Kereső toggle

Ínséges idők

A brit Tesco forgalma karácsony óta esik

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A sokat támadott brit szupermarketlánc, a Tesco közölte, hogy forgalma a karácsonyi időszak után is folyamatosan esik, így az idén nem fizetnek osztalékot részvényeseiknek. A csalódás garantált – írja a CNBC.

Aforgalom – az üzemanyag-értékesítést kivéve – 2,9 százalékot zuhant az elmúlt tizenkilenc hétben egészen január 3-ig, és ez a mérték csak a hathetes karácsonyi vásárlási láz idejére szállt 0,3 százalék alá – olvasható a nyilatkozatban.  A Tesco hangsúlyozta: mindezek ellenére az online vásárlások, valamint a friss élelmiszer és az általános kereskedői szektor jól teljesítettek az ünnepek alatt is. Az áruházlánc továbbra sem adja fel: a Tesco 2014 harmadik negyedévében átfogó fejlesztésekbe kezdett, amelyektől a kereskedelmi teljesítményük jelentős erősödését várják a közeljövőben – mondta Dave Lewis vezérigazgató (képünkön). Majd hozzátette: „Biztos vagyok benne, hogy a változások következményei jelentőségteljesek lesznek minden részvényes számára, most viszont fontos a helyzet valóságával szembesülniük.” (Lewis, habár még csak három hónapja felel a Tesco globális ügyeiért, de már most egy nagy horderejű könyvelési botrány és egy bennfentes információs gyanú is beárnyékolja tevékenységét.)

Ami pedig a szervezeti változásokat illeti: a brit–ír régióba új igazgatót neveztek ki és bejelentették negyvenhárom „profitot nem termelő üzlet” bezárását is (hazai vonatkozásban – talán nem véletlen egybeesés –, hogy idén februárban tizenhárom boltjára tesz lakatot a cég). A slankítástól évi 250 millió font, azaz mintegy 100 milliárd forintnyi megtakarítást várnak majd. A bejelentések megtették a hatásukat: aznap a Tesco részvényei 5 százalékot emelkedtek a tőzsdén, röviddel a piacra dobásuk után.

Rahul Sharma kiskereskedelmi szakértő, a Neev Capital befektetési tanácsadó cég alapítója, az eredményeket „meglehetősen biztatónak” nevezte, de tartózkodott attól a kijelentéstől, hogy ők javasolták volna a változtatásokat az áruházláncnak. A britek jó szokása, hogy karácsonykor rendszerint kényeztetik magukat, így ezek az eladások nem feltétlen tükröznek valós tendenciákat – magyarázta Sharma a CNBC-nek.

Az üzletlánc szintén nemrég jelentette be – egyik napról a másikra –, hogy több száz saját márkás termékük árát csökkentik. A Tesco azt mondta, hogy ez egy válaszreakció volt a fogyasztók azon követeléseire, amelyek többnyire így hangzottak: „egyszerűbb, olcsóbb és stabilabb árakat”. „A Tesco rosszul árazott az utóbbi időben” – mondta erről Rahul Sharma, majd hozzátette: „ha a jó minőségű termékeiket ismét jó árakon kezdik eladni, ismét versenyképesek lehetnek”.

A Tesco vajúdása nem egyedi, de a négy fő brit szupermarket közül talán a legjelentősebb. Mindemellett a Sansbury-nél is három hónapja folyamatos az esés. Ők mintegy ezer terméket áraztak le azzal a céllal, hogy a piaci részvényeiket versenyképes helyen tartsák. Az Asda – az amerikai Wal-Mart tulajdona – hasonló leárazásokat jelentett be, megerősítve ezzel, hogy a széles körű árleszállítás komoly „árháborút” robbantott ki az amúgy is feszes szektorban. A brit kiskereskedelmi szereplők így egyre nehezebben veszik fel a versenyt a jelenlévő, német versenytársaikkal, az Aldival és a Lidl-lel.

Olvasson tovább: