésre érkezőket ne terheljék.

A város saját bevételeinek túlnyomó része egyébként az iparűzési adó helyben maradó részéből származik, ehhez képest a parkolás nem jelentős, információink szerint százmilliós tétel évente. Az így befolyó összeget parkolók építésére és az utak karbantartására költik. Gémesi szerint Budapesten is egységesíteni kellene a parkolási rendszert, mert ez szolgálja a fogyasztó érdekét. A bevételt pedig – hasonlóan az iparűzési adóhoz – meg kellene osztani a Főváros és a kerületek között, és így az utóbbiak sem járnának rosszul.

Olvasson tovább: