Érthetetlen az is, hogy miért említ ötven napot az exodus után a törvényadásig, ez csak egy tradíció. A valóság, hogy erre a harmadik hónapban került sor (legalább hatvan nap, 2Móz 19,1). Visszatérve a könyvre, igen meggyőző az az alaposság, ahogyan végigjárják a helyszínt és megtalálják a településeket (például Elimnél a tizenkét forrást és a hetven pálmafát). A legnyomósabb érv azonban "felülről" érkezett. A műholdképre gondolok, amelyeken látszik az egész vonulási útvonal a puszta szélén (körülbelül egymillió ember + az állatok tartós nyomot hagytak) és a tenger alatti padozat imponáló bizonyíték az átkelésre!
Tisztelettel:
Dr. Balázs János
***
Kedves Balázs János!
Köszönöm megtisztelő levelét és észrevételeit, melyekkel – be kell vallanom – továbbra sem tette számomra elfogadhatóbbá Cornuke és Williams elméletét az "igazi Szinájról". Engedje meg, hogy indokaimat részletesen is kifejtsem. Való igaz, hogy a zsidók a kivonuláskor a Szináj pusztáján keresztül vezető úton indultak el, de csak a puszta széléig jutottak: Ethámban vertek tábort (2Móz 13,20). Ezt követően visszafordultak (magától értetődően Egyiptom felé) és "Pi-Hahirót előtt, Migdol és a tenger között, a Baál-Cafón (hegy) előtt" táboroztak le (2Móz 14,2). A tengeren való átkelés ezen a helyen történt. Márába, Elimbe és az összes többi helyre már az átkelést követően jutottak el – ahogy azt Ön is írja –, nem értem tehát, hogy miért kellett volna még egyszer átkelniük a Szináj-félsziget délkeleti csücskén?
Úgy vélem, a kivonulás és a törvényadás között eltelt ötven napról szóló rabbinikus hagyománynak is lehet bibliai alapja. A 2Móz 19,1 ugyanis valóban azt mondja, hogy a "harmadik hónapban" érkezett Izrael a Hórebhez, ez azonban nem jelent – mint azt Ön írja – minimum hatvan napot. A kivonulás Abib (később Niszán) hónap tizennegyedikén történt (2Móz 12,6 és 14; 13,4), ez lett az évkezdet is; Élimbe érkeztek a második (Ziv/Ijjár) hónap tizenötödikén (2Móz 16,1); a Hóreb alá pedig a harmadik hónapban (Sziván) jutottak el. Az első hónapból tehát tizenhat napig, a másodikban harminc napig vándoroltak, vagyis minimum negyvenhat napig voltak úton. Arra ugyan nincs bizonyíték, hogy a törvényadás pontosan 7x7 héttel a kivonulás után (ezek szerint Sziván harmadikán) történt volna, de a bibliai tudósításba ez is belefér! A többi úgynevezett bizonyítékkal kapcsolatban – bevallom – megállt a tudományom, mert sem a geológiához, sem a műholdas képek elemzéséhez nem értek.
Tisztelettel:
Dr. Grüll Tibor, főiskolai tanár