Kereső toggle

A sógorék Teslája

Kihívója akadt Elon Musknak?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egyre több autógyártó keresi fel azt a távoli kis osztrák várost, Freistadtot, ahol a Kreisel fivérek nemrég megalapították saját startup cégüket, amivel alapjaiban rengethetik meg az elektromosautó-ipart. Növekvő népszerűségük nem véletlen, hiszen a fiatal vállalkozók által gyártott alkatrészekkel az elektromos autók egyetlen töltéssel akár 400-450 kilométert is képesek megtenni.

Philipp, Johann és Markus Kreisel egy kis garázscégből futatták fel vállalkozásukat, amit Kreisel Electricnek neveztek el – írta róluk átfogó riportjában a Bloomberg. Két évvel az indulás után már ott tartanak, hogy napi 20 megrendelést kell teljesíteniük, és olyan vezető autógyártó cégekkel folytatnak tárgyalásokat, mint a BMW, a McLaren vagy a Volkswagen.

A fiatalokról nem mondható, hogy önbizalomhiányban szenvednének. Markus Kreisel, aki az értékesítésért felel, így nyilatkozott egy interjúban: „Rengeteg megkeresésünk van különböző projektekkel kapcsolatban. A titkunk abban rejlik, hogy rendelkezünk azzal a technológiával, amit az egész iparág keres. Így azt hiszem, bátran kijelenthetem, az iparágunkban nincs is igazi versenytársunk.” A fivérek magabiztossága érthető: az iparág nagyon komoly összegeket fordít tartósabb akkumulátorok fejlesztésére, hogy az autók még nagyobb távolságot tudjanak megtenni. Mivel ők már rendelkeznek ilyen akkumulátorokkal, nagyon komoly versenyelőnyre tettek szert.

A három testvér cége elsősorban elektromos hajtásláncok és akkumulátorok gyártásával foglalkozik, amelyek az újgenerációs autókba, hajókba és repülőgépekbe is beszerelhetőek. A megkeresések száma az elmúlt két évben folyamatosan emelkedett, olyannyira, hogy a Kreisel mára kinőtte jelenlegi kereteit. Ezért a fivérek hamarosan megnyitják Ausztria első lítiumionakkumulátor-gyárát, ahol a várakozások szerint 70 ember fog dolgozni 2017 második negyedévétől.

Colin McKerracher, a Bloomberg New Energy Finance elemzője szerint a Kreisel úttörője lehet az elektromosautó-ipar megreformálásának. „A Kreisel Electric növekvő sikere is azt jelzi, hogy a kisebb cégek és vállalkozók kezdik veszélyeztetni azt az üzleti modellt, amit az iparági nagyágyúk már száz éve követnek. Újabb és olcsóbb technológiát alkalmaznak, mint a piacvezető társaik, amivel egy csomó új lehetőség nyílik meg az autóiparban” – mondta McKerracher.

A Kreisel üzleti portfóliója már most elég sokrétű. Az akkumulátorok és elektromos hajtásláncok gyártása mellett terveznek lítiumion-akkumulátorok előállítására alkalmas gyártósorokat és prototípusokat is neves autógyártóknak. A cég egyik nemrég tervezett prototípusa egy átépített Porsche Panamera volt, ami egyes paramétereiben még a Tesla zászlóshajójának számító Model S-t is lekörözi. A lézeres hegesztésnek és a termálhűtési technológiának köszönhetően a jármű akkumulátorkapacitása 85 kWh, amivel akár 450 kilométer megtételére is képes. De a Kreisel mélygarázsában található még egy Volkswagen Caddy, amivel 350 kilométert lehet utazni egyetlen töltéssel és egy átalakított Skoda Yeti is, aminek 300 kilométer a hatótávolsága.

Nem csoda hát, hogy a Kreisel-üzlet megállíthatatlanul pörög. A múlt hónapban a cég bejelentette első komolyabb megrendelését a holland VDL csoporttól, melynek keretében 2000 elektromos hajtásláncot és akkumulátort gyártanak majd le a cégcsoport Mercedes Sprinter minibuszaiba. „Azért döntöttünk a Kreisel mellett, mert egyértelműen jobb akkumulátorokat gyártanak, mint a Tesla” – nyilatkozta Erik Henneken, a VDL üzleti vezetője. „A Kreisel egy dinamikus startup, és mégis rendkívül profik abban, amit csinálnak. Gyorsan és biztosan növekednek.”

A cég pénzügyileg is nagyon tudatosan tervez. Elkerülte a kockázatos banki hitelek és kockázati tőke bevonását, és helyette inkább alacsony kamatozású állami kölcsönt vett igénybe, amit az osztrák állam a helyi startupok számára különített el. „Nincsenek finanszírozási gondjaink, még a gyárunkat is simán fel tudjuk építeni a cash-flowból. Pillanatnyilag csak időre van szükségünk, hogy növekedjünk” – nyilatkozták a Kreisel-fivérek.

A hamarosan megnyitásra kerülő 6300 négyzetméteres gyáruk várhatóan azonnal 800 MWh éves kapacitásra lesz képes, de ez a szám könnyen a duplájára is nőhet három hónapon belül. A New Energy Finance számításai szerint egyébként a cég jövőre közel 6000 akkumulátort tud majd előállítani.

A termelés növekedésével a cég arra számít, hogy az akkumulátorárak a jövőben esésnek indulnak. 1 kWh akkumulátorkapacitás jelenleg 140 dollárba kerül, ám ez az összeg 100 dollár alá is csökkenhet abban az esetben, ha százezres nagyságú tételt rendelnének. A gond csak az, hogy jelenleg senki nem gyárt 100 ezer elektromos autót évente; a cég számításai szerint ez a küszöb 2019-re érhető el, amikor a Tesla piacra dobja a Model 3-as autóját.

A Kreisel szerint ekkor jön el igazán az elektromos autók forradalma, mivel minden nagy gyártó megnöveli majd a termelését az erősödő verseny és a szigorodó előírások miatt – zárja az elemzését a Bloomberg.