Kereső toggle

Orbán már „felkente” a főpolgármestert

Miért ekézi a nyílt színen Tarlós a beosztottját?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az újrázása esélyét igyekszik javítani Tarlós István főpolgármester azzal, hogy nyíltan bírálja a főváros közlekedéséért felelős Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját. A történettel a Fidesz két legyet üt egy csapásra, hiszen így a közlekedéspolitika területén „elszívja a levegőt” az MSZP-s főpolgármester-jelölt elől.

Bár lapértesülések szerint Tarlós István azért támadt a Budapest közlekedéséért felelős Vitézy Dávidra, mert az újbóli főpolgármester-jelöltségét készíti elő,  városházi és kormányzati forrásaink ezt az indokot cáfolták. Egyebek mellett azzal az érvvel, hogy a Fidesz legfelsőbb köreiben már legalább egy hónapja eldőlt, hogy Tarlós Istvánt indítja a párt 2014-ben az önkormányzati választásokon. Sőt, erről egyes forrásaink szerint személyesen Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnökkel egyezett meg a főpolgármester. Az ok egyszerű: Tarlós István politikai eredményeivel ugyanis elégedettek a Fideszben. A kormánypárt kampánytevékenységére közelről rálátó fideszes forrásunk azt állította, hogy annak ellenére, hogy Budapest liberális attitűdű város, a főpolgármesternek sikerült maga mellé állítania a közvéleményt. Tarlós népszerűbb a városban, mint a párt. Ráadásul a rezsicsökkentési kampány óta a lakótelepeken élők között visszaerősödött a Fidesz, ezért a kormánypárti várakozások szerint, ha ma lennének a választások, akkor Tarlóst újraválasztanák a fővárosban. Igaz, a kormánypártok soraiban abban nem biztosak, hogy a közgyűlésben többséget szerezne a Fidesz, mert a baloldali ellenzék Budapesten jóval népszerűbb, mint vidéken. Úgy tudjuk, hogy jelenleg közel azonos szinten állnak a Fidesszel, amely amúgy vidéken 20-30 százalékkal veri az MSZP-t. 

A Tarlós István és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője közötti konfliktus nem pártpolitikai, hanem szakmai eredetű. A nézeteltérés okát egyetlen szó, a közlekedés értelmezése adja. Mindkét vezetőt közelről ismerő forrásunk azt állította, hogy Vitézy tevékenysége a  közlekedést elsősorban a tömegközlekedésre szűkíti le, míg Tarlós ezt tágabban, mindenkire – így az autósokra is – értve igyekszik értelmezni. Talán az ennek az oka, hogy Vitézynek – egy kívülálló számára – érthetetlen módon kisgyermekkora óta első számú hobbija és szenvedélye a fővárosi tömegközlekedés, amelybe autodidakta módon teljesen beleásta magát, fejből tudta a járatokat és egy sor technikai jellegű kérdést. Napokat töltött ifjúkorában BKV-sok között, évekig meghatározó arca és szóvivője volt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek (VEKE). Ráadásul állítólag nem rendelkezik jogosítvánnyal, nem vezet autót, s számára nem túl kedves az autósok szempontja. Tarlós Istvánnak ellenben politikusként figyelembe kell vennie a több százezer autós véleményét is. A nyilvánosság előtt zajló purparlé ennek a konfliktusnak az eszkalálódása.

A fővárosi közlekedés átszervezése és különösen a hídfelújítások ütemezése ugyanis szeptember végére óriási fennakadásokat okozott Budapesten. Tarlós november 6-án nyílt levélben (pontosabban egy írásos utasítás nyilvánossá tételével) dorongolta le Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját a sok dugó miatt. A húszpontos követelést tartalmazó levélből kiderült, hogy a főpolgármester régebb óta nem ért egyet a BKK szemléletével, amely szerint a közúti kapacitás nem növekszik, csak a tiltások, csillapítások száma, elszaporodtak a busz-sávok a közúti forgalom rovására, és érthetetlen a jelzőlámpák „piroshullámot” okozó összehangolása. Meglepő, hogy Tarlós István útszakaszokra lebontva magyarázta el a nyilvánosság előtt beosztottjának, hogy mit is tegyen, például olyan részletkérdésben, mint hogy megszüntethető a Hegyalja úti autóbuszsáv a Sánc utca és a Krisztina körút között, vagy felfüggeszthető a Budaörsi úti buszsáv használata, illetve javítani kell a Bécsi út lámpahangolásait, mert a Vörösvári úttól kifelé rendszerint piroshullám van. Az tény, hogy érdekes és szokatlan módját választotta a főpolgármester a főnök-beosztotti kommunikációnak.

A levél után beindultak a találgatások, miszerint Tarlós el akarja-e távolítani Vitézyt. A főpolgármester azonban a televíziós nyilatkozataiban amellett tört lándzsát, hogy a BKK vezérigazgatója olyat nem tett, amiért el kellene távolítani posztjáról, ugyanakkor a Vitézy Dávidnak írt húszpontos intézkedéscsomaggal rá akarja szorítani „bizonyos lakossági igények kielégítésére”. Arra a kérdésre, hogy a BKK vezetőjét miért nem engedi nyilatkozni a sajtónak, Tarlós István úgy fogalmazott: nála idősebb és rutinosabb fővárosi cégvezetők sem nyilatkoznak, a vezérigazgató „nem primadonna”, nyilatkozatok és konferenciákra való járás helyett többet és jobban kellene dolgoznia. Hiszen ugyan sok  tekintetben jól dolgozik Vitézy, de hibákat is követ el, ezért ő ad neki türelmi időt.

A nyílt levél óta Tarlós és Vitézy szakmai kérdésekben több esetben adtak ki közös közleményt. A Népszabadság úgy értesült, hogy a fideszes közvélemény-formálók szerint Vitézy Dávid ügyében már jelezték is a főpolgármesternek, hogy van határ. Állítólag a BKK vezetője ellen a városháza egyik asztalfiókjában már ott feküdt a leváltását célzó kész „vádirat”, amelyet Tarlós bizonyos kampányszituációban akár elő is húzhatott volna. A miniszterelnökhöz is közel álló forrás szerint a főpolgármesterrel tudatták: Vitézynek ki kell töltenie a ciklust, már csak azért is, mert „elég fiatal ahhoz, hogy ha Tarlóst ismét főpolgármesternek választják, új, más területen kezdjen el dolgozni, nem is feltétlenül a fővárosi illetékességű keretek között”.

A Hetek értesülései szerint a Fidesz vezetői a választások közelsége miatt szeretnék, ha minél kevesebb botrány alakulna ki fideszes politikusok körül, hogy minél emberarcúbbnak és barátságosabbnak tűnjék a párt, a balhés ügyeket ezért igyekeznek „elvarrni”. Vitézy kirúgásának ezért nem örülnének, de erre amúgy szabad keze lenne Tarlósnak.

A városházi forrásaink szerint az a probléma gyökere, hogy a fővárosi közlekedés megújítása kapcsán egyedül Vitézy rendelkezik színvonalas koncepcióval, de az – miként korábban már utaltunk rá – elsősorban gyalogos-, kerékpáros- és tömegközlekedés-központú. A fővárosi értekezleteken a BKK vezérigazgatója fiatal kora ellenére – legalábbis forrásunk szerint – leiskolázza a főváros bürokratikus tempójú és szellemiségű szakértőit, akik a vitás helyzetekben nem képesek kellő minőségű érvrendszerrel ellensúlyozni Vitézy álláspontját. Tarlós ezért maga volt kénytelen belelépni ebbe a „szakmai űrbe”, mert kezdett annyira népszerűtlen lenni az autósok között a BKK intézkedéssorozata, hogy félő volt, hogy az ellenzék kihasználhatja ezt. 

A Fidesz egyik meghatározó politikusa az üggyel kapcsolatban egy háttérbeszélgetésen azt magyarázta, hogy a párt számára azért kedvező a jelenlegi helyzet, mert mind az autósbarát, mind a gyalogosbarát koncepció mögött tulajdonképpen a Fidesz áll, hisz mind Tarlós, mind Vitézy fideszes. „Persze nem lehet ezt sokáig élezni, de jelenleg az ellenzéknek nincs kommunikációs tere, hisz mindegyik álláspontot mi fedjük le. Láthatóan a fővárosi MSZP nem képes ebből az ügyből építkezni” – fogalmazott a politikus, aki szerint Budapest számára az lenne előnyös, ha Vitézy szakértelméhez hasonlóval rendelkező közlekedési mérnököt találna Tarlós, hogy az autósok érdekeit is szakmai érvekkel, rendszerszerűen legyenek képesek megjeleníteni a Városháza politikájában. Forrásunk azonban azt elismerte, hogy ugyan most Tarlós zseniálisat húzott, de sokáig azért nem folytatható Vitézy Dávid nyilvános „alázása”.

Olvasson tovább: