Kereső toggle

Árral szemben – de sikeresen

MagNet Magyar Közösségi Bank

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

2008 óta ritkán telt el úgy hónap, hogy ne találkoztunk volna a hazai bankszektort érintő csoportos létszámleépítésekről, fiókbezárásokról és egyéb költségcsökkentő intézkedésekről szóló hírekkel a médiában. Minden pénzügyi szolgáltató igyekezett alkalmazkodni a kialakult helyzethez, és így akadtak olyanok is, akik a tényezők mérlegelése után a kivonulás mellett döntöttek. Mindezzel párhuzamosan pedig az ügyfelek gondolkodása és a pénzügyi szektorhoz való hozzáállása is átalakult.

Megváltoztak tehát a fogyasztói igények, és mások lettek a „játékszabályok” is a piaci szereplők számára. A 2010 óta működő MagNet Magyar Közösségi Bank – amelyet pont a 2008-as válság dilemmái hívtak életre – ma is nagy hangsúlyt fektet ügyfelei visszajelzéseire és igényeire. Folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat, míg kínálatukat a tisztesség, az átláthatóság és a közösségi szemlélet szellemében határozzák meg. Vallják, hogy aki az üzleti életben nem képes vagy nem akar alkalmazkodni, előbb-utóbb lehúzhatja a rolót.

Az utóbbi évek első és talán legfontosabb változása, hogy a lakossági hitelezés háttérbe szorult. Ennek következtében a bankok ismét erőteljesebben fókuszálnak a díj- és jutalékbevételt generáló számlavezetésre, illetve az ehhez kapcsolódó kiegészítő termékekre és szolgáltatásokra, mint például a bankkártyák és a különböző biztosítások. A hitelintézetek manapság egymásra licitálva ösztönzik ügyfeleiket a bankkártya-használatra, ami egyébként egyáltalán nem áll távol a nyugat-európai trendektől sem. (Gondoljunk csak arra, hogy a londoni buszokon sem lehet már készpénzzel, csak bankkártyával fizetni.)

Továbbá, a betéti kamatok jelentős csökkentésével egyidejűleg számottevő mértékben nőtt az elmúlt időben a befektetési alapok, részvények és állampapírok jelentősége a hitelintézeti értékesítési palettákon. A piaci szereplők ugyanakkor jelentős mértékben elmozdultak a jellemzően magasabb megtakarítási állománnyal, illetve az átlagosnál magasabb bérrel rendelkező úgynevezett „prémium” szegmensek kiszolgálása felé.

Miközben a hazai bankpiac túlnyomó többsége minden igyekezetével azon van, hogy az „átlagos” ügyfeleit egyfajta „futószalagos” kiszolgálásban részesítse, a MagNet vezetősége szilárdan ellenáll a tömegszerű (és minden feltételezés szerint olcsóbb) ügyfélkezelés csábításának, és továbbra is minden ügyfelüket, legyen az magánszemély, vállalat vagy éppen nonprofit szervezet, egyedileg és személyre szabottan kezelik. A MagNet szemlélete alapján ugyanis nincsenek átlagos ügyfelek: mindenki személyre szabott ügyintézésben részesül, azaz az egyedi igényei és elvárásai alapján állítják össze a számára megfelelő szolgáltatás- és termékcsomagot. Itt nincsenek erőltetett keresztértékesítések, haszontalan árukapcsolások – az értékesítői jutalék nyomásától hajtva. Víziójuk, hogy egy közösségekre támaszkodó és a közösségeket építő hitelintézet azt a felemelő érzést nyújtja ügyfeleinek, dolgozóinak, üzleti partnereinek és tulajdonosainak is, hogy a pénzügyeikkel, a mindennapi munkájukkal sokat tesznek a társadalomért és a környezetért is. És habár a MagNet az alacsony éves bankszámlaköltségei révén rendre előkelő helyen végez a kis és közepes magyarországi bankok termék-összehasonlító listáin, számukra mégis azok a közösségi értékek a legfontosabbak, amelyek – reményeik szerint – egyre nagyobb körben válnak népszerűvé a hazai piacon. Mivel a MagNet tulajdonosai a gazdasági profit mellett a társadalmi és környezeti profitot, illetve hasznosságot is az előbbivel egyenrangúan kezelik, ügyfeleiknek lehetőségük nyílik arra, hogy ne csak átlássák bankjuk felelős működését, hanem akár döntést is hozzanak a rájuk eső éves nyereségrész felhasználásáról (Közösségi Adományozási Program), vagy éppen az itt elhelyezett pénzbetéteik révén forrást biztosítsanak egy-egy helyi vállalkozás számára (Mentor és Szféra Közösségi Betét).

A különböző központi restrikciók mellett ugyanakkor a hazai bankszektorban dinamikus fejlődés volt tapasztalható az elmúlt években az elektronikus szolgáltatások piacán, reagálva ezzel az okostelefonok és táblagépek robbanásszerű elterjedésére, és kiszolgálva a fogyasztók egyre erősödő igényét az alternatív banki csatornák iránt. A külföldi trendeket vizsgálva azonban ez sem kimondottan egyedi eset, hiszen bizonyos országokban már lehetőségünk van az ujjlenyomatunkkal készpénzt felvenni, okostelefonunkról hangunkkal belépni az internetbankunkba vagy éppen QR-kód (Quick Response, azaz „gyors válasz” elnevezésű kétdimenziós vonalkód, pontkód – a szerk.) segítségével vásárolni a mobilunkkal.

Ezek tulajdonképpen mind egy új, digitális kor első szárnycsapásai, és még nem tudni pontosan mennyire implementálhatók majd a mindennapi banki ügyintézés menetébe, mint ahogy az sem nyilvánvaló egyelőre, hogy mennyire igényli ezeket a megoldásokat egy átlag magyar fogyasztó. Tény viszont, hogy a bankszektor több szempontból is kihívás előtt áll, hiszen elektronikus pénzügyi megoldásokat ma már nemcsak pénzügyi szolgáltatók nyújtanak, hanem egyéb feltörekvő, innovatív cégek is. (Ilyen „fenyegető versenytársak” például a különböző online piacokon alkalmazott fizetési megoldások is, mint az Alipay vagy a PayPal.)

Ezekután nem is annyira meglepő, hogy az utóbbi időben több, nagy volumenű kutatás született „online banking” témában. Kristálytisztán látszik azonban, hogy habár ennek a területnek a szerepe egyértelműen felértékelődött, mégsem fogja soha teljes mértékben kiváltani a bankfióki ügyintézést. Számos ügyfél ugyanis nem bankot, hanem ügyintézőt választ magának, akiben megbízhat, és aki valós segítséget nyújt számára a pénzügyi döntéseinél. Továbbá tény az is, hogy bizonyos ügyek intézését (pl. vállalati hitelezés) az ügyfelek még hosszabb távon sem kívánják kizárólag elektronikusan végezni.

Habár a MagNet Banknál is fókuszban van az online ügyintézés, a közvetlen bizalmi kapcsolat ügyintéző és ügyfél között még mindig nagyon jelentős, ezért a fióki ügyintézés szerepe náluk csak átértékelődött, de nem csökkent. Mindemellett viszont az ügyfeleik kényelméről sem feledkeznek meg: a MagNet NetBank egyik új kényelmi szolgáltatása például a „responsive” megjelenés és működés, amelynek köszönhetően az új NetBank automatikusan alkalmazkodik az adott eszköz kijelzőjének méreteihez. Így az asztali számítógépek mellett a legtöbb okostelefonra, táblagépre és notebookra is könnyen optimalizálhatók a megjelenített információk és menüpontok.

Biztató közösségi eredmények

A MagNet Magyar Közösségi Bank ügyfelei szinte minden banki termék használatával kifejezhetik környezettudatosságukat, szociális érzékenységüket és társadalmi felelősségvállalásukat. Az eddigi eredmények több szempontból is figyelemreméltóak és egyben bíztatóak a „közösségi bankolás” hívei számára. A MagNet Mentor és Szféra névre keresztelt közösségi betétei az ügyfelek és a bank közötti együttműködés legszembetűnőbb példái. Ezek állománya 2013 elejéhez képest mára megnégyszereződött. A Mentor esetében a betétes ügyfél egy kiválasztott hiteles ügyfelet támogat, míg a Szféra esetében egy kiválasztott ágazatban (biogazdálkodás, zöldenergia, környezet- és természetvédelem, munkahelyteremtés, kutatás-fejlesztés, egészségügy és szociális ellátás, kultúra és oktatás) tevékenykedő szervezetet, illetve vállalatot segíthet. Ez a szimbiotikus kapcsolat minden szereplőnek jó. Előnyös a betétesnek, mert a piaci átlagnál magasabb kamatot kap a pénzére (egyébként ennek egy részéről lemondhat a hiteladós javára), jó a hitelfelvevőnek, mert mindenképpen kamatkedvezményt kap a hitelére, és jó a banknak is, mert ezáltal a banki közösséghez szorosabban kötődő ügyfeleket szerezhet. De ez még nem minden! A MagNet ügyfelei bankkártyás vásárlásaikkal – amelyek itt még mindig mentesek a tranzakciós illetéktől – egy általuk választott civil szervezetet is támogathatnak. A KAP Kártyaprogram hasonlóan működik, mint egy hitelkártyához kapcsolódó pénzvisszatérítési (cash-back) funkció, ám ez mégsem a magas díjakat, jutalékokat, költségeket és kamatot hivatott ellensúlyozni. Itt – a megszokottól eltérő módon – nem a kártyabirtokosnak, hanem egy általa kijelölt civil szervezetnek utalják vissza az adott összeget. E program során eddig közel 160 kedvezményezett intézménynek biztosítottak közvetlen pénzbeli támogatást a MagNet bankos kártyatulajdonosok. A MagNet „becsületkasszás” számlavezetési opciója szerint pedig a lakossági ügyfelek maguk dönthetik el, mennyit fizetnek a számlájukért. Érdekes, hogy az új ügyfelek 55 százaléka ennek ellenére sem a nulla forintos számlavezetési díjat választotta. A bank egész tevékenységét érintő Közösségi Adományozási Program keretében idén 22 ezer ügyfél dönthetett a 2013-as banki nyereség 10 százalékáról, azaz 39 millió forintról, 70 civil szervezet javára. Nem csoda, hogy tavaly harmadszorra is nekik ítélte a szakmai zsűri Az év társadalmilag felelős bankja elismerést. Itt a pénzével az ember a valódi értékek mellett teszi le a voksát – vallják, hiszen a MagNet Bank nemcsak a pénz biztonságos és jövedelmező kezelése mellett kötelezte el magát, hanem közösségi bankként egy jobb, emberibb világért is dolgozik.

Olvasson tovább: