Kereső toggle

Elfogadták a reklámadót, nyílt konfliktust vállalt a Fidesz

Két ellenség egy csapásra

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Több, egymástól különálló kormánypárti forrásunk is azt állította, hogy a héten rendkívüli eljárással elfogadott reklámadó hátterében egyértelműen az áll, hogy a kormányfő meg akarja mutatni, hogy – idézzük – „ki hány kilós a jobboldalon”, és különösen Simicska Lajos óriásvállalkozónak, régi, de  öntörvényű harcostársának üzent ezzel, hogy ő az úr a házban. Mindenesetre nemcsak vele, hanem az RTL Klub mögött álló gigavállalattal, a Bertelsmannal is tengelyt akasztott a Fidesz vezérkara. 

Rendkívüli eljárással a parlament már szerdán elfogadta a reklámadót, amit kedden a kormánypártok javaslatára kivételes eljárással vettek napirendre. A sürgősséget munkatársunknak az előterjesztő azzal magyarázta, hogy kezdett elfajulni a vita, amit ezért gyorsan le akartak zárni. A tervezet két nap alatt logikájában nem változott, tehát többkulcsos forgalmi adóként a nagyobb reklámbevételre szert tevő médiacégeket nagyobb mértékben, bizonyos esetekben kiugró módon adóztatja. Kedd este mindössze annyiban módosult a tervezet, hogy a veszteséges médiacégek a veszteségük egy részével csökkenthetik az adóalapjukat, azaz enyhül az adó miatti káruk. Az ellenzék ez utóbbi kapcsán azt hangsúlyozta, hogy így a veszteséges TV2-nek kedveznek, amely szerintük az elmúlt hónapokban a Fidesz oldalára „csúszott” át. (Az RTL évek óta nyereséges, a TV2 viszont tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el – a szerk.) 

Milliárdnyi pénzhegyek 

A Kreatív Online, a magyarországi kreatívipar, reklám, marketing szakmai portálja a közelmúltban kimutatást közölt a médiapiaci nyereségekről. Azért is érdemes azt idézni, mert a reklámadó „atyja”, L. Simon László újdonsült miniszterelnökségi államtitkár egy bizottsági meghallgatáson ebből a cikkből idézett, tehát kormánykörökben ezt a számítást tekinthetik hiteles adatsornak. E szerint 2013-ban a Fidesz-közeli üzletembereknek mondott Simicska Lajos, Nyerges Zsolt, Fonyó Károly és Liszkay Gábor érdekeltségeibe tartozó médiabirodalom kitűnő évet zárt, hisz 40 milliárdos forgalom mellett 8,2 milliárdos nyereséget ért el.   

Részletes bontásban ez úgy néz ki, hogy például a Publimont nevű közterületi médiavállalkozás eredménye: 8 milliárd 168 milliós árbevétel mellett 3 milliárd 189 millió forint a nyereség. A cég forgalma így egy év alatt közel 40, a nyeresége majdnem 70 százalékkal tovább növekedett. Szintén jelentős nyereséggel zárt az év elején a Simicska többségi tulajdonába kerülő Class FM rádió. A ma már egyetlen országos kereskedelmi rádióadó a tavalyi évben 3 milliárd 360 milliós forgalom mellett 1 milliárd 172 millió forintos nyereséggel zárt. A tulajdonos 1,3 milliárd osztalékot vett ki a cégből. A Hír TV 7,7 milliárdos bevétellel 535 millió forint nyereségre tett szert.

Akár szimbolikusnak is tekinthetjük, hogy múlt héten hétfőn azon a napon nyújtotta be L. Simon László egyéni képviselői indítvány formájában a reklámadót, amikor a cégbírósági adatokra hivatkozva sorra hozták ki a kormánytól független orgánumok, hogy milyen „pénzeső” hullott osztalékfizetés formájában a jobboldalinak számon tartott üzleti körök cégeinél. A Népszabadság számítása szerint a Simicska Lajos érdekkörébe tartozó vállalkozásoknál összesen 22 milliárdos osztalékfizetés történt, de a médiában számtalanszor szereplő Mészáros Lőrinc és Andy Vajna is igazi szerencse fiainak számítanak, mert az ő cégeiknél is milliárdos osztalékokban mérhető, hogy mennyire éltek a Fidesz-kormány nyújtotta kedvező „vállalkozói környezettel”. A reklámadó bejelentésével egy pillanat alatt a „médiahiszti” elterelte a figyelmet ezekről a kérdésekről. A politikai körökben ezt a jelenséget „betakarásnak” hívják, amikor a közélet napirendjéről úgy vesznek le egy témát, hogy egy másik, fontos történettel terelik el a figyelmet.

Az biztos, hogy a reklámadó nem új keletű ötlet, csak az időzítés oka a kérdéses. A költségvetés számára a tervezett 8-10 milliárdos bevétel nem jelentős, a 2014-re várható 1115 milliárd forintos deficitnek csupán 0,9 százaléka. Ezen nem múlhat a büdzsé egyenlege.  

Orbán irányítja a csatát?

A Népszabadság értesülése szerint Orbán Viktor miniszterelnök döntése volt a reklámadó bevezetése és annak időzítése is, és a döntés előtt a kormány részéről minden valószínűség szerint nem egyeztettek a Simicska–Nyerges-médiabirodalom képviselőivel sem. „A reklámadónak ugyanis sem más értelme, sem más üzenete nincs, az egyszerűen csak része Orbán Viktor szabadságharcának és az oligarcháktól való függetlenségi törekvéseinek” – fogalmaztak a napilap informátorai. A Fidesz egyik magas rangú politikusa pedig azt mondta, meg kell mutatni, hogy ki is az úr a háznál.

Hasonlóan fogalmazott a Heteknek is egy vezető fideszes politikus, aki egyenesen azt mondta, hogy elsősorban Lajosról (értsd: Simicska Lajosról) szól a történet. Egy vezető fideszes politikus főtanácsadója azonban azt magyarázta nekünk, hogy a harc, amit L. Simon László, Lázár János és – szerinte – Rogán Antal, valamint a miniszterelnök spindoktora, Habony Árpád vív, részben egyenlőtlen eszközök miatt kétséges kimenettel is zárulhat. Hasonlóan vélekedett az előbbi forrásunk is, mert szerinte rövid távon megnyerhető a Fidesz számára a reklámadó, hiszen nyilván a nép számára ez szimpatikus lehet, de hosszú távon visszaüthet, mert a sajtó törleszthet. Informátorunk – aki ugyan hatékonynak tartja a Fidesz populizmusba hajló kommunikációját, de személyesen kritikus is vele szemben – ezért attól tart, hogy egy olyan csatatérre érkeztek, ahol a kereskedelmi tévéknél, különösen az RTL Klubnál van „a demagógiai előny”.

Az elmúlt években egyébként, állítólag éppen a már említett Habony Árpád inspirációjára, a tömegigényt kiszolgáló kereskedelmi tévék – egy időben különösen az akkor magasan piacvezető RTL – híradóinak nézőire kalibrálták, pontosabban „butították” le a párt kommunikációs üzeneteit. Ha az RTL Klub a kormány elleni „szabadságharcának” eszközéül alkalmazza a csatornát, akkor az visszaüthet a párt népszerűségére. Egyébként mintha az ellenzéki politikusok az elmúlt pár nap alatt arányaiban többször szerepeltek volna a kereskedelmi tévékben, mint korábban.    

Az RTL már háborúzik?

A Magyar Reklámszövetség felhívására múlt hét csütörtökön szokatlan összefogás jött létre a magyar kommunikációs ipar szereplői között a reklámadó ellen, hiszen több mint száz médium fejezte ki tiltakozását a tervezet ellen.  A kezdeményezésben kitüntetett szerepet vitt a kormánypárti Hír TV és a Magyar Nemzet is, ami nyílt konfliktusra utal a tulajdonosok és a Fidesz vezérkara között. Később egy vezető fideszes politikus sem „puhult” meg:  Kövér Lászlótól Rogán Antalig, L. Simon Lászlótól Gulyás Gergelyig mindenki fokozta egy kicsit – különösen – a kereskedelmi televíziók  „szidalmazását”. Miszerint nem a sajtószabadságról szól az, ha veszélybe kerül a Győzike Show vagy a Barátok közt. 

Ráadásul a tiltakozásdömping ellenére a Fidesz-frakció a keddi zárt ülésén egyhangúlag a reklámadó mellé állt, sőt, egyetlen képviselő sem tartózkodott. Az erről szóló sajtótájékoztatón Rogán Antal frakcióvezető annyit mondott, hogy kitartanak a koncepció mellett, de mivel ősszel az adótörvények vitája során újra „kinyílik” ez a kérdés is a parlamentben, a reklámadó akár újra átszabható lesz.

A Hetek több forrásból úgy értesült, hogy az RTL Klub vezetése kommunikációs küzdelemre készül a kormánnyal szemben, melyben a német tulajdonosok is támogatják őket. Az RTL tulajdonosa, a német Bertelsmann ötven országban van jelen, Európa legnagyobb televíziós és rádiós műsorszolgáltatója, legalább 100 ezer embert foglalkoztat. A cég tulajdonosi szerkezetében kiemelt szerepet játszik a konzervatív és befolyásos Mohn család, akik fő támogatói Angela Merkel német kancellár politikájának. Jellemző, hogy a Bertelsmann Horvátországban évek óta vállalja a politikai konfliktust, emiatt nem lenne szokatlan és ezért elképzelhető, hogy Magyarországon is ilyenre rendezkednek be. Úgy tűnik, hogy a magyar menedzsmentet kivonták a közvetlen küzdelemből, és a német Andreas Rudas, az RTL Group kelet- és délkelet-európai tevékenységéért felelős vezetője vette át a kommunikációt. Rudas a német gazdasági elit lapjában, a Handelsblattban kijelentette: a tervezett reklámadó a sajtószabadság végét jelentené Magyarországon.

Úgy értesültünk, hogy az RTL Klub részéről több ötlet is felmerült, hogy a kommunikációs küzdelem során hírszolgáltatási kapacitásukkal miként éljenek. Olyan elképzelésről is hallottunk, miszerint „harcedzett” német újságírók érkeznének, hogy a magyar kollégáiknak segítsenek a „csata” során.  Az biztos, hogy a tévétársaság szerdán kiadott közleménye szerint június 16-ától a főcsatornájuk, az RTL Klub is sugározni fogja – igaz, éjjel fél 12 körül – az RTL II Híradóját. Ez a híradó volt eddig az, amely bővebben feldolgozta a politikai eseményeket, és kevésbé fókuszált a balesetekre és bűnügyekre. 

Egyébként az látható, hogy az RTL Klub híradója „ráállt” a Fideszre. Kedden Gulyás Gergelyt, az Országgyűlés törvényhozásért felelős államtitkárát vették elő, mert egy interjúban társadalmilag károsnak minősítette a két nagy kereskedelmi televízió tevékenységét, a reklám-adót pedig a kereskedelmi tévék egészségügyi termékadójának minősítette. Az RTL esti híradójában kiderült, hogy 2011-ben Gulyás az RTL X-faktorának döntőjét VIP-jeggyel a stúdióban izgulta végig. Gulyás egyébként szolgált erre magyarázattal, miszerint nem a tehetségkutatókra gondolt károkozásként, hanem az értéktelen műsorokra. Lapzártánkkor éppen L. Simon László családi ügyei kerültek egy sajtótájékoztatón az RTL-lel szembeni „keménykedés” miatt terítékre, de vélhetően az elkövetkező napokban más kormánypárti politikusok is számíthatnak arra, hogy nagyobb nyilvánosságot kaphatnak viselt, vitatott, szokatlan vagy érdekes ügyeik.

Olvasson tovább: