hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Groteszk áruk fóruma

2014. 09. 04.
Évente 750 millárd dollár értékű élelmiszerhulladék keletkezik világszerte. Rengeteg élelmiszer azért nem kerül a boltok polcaira, mivel - egyesek szerint - küllemük nem felel meg annak az „ideális” kinézetnek, amivel egy zöldségnek vagy gyümölcsnek bírnia kell.

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) beszámolója szerint a világ élelmiszertermelésének 30 százaléka semmisül meg a külleme miatt – vagy már a betakarítást követően, vagy az élelmiszerüzletekben „hulladék” élelmiszerként, vagy akár a háztartásokban, vendéglátó-ipari egységekben. Továbbá, a FAO aktuális elemzésében azt is kiemelte, hogy fejlett ipari országokban a kész élelmiszerek csaknem 40 százaléka kerül kidobásra, kereskedelmi láncok vagy fogyasztók által. Ez megközelítőleg 222 millió tonna élelmiszert tesz ki, ami megegyezik a Fekete-Afrika teljes nettó élelmiszer-termelésének mennyiségével.

A meghökkentő számadatok láttán, Franciaországban például hamarosan elárasztják a boltokat az eltorzult formájú padlizsánok, nevetséges burgonyák, groteszk almák, csúnya sárgarépák – abban a reményben, hogy sikerül az élelmiszer-pazarlást csökkenteni. Ez év márciusában egy Párizstól 90 kilométerre fekvő kisváros, Provins lakói egyik napról a másikra furábbnál furább formájú friss gyümölcsökkel és zöldségekkel találták szembe magukat a helyi szupermarket, az Intermarché boltjaiban. (Piaci részesedés alapján az Intermarché Franciaország harmadik legnagyobb élelmiszerlánca.) A szépnek nem mondható gyümölcsök plakátjai pedig arról igyekeztek meggyőzni a vásárlókat, hogy a zöldség vagy gyümölcs a küllemétől függetlenül is lehet finom. Mivel a fura gyümölcsök mint­-egy 20-30 százalékkal kerültek kevesebbe, mint „tökéletes” társaik, a promóció nagy sikert aratott.

„A vásárlók reakciója önmagában is jelenség volt! A fura vagy akár ormótlan gyümölcsök az utolsó darabig elfogytak... Mi voltunk az elsők, akik a sikeren igazán meglepődtünk” – nyilatkozta a CNBC-nek Vanessa Robineau, az Intermarché szóvivője. Az esemény nyomdokaiba lépve, azóta több francia kereskedelmi egység is kipróbált hasonló akciókat, illetve az Intermarché a párizsi üzleteiben is megismételte a promóciót.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!