Ma már minden valamirevaló cégnek van internetes megjelenése, szolgáltatása vagy webáruháza, és vannak cégek, amelyek részben vagy teljes egészében csak az interneten léteznek, értékesítenek. Az internet 5 év alatt 50 millió embert ért el. Ugyanez a telefonnak 70, a rádiónak 40 év, a televíziónak 15 év alatt sikerült. A tengerentúlon az internetes vásárlásnak már komoly hagyományai vannak: az Amazon, az AOL vagy az E-bay már jó ideje bejáratottan működnek, naponta milliók látogatják oldalaikat. Magyarországon – szintén a teljesség igénye nélkül – a Fotex, a Depo, a Vatera, illetve a Vebso a legsikeresebb, leglátogatottabb webáruházak.
Az online vásárlás azonban hazánkban egyelőre nem tekinthető a hagyományos vásárlás alternatívájának. A hazai internetezők között végzett felmérés szerint a felhasználók 44 százaléka él időnként az online vásárlás lehetőségével. Többnyire férfiak, középkorúak, budapestiek, illetve felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezők, tehát úgy tűnik, hogy az internetet a legkorábban birtokba vevő csoportok. A hazai online kereskedelem slágercikkei leginkább a könyvek, CD-k, videokazetták és DVD-k, ami nagyjából megfelel a nemzetközi tendenciáknak is. Az online formában elérhető szolgáltatások közül az élen az internetes mozi-, színház-, illetve koncertjegy-vásárlás áll, de ezzel azonos kereslet tapasztalható a mobiltelefonokhoz kapcsolódó szolgáltatások, az utazás, üdülés, az állásfigyelés és az online banki szolgáltatások területén is.
Előnyök és hátrányok