Kereső toggle

Potom negyvenmillióért

Öt perc súlytalanság

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Megkezdődött a kereskedelmi űrhajózás korszaka. A Virgin Galactic a tervek szerint három év múlva bárkit föld körüli pályára állít kétszázezer dollár fejében. A magánűrbázis összesen mintegy 225 millió dolláros beruházás, mely az adófizetők pénzén épül majd.



A járm?: civil a fedélzeten Fotó: Reuters

"Ez az üzlet mérföldkő lesz a világtörténelemben – véli Richard Branson, a Virgin-cégeiről híres üzletember. – Új iparágat indítunk el, amelyet fejlesztők, vállalkozók, új technológiák és a bátor gondolkodás hajtanak majd." A magánűrhajók tervezése Burt Rutan feladata lesz, a finanszírozásban pedig a Microsoft egyik alapítója, Paul Allen is lát fantáziát. Az űrjárgány maga a SpaceShipOne névre hallgató járm? továbbfejlesztett változata lesz, ebben két pilóta hat-hét utast navigál majd a légkör fölé. A Virgin Galactic öt ilyen járm? építését tervezi, amelyekkel napi két kilövést hajthatnak majd végre, legkorábban 2009-ben.

Kereslet már mutatkozik: a Virginnél tízmillió dollárt helyeztek el letétbe azok a leendő "földönkívüliek", akik szívesen megváltják majd a mintegy kétszázezer dolláros, átszámolva negyvenkétmillió forintba kerülő űrrepülőjegyet. A túra a felszállástól a földet érésig három és fél óráig tart, az ár öt perc súlytalanságot tartalmaz.

Az űrreptér egy állami földterületen épül, egész pontosan alatta, hiszen a központ egy hetven négyzetkilométeres föld alatti bázis lesz, melyet a Virgin húsz évre lízingel majd, az első öt évben évi egymillió dollárért, az összeg később emelkedik majd. Az új-mexikói kormányzat százmillió dollárral járulna hozzá a beruházáshoz, a többit a szövetségi kormány és az Upham környéki települések állják. Egy tanulmány szerint busásan megtérül majd a befektetésük: 2020-ra évi 750 millió dollár forgalmat prognosztizálnak a magánűrbázis kapcsán.

S hogy miért éppen Új-Mexikó? Bár kaliforniai és floridai helyszínek is versenyben voltak, a választás mégis a sivatagos államra esett, itt ugyanis spórolni lehet a biztosítási és szabályozási költségeken, mivel a terület ritkán lakott, és a légtér kihasználtsága is gyenge. Emellett spórolni lehet az üzemanyagköltségen a helyszín 1430 méteres tengerszint feletti magassága révén – ennyivel is kevesebbet kell megtenni az atmoszféra felső határáig.

"Minden projekt közül, amelyen valaha dolgoztam, minden vállalkozás közül, amelyet valaha elindítottam, ez magasan a legizgalmasabb – lelkendezett a sokat látott üzletember. – Nincs követendő modell, nincs mit lemásolni. Ettől olyan izgalmas."

Olvasson tovább: