Kereső toggle

Palkovics: A tanulásra időt kell szánni

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az oktatás modernizálásáért a közelmúltban diákok és tanárok is megmozdulásokat szerveztek. Hetek-interjú Dr. Palkovics Lászlóval.

Az elmúlt hetekben középiskolások és tanárok is tüntettek Budapesten az oktatás modernizálásáért. Mit gondol ezekről az igényekről (kevesebb óra, frontális oktatás felcserélése, több tehetséggondozás)?

– Magyarország demokrácia, ahol szólás- és véleményszabadság van. A kormány célja, hogy minden magyar fiatal verseny- képes tudást kapjon, ehhez pedig, ha szükséges, akkor a köznevelési rendszeren változtatunk. Az oktatásban mindig széleskörű párbeszédre van szükség, ebben a párbeszédben a pedagógusok, az oktatási szakemberek, a szülők mellett természetesen a diákok véleménye is számít.

Milyen irányú változásokra gondol?

– Az óraszámcsökkentés fontos dolog, de ennél sokkal fontosabb, hogy az órákat mivel és hogyan töltik meg. A szingapúri vagy a japán közoktatás a világ legsikeresebbjei közé tartoznak, ott jóval magasabb az óraszám. De említhetném a finn oktatási rendszert is, ahol szintén több tanórája van a diákoknak. Nagyon sokféleképpen lehet oktatni, most sem, és ezelőtt sem gátolta semmi azt, hogy egy történelemórát projektszerűen adjanak elő, vagy egy matematikaórán legyen sokkal több alkalmazás. Egy dolgot szeretnék mindenki számára világossá tenni: a tanulásra időt kell szánni.

De nem tartja nonszensznek, hogy általános iskolás gyerekek egy teljes állásnyi időt töltenek az iskolapadban?

– A hatályos NAT sem ír elő egyetlen évfolyamon sem napi 7, 8 vagy 9 órát. Az új NAT-ban változni fog a tananyag mennyisége, és ha a pedagógusok úgy akarják, akkor az általuk alkalmazott módszerek is változhatnak (a NAT nem ír elő kötelezően alkalmazandó módszereket). Ugyanakkor a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az EU-n belül Magyarországon van az egyik legkevesebb órája a diákoknak.

És mi a véleménye a középiskolások tüntetéséről?

– Ez a tüntetés inkább egy politikai megmozdulása volt néhány diáknak, mint szakmai ügy. A diákok 99,9 százaléka  nem vett részt rajta. Amiket a tüntetésen hangoztattak néhányan, az új Nemzeti Alaptantervben szépen benne vannak, többek között az óraszámcsökkentés is. Tévedés azt hinni, hogy azért magas a terhelés, mert a gyerekeknek mindennap testnevelésórán kell részt venniük. Pont a testnevelésóra nem terheli a gyereket, viszont terheli például első osztályban hetente egyszer az angolóra. Ezeket az igényeket kell jól összerendezni és súlyozni. De egyvalami biztos: munka nélkül nem fog semmi se sikerülni.

Nem kevesebbet akarnak tanulni, hanem jobban.

– Ebben abszolút egyetértünk, itt valóban oktatásmódszertani kérdéseket kell tisztázni. Digitális világunk nagyon jó platformot kínál arra, hogy nagyobb hatékonysággal lehessen ügyeket megérteni, elsajátítani. Ez indokolja azt, hogy 100 milliárd forint értékben költünk digitális eszközökre: okostáblára, számítógépre, tabletre, a rajta lévő programokra, valamint az oktatás módszertanának átalakítására, a tanárok digitális változásokhoz való viszonyára.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: