Kereső toggle

Amikor a riporter visszakérdez

Beszélgetni tudni kell

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Úgy tűnik, veszélyes üzem Orbán Viktor volt miniszterelnökkel interjút készíteni. A Hír TV és Kóczián Péter szakítása után most Kumin Viktória állt fel a Duna TV-től, miután a Fidesz elnökével beszélgetett egy élő adásban. 

A csatorna vezetése szerint az egyébként tehetséges riporternő szereplése szakmailag gyenge és hagyományaikhoz méltatlan volt. A kifogások között szerepelt, hogy Kumin a pártelnököt a népszavazásról kérdezve kitartóan firtatta, hogy milyen számítások alapján nem kerülne "súlyos százmilliárdokba" a kettős állampolgárság.

– Ön azt mondja, hogy ez a tervezett törvénymódosítás, illetve ennek a hatása tulajdonképpen egyetlen fillérbe sem került. Hogyhogy? 

– Hát nézze, ez számítás kérdése. 

– Milyen számítás kérdése? 

– Hát, hogy mivel jár a kettős állampolgárság? 

– Az önök számításai szerint mivel jár? Ismerjük a kormányzati számítást, ami súlyos milliárdokról, súlyos százmilliárdokról szól. 

– Hát azt javaslom, hogy arra olyan nagyon sok figyelmet ne fordítsunk, mert azok a számítások valószínűleg minden alapot nélkülöznek, legalábbis a közgazdász elemzők ezt mondják."

Egyebek mellett ezek a kérdések és válaszok hangzottak el november 21-én a Duna TV Heti Hírmondó cím? műsorában Kumin Viktória riporter és Orbán Viktor, a Fidesz elnöke között. Miután a volt miniszterelnök érdemi választ nem adva rendre kitért a feltett kérdés elől, a műsorvezető a beszélgetés során többször is visszatért a témára. Az adást követően Belénessy Csaba, a Duna TV tájékoztatási alelnöke meglepő módon egy napilapban – a vállaltan jobboldali elfogultságú Magyar Nemzet hasábjain – teregette ki a szerkesztőség belső ügyeit. Mint kiemelte, "a műsorvezető szakmai teljesítménye sajnálatosan gyenge és méltatlan volt a műsorszolgáltató hagyományaihoz". Elmondta, hogy az interjút megelőzően egy szakmai stáb dolgozta ki a kérdéseket, amelyek közé szinte minden fontos, népszavazást érintő probléma bekerült. Ezek közül azonban – magyarázkodott Belénessy – Kumin Viktória "saját feje szerint" válogatott, annak ellenére, hogy a szerkesztő adás közben folyamatosan figyelmeztette. Az észrevételek között szerepelt az is, hogy az interjúban az anyagi vonatkozások mellett az érzelmi oldal kevésbé domborodott ki. A cikk megjelenése után Kumin benyújtotta lemondását.

Úgy tudjuk, a Duna TV-ben az interjút megelőzően meglehetősen izgatott volt a hangulat, hiszen a népszavazási kampány finisében zajlott a beszélgetés. A Fidesz sajtósai a szokásoknak megfelelően csak a témaköröket ismerhették meg előre, a szó szerinti kérdéseket – amelyeket a Heti Hírmondó stábja dolgozott ki – nem. Belénessy Csaba lapunknak nyilatkozva hangsúlyozta, egyértelm? szakmai véleménye az, hogy a beszélgetés rossz volt. "Természetesen Viktória eltérhetett volna a tervezett kérdésektől, ha ettől jobb lesz az interjú, de sajnos nem lett jobb" – fogalmazott az alelnök arra a kérdésünkre, hogy miért baj, ha egy riporternő gondolkozik a beszélgetés közben. Azzal kapcsolatban, hogy miért nyilvánosság előtt, és miért pont a Magyar Nemzetben bírálta Kumin Viktóriát, Belénessy elmondta, azért nyilatkozott erről, mert megkeresték, és először éppen a jobboldali napilap tette ezt, de később nyilatkozott a Népszabadságnak és a Népszavának is. Kiemelte továbbá, hogy nem Orbán Viktor környezete kifogásolta az interjút, hanem a szakmai stáb, illetve számos néző. "Tudom, hogy egyesek a történteket politikai folyamatokba akarják beilleszteni, de hangsúlyozom, hogy én egy független televíziós csatornának vagyok a független alelnöke" – fogalmazott Belénessy Csaba.

Kumin Viktória nem kívánt nyilatkozni az ügyben, mint mondta, egyelőre tárgyalásban van a Duna TV-vel, ahol a történtek ellenére marasztalják.

Korábban a Hír TV-nél történt hasonló eset, ahol Kóczián Péter azért mondott fel, mert a Fidesz elnökével a privatizációs népszavazással kapcsolatban készített interjújából utólag kivágtak egy részt. Ebben arra a kérdésre, miszerint mi történik, ha sikertelen lesz a népszavazás, Orbán azt válaszolta, ebben az esetben el kell gondolkodni azon, hogy mit keres ezen a terepen, és le kell vonnia a konzekvenciákat. 

"Az a tapasztalatom, hogy a szerkesztőségek túlmisztifikálják a nagypolitikusokkal készített interjúkat. Ilyenkor a stáb fel van bolydulva, a csatorna vezetői is mind szükségesnek tartják, hogy jelen legyenek a beszélgetéskor. Ilyen környezetben nagyon nehéz jó munkát végezni" – mondta a Heteknek ezekkel az esetekkel kapcsolatban egy neve mellőzését kérő ismert riporter. Kérdésünkre 

kifejtette, vannak rá kísérletek, hogy a meghívott politikus stábja előre elkéri a kérdéseket, vagy utólag szeretné "kozmetikázni" a felvett interjút. Szerinte a komoly szerkesztőségek mindenütt ellenállnak ennek az igénynek. "A politikusok ezért inkább az újságírói felkészületlenségre építenek. Sajnos kevés olyan szerkesztőség van, ahol komoly érvrendszerekkel készül az újságíró és a stábja, hogy »sarokba szorítsák« a tisztelt vendéget. Pedig itt kezdődik az újságírás." – fogalmazott a riporter.

Olvasson tovább: