Kereső toggle

Az új TV2-vezér ráront az RTL-re

Személyes ügy

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Nyilatkozatháborút indított volt munkahelye ellen Dirk Gerkens, a TV2 új vezérigazgatója, aki azt ambicionálja, hogy megdönti az eddig piacvezető RTL pozícióit. A hadüzenetben az a pikáns, hogy Gerkens pár hónapja még az RTL vezére volt. Nem mellesleg egy Keresztapa filmbe illő üzenettel zárta egyik interjúját. A válasz is hasonló szellemben érkezett, az RTL klub új vezére ugyanis azt üzente vissza: a temető tele van nélkülözhetetlen emberekkel. Polyák Gábor médiakutató szerint bár brutálisan erősek a RTL piaci pozíciói és nemzetközi politikai kapcsolatai, a TV2 a kormány támogatásával okozhat meglepetést, ezért kétesélyes az új médiaháború kimenetele.

Dirk Gerkens az Indexnek azt ecsetelte, hogy a magyar egy olyan kis piac, ahol csak elsőnek lehet lenni. Németországban a második hellyel sincs probléma, a franciáknál a második M6 pont annyit keres, mint a piacvezető TF1. A magyar piacon másodikként nem lehet sok pénzt termelni. Az első helyhez pedig az kell, hogy az RTL felé folyó reklámköltés egy részét átvigyék a TV2-höz. Szerinte a közönségarányra vetített reklámköltési arány az RTL esetében fenntarthatatlan, mert nem normális, hogy 30 százalékos közönségarányra 60 százalékos a reklámpiaci részesedés. „Az a helyzet, hogy a közönség nem lojális, és ez lehetőséget ad arra, hogy nézőket hozzunk el másoktól” – érvelt Gerkens, akinek interjúiból kiderült, hogy méltatlannak érzi, ahogy kirúgták az RTL-től, és például biztonsági őr kísérte utolsó munkanapján a tévé székházába. Az interjúból úgy tűnik, hogy a médiavezetőt valamiféle bosszúvágy is fűti, illetve hogy egy sor korábbi RTL-es munkatársával – például a programigazgatóval vagy az új vezérigazgatóval – nem hajlandó szóba állni, mi több, a telefonszámukat is kitörölte a mobiljából.

„Nem akarok belemenni abba, mi történt azokban a napokban, legyen elég annyi, hogy hatalmasat csalódtam azokban, akikkel a legszorosabb munkakapcsolatban voltam. Bizonyos szintű lojalitást elvártam tőlük, de nem kaptam meg. Ha ezt üzleti döntésnek tekintik és nem személyesnek, lelkük rajta. De ha ilyen az üzlet, akkor legyen, ezt a játékot én is tudom játszani” – zárta sokat sejtetően az interjúját a TV2 új vezetője. (Ez a titulus persze akkor végleges, ha a jogi eljárások után véglegesen kiderül, hogy a tévé Andy Vajna kormánybiztos tulajdona és nem a Simicska-közeli Fonyó Károly érdekeltségéé – A szerk.)

Az RTL részéről hamar érkezett a válasz. Gerkens utódja, Vidus Gabriella a Népszabadságban szúrt vissza. Mint elmondta: nagyon sok mindent tanult Dirk Gerkenstől, egy mondását biztosan megjegyezte: a temető tele van nélkülözhetetlen emberekkel. Az RTL veze-tője szerint főműsoridőben, a kereskedelmi csoportot nézve majdnem 9 százalékponttal magasabb a nézettsége az RTL-nek, mint a legnagyobb konkurensének. Jó pár évvel ezelőtt 2-3 napot is nyert a TV2, ehhez képest elég nagy az előnyük most, ráadásul tavaszra sok tervük van.

Mindkét interjúból az derült ki, hogy a két tévében jövőre sokat fognak költeni új műsorokra. A Hetek úgy értesült, hogy a piacvezetői pozíció megőrzésére több forráshoz jut az RTL az anyacégétől. A TV2 esetében mindenki arra számít, hogy az Orbán Viktor barátjának tartott Andy Vajna segít abban, hogy még több állami hirdetés jusson a csoporthoz, illetve az RTL „lenyomásához”, azaz új műsorok indításához jelentős pénzt kap Dirk Gerkens.

Polyák Gábor, a Mérték Médiakutató Műhely vezetője a Heteknek elmondta, hogy piaci körülmények között akkora az előnye a RTL-nek, hogy szinte behozhatatlannak látszik, de állami segítséggel a TV2 erős versenytársnak tűnik. Különösen akkor, ha nemcsak a növekvő állami hirdetések, hanem a piac és a kereskedelem szabályait és jogi környezetét meghatározó politikai elit nem piaci eszközökkel is segíti a TV2-t. „A médiával foglalkozó szakemberek tudják, hogy a TV2 felvásárlása mögött elsősorban nem üzleti okok álltak, hanem politikai szándékok. Talán Dirk Gerkens az egyetlen szereplő az üzletben, akit nem a politikai szándék mozgat, hanem személyes és szakmai motiváció, egyebek mellett, hogy revansot vegyen egykori munkaadóján és volt kollégáin” – magyarázta a médiakutató, aki felelevenítette, hogy már 2013-ban azt lehetett hallani, hogy a TV2 mögött az akkor még a Fidesz holdudvarához tartozó Simicska Lajos állt. Polyák elmondta, ez az elmúlt hetekben, éppen Simicska Lajos köreinek a TV2 legújabb tulajdonosváltása körüli kommunikációjából egyértelművé vált.

Az elemző szerint a médiapiaci mozgások mögött egyértelműen az áll, hogy a Fidesz – Orbán Viktor és Simicska Lajos összeveszése után – újjá kívánja építeni a párthoz lojális médiabirodalmat, amelyben kulcsszerep jutna a TV2-nek, mint olyan tömegmédiumnak, amely a politikailag nem elkötelezett választókhoz jut el.

Olvasson tovább: