Kereső toggle

Az Y generáció munkát keres

Élményvadászat mindenek előtt

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„Nagyon bejött ám a cég promóvideója, így megpályáztam az állást. Most jövök az interjúról. Itt állok a cégszékházban, egyből dobom is ki Instagramra.” A fogyasztói társadalom mellett a csuklómozdulattal lazán zsebrevágható internet is formálta a világképüket – akárcsak 9/11 és 2008. Tíz közül kilencnél pedig a reggeli ébredés utáni első mozzanat az okostelefon beizzítása. És az álláskeresésnél még a 3. világháború küszöbén is jóformán egy a lényeg: a feeling mindenek előtt – vették górcső alá a Personal Hungary HR-szakkiállításon az Y generációt Nemes Orsolya Y generációs tréner és Toldi Gábor HR-kommunikációs tanácsadó.

„Mi valódi kaméleongeneráció vagyunk, mely tagjainak folyamatosan készenlétben kell állniuk. Továbbá alkalmazkodniuk az egyfolytában változó körülményekhez. Mert csak egyetlen dolog biztos: a változás” – summázza velősen az Y generációsok egyik legfontosabb mozgatórugóját Nemes Orsolya Y generációs tréner és prezentációs szakértő. (A pszichológia tudománya általában az 1980–1995 között születetteket sorolja ide – a szerk.) A fiatal szakember állásfoglalása szerint ez az attitűd egyáltalán nem a véletlen műve. Ráadásul nem pusztán a fogyasztói kultúra és társadalom számlájára írható az Y generációhoz tartozók hozzáállása, ahogy azt sokszor feltételezik. Sőt! Nagyon is konkrét – és többnyire nem is pozitív előjelű – események fektették le e nemzedék viselkedésének alapjait. 

A generációra három esemény gyakorolt visszafordíthatatlanul hatást. A 2001. szeptember 11-ei terrortámadások alapjaiban rengették meg az addig viszonylag biztonságosnak hitt világ illúziójában élő fiatalságot. (A HR-szakkiálllítás két nappal a párizsi terrortámadások előtt zajlott – a szerk.) A második mérföldkő 2007 volt. Az azóta már elhunyt Steve Jobs ez év januárjában mutatta be az első okostelefonokat a publikumnak. A villámgyorsan teret hódító modern kommunikációs eszköz lehetővé tette, hogy bárki egyetlen mozdulattal „zsebre téve” hordja magával az internetet – legyen szó akár munkáról, akár szórakozásról, még inkább összemosva a munka és a magánélet egyre több szakértő szerint jóformán már nem is létező határait. Nem véletlen, hogy az online álláshirdetések több mint felét ma már okostelefonjaikról böngészgetik az álláskeresők. Sőt, mi több: ma már az sem ritka, ha az épp állásinterjúra igyekező Y generációs az „instás profilján” örökíti meg a céget. Majd be is számol aktuális életérzéséről és benyomásairól.

A harmadik mérföldkő a 2008-ban kirobbanó gazdasági válság és a nyomában pusztító munkanélküliségi hullám. Világszerte Y generációsok milliói szembesültek azzal, ahogyan apjukat-anyjukat elküldik gyakran 20-25 év munkaviszonnyal a hátuk mögött. „Tapasztalt vagy, rutinos vagy, csak hát bocs, sokba kerülsz a cégnek, és nincs rád pénzünk…” – mondták a szülőknek, és egyik pillanatról a másikra el is bocsátották – tette hozzá a szakértő. Így aztán a munkáltatók iránti lojalitás fogalma is jócskán átértékelődött az Y generációsok látásmódjában. Épp ezért a fentiek számlájára is írható: az Y-osok körében készült felmérések szerint a munkahelyekkel kapcsolatos elváráslistát toronymagasan az „élmény” fogalma vezeti. (Miközben szüleik hasonló listáján még megkérdőjelezhetetlenül az „igazságosság” és az „integritás” vitték a pálmát.) A pályatervezésben pedig kiemelten hangsúlyos lett a tudatos tervezés mellett az önmegvalósítás.

Az élménykeresés így a piacképes szakembereket mágnesként vonzani akaró álláshirdetésekbe is óhatatlanul átültetődik. „Évek óta nyomasztó munkaerő-piaci feszültség érzékelhető. Míg a nem piacképes álláskeresői rétegnél akár több száz álláspályázat is megválaszolatlan maradhat, addig a ténylegesen piacképes talenteknél a helyzet mára megfordult. Így előállt az a helyzet, hogy gyakorlatilag a piacképes IT-s vagy mérnök interjúztatja már a HR-est, hogy vajon mennyire nyerné meg a tetszését az adott pozíció. A keresett szakembereknél a sablonos álláshirdetések se működnek már. „Statisztikailag kimutatható, hogy promóciós videók, egyedi effektek nélkül már rá se néznek az állásajánlatokra, ha nincs a karrierelképzeléseikhez illeszkedő képi világ. Mert ebben a mozzanatban is hasonlóan inspiráló élményt, feelingeket keresnek, mint például a gasztrofesztiválon elsőként trendi csokoládészuflét ízlelni, vagy épp az indián nyár finoman hűs szellőjében a munkahelyre kerékpározni” – mondta el Toldi Gábor HR-kommunikációs tanácsadó.