Kereső toggle

Egyre több pizzát eszünk

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A gyorsételek (junk food) piaca nem éli éppen legszebb napjait. 2014-ben például az egyik emblematikus szereplő, a McDonald’s globális éves bevétele először csökkent az elmúlt tizenkét évben. Habár az elemzők arra gyanakszanak, hogy mindennek hátterében az egyre népszerűbb egészségtudatos életmód állhat, érdekes módon nem minden gyorsételt érint a negatív tendencia…

Bár a fogyasztók érzékelhetően kevesebb hamburgert esznek az utóbbi időben, a pizza iránti étvágy ezzel párhuzamosan látványosan javult az elmúlt években. A tengerentúlon piacvezető – egyébként michigani eredetű – Domino’s Pizza étteremlánc bevétele például 14 százalékkal növekedett 2014 utolsó negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Az Amerikán kívüli értékesítések száma (Kanada, Egyesült Királyság, Japán, Olaszország stb.) pedig már zsinórban a 84. (!) negyed-évben növekedett. De mi teszi mégis ennyire népszerűvé a pizzát más gyorsételekhez képest?

A pizza már a 18. században egy kedvelt és olcsó étel volt Olaszországban. Kezdetben mindössze egy lapos kenyérből állt, amit az ínyencek paradicsommal ízesítettek. Az új ételfajta nagy népszerűségre tett szert, és helyi nevezetességnek számított. A 19. században az olasz bevándorlók magukkal vitték a pizzakészítés mesterségét Amerikába, ahonnan aztán az 1950-es években indult világhódító körútjára. Amerikában a pizza iránti kereslet a második világháború után látványosan megugrott, hála a frontról hazatérő amerikai katonáknak, akik Olaszországban már szereztek belőle egy kis ízelítőt. Így ma már mindenki tudhatja, hogy az olaszok el sem tudják képzelni a pizzát ananásszal, vagy azt, hogy a pizzára soha nem raknak ketchupot, mivel annak alapját a paradicsomszósz képezi.

Ma is töretlenül növekvő népszerűségének okairól azonban már megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint a már említett egészségtudatos étkezés növekvő tendenciájának tudható be a pizzafogyasztási láz. Sok emberben ugyanis az a téves feltételezés él, hogy a pizza sokkal egészségesebb, mint egy hamburger, hiszen a feltéte gyakran tartalmaz friss zöldségeket. Valójában egy közepes méretű vegetáriánus pizza kalóriatartalma akár négyszerese is lehet egy Big Macnek.

A Domino’s vezetője a saját sikerének titkát az egészségtudatos életmóddal éppen ellentétes jelenségben látja. Szerinte az egyre hosszabb munkaóráknak és az internet elterjedésének köszönhetően az emberek egyre fáradtabbá és lustábbá váltak, ami magával hozta az étkezésre és főzésre fordított idő és energia csökkentésének igényét. A pizza-házhoz-szállító cégek ezt az igényt elégítik ki, és ennek köszönhetik a sikerüket. Abban már az elemzők és az érintettek is egyetértettek, hogy a pizzaiparnak furcsa módon jót tett a gazdasági válság. A fogyasztók ugyanis a spórolás jegyében inkább pizzát rendeltek otthon ebédre ahelyett, hogy étterembe vagy kifőzdébe mentek volna. A válságnak ugyan már vége, a pizzarendelések száma azonban továbbra sem csökkent, mivel az emberek még mindig visszafogják az élelmiszerkiadásaikat. Sőt, a pizzafogyasztási láz annak ellenére töretlen, hogy a termék ára nőtt a múlt évben. A drágulás oka a pizza egyik legfontosabb összetevőjének, a sajt árának emelkedésével magyarázható. Ez az Európában uralkodó rossz időjárási körülményeknek és a magas takarmányozási költségeknek köszönhető, ami globálisan megdrágította a tejtermelést.

A pizzakultusz fennmaradása azonban még egy teljes gazdasági helyreállás után is kitarthat. A valódi titok ugyanis a kínálat folyamatos megújításában, az új és innovatív termékváltozatok előállításában rejlik – mondják. Az innováció a fogyasztók lojalitásának és érdeklődésének fenntartása mellett azért is hasznos a cégek szempontjából, mert a bonyolultabb, titkosabb recepteknek hála az újabb pizzák otthoni elkészítése már jóval nehezebb feladat. Nem csoda hát, hogy a pizzafogyasztás egyre nagyobb szeletet vág ki magának a gyorsételtortából.

 

Domino’s Pizza

1960-ban Tom Monaghan és testvére, James mindössze 1400 dollárért megvásároltak egy kis pizzériát – név szerint a DomiNick’s-et – a Michigani Egyetem közelében. Az 500 dollárnyi önrész mellé 900 dollárnyi hitelt kellett felvenniük, így indították be a bizniszt. A testvérek eleinte fele-fele időben dolgoztak volna a pizzériában, de mivel James nem akarta teljesen feladni a meglévő postás állását, rövid időn belül az egész cég Tom kezébe került, aki bátyja üzletrészét egy pizzakiszállításhoz használt Volkswagen Bogárral váltotta meg. 1965-ben Tom még két pizzázót vett. Az üzletember ezeket a helyeket is a DomiNick’s névvel akarta ellátni, ám ezt az előző tulajdonos megtiltotta neki. Mígnem egy napon az egyik ételfutár javaslatára Domino’s-nak nevezték el a hálózatot. Így a Domino’s Pizza Inc. hivatalosan 1965-ben alakult meg. A cég logója eredendően azért tartalmazott 3 pöttyöt, mert 3 éttermük volt. Az eredeti tervek szerint minden egyes boltnyitás egy újabb pettyet jelentett volna, ezt azonban kénytelenek voltak elvetni, hiszen 1978-ra már 200 éttermük volt. Tom Monaghan 1998-ban vonult vissza a cégvezetéstől 38 évnyi munka után – cége 93 százalékát pedig eladta egy befektetőnek, mintegy 1 milliárd dollárért.

Olvasson tovább: