Kereső toggle

Kicsit lángosszagú, de megy, mint a golyó

Étolaj hajtja Józsi autóját

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Németországban támogatják, nálunk üldözik és büntetik a biodízel-felhasználókat. Aki itthon étolajjal vagy repceolajjal üzemelteti autóját – jövedéki adócsalást követ el. Tiltják, de sokan mégis használják: lángossütők, taxisok. 



Képünk illusztráció Fotó: Somorjai L.

A fináncok szag után mennek. Ha egy autó lángosszagú, az több, mint gyanús. Persze a politika is lát üzletet a dologban, az MDF már bioenergia-programot dolgozott ki a vidék felemelése érdekében. Mivel nem sok remény van az MDF választási győzelmére, tiltás ide vagy oda, a polgárok egy része már használja a megújuló energiaforrásokat. 

A világ keresi a megoldást a szénhidrogénalapú üzemanyagok kiváltására, de ma még nagyon erős a kőolajlobbi – hangzott el nemrégiben egy, a bioüzemanyagokkal foglakozó nemzetközi tanácskozáson. 

Európa mindenesetre már használja, míg nálunk töpreng a politika, és addig is üldözik a felhasználókat. Pedig sokan a mezőgazdaság felemelkedését látják benne. Ausztria hosszú távú tervet dolgozott ki a bioüzemanyagot biztosító növények termesztésére, de ott kevés a termőterület. Ezzel szemben itthon minden adott egy sikeres zöld energiaprogram beindításához, ráadásul a magyar kutatások is a világ előtt járnak legalább egy lépéssel. A szarvasi energiaf?-program során olyan megújuló energiaforrást sikerült előállítani, amire az egész világ felfigyelt, kivéve a magyar minisztériumot. 

Nemrégiben járta be a világsajtót a hír, miszerint angol diákok egy kistraktorral végigutazták az egész szigetet Skóciától Írországig. Az üzemanyagot a használt étolajból nyerték.

A bioüzemanyagot útjuk során kéregették a házakból, majd némi kémiai változtatással a traktorba öntötték. Az eljárás során az olajat leszűrték, hogy ne maradjon benne semmilyen szennyeződés, hiszen a motort könnyen tönkreteheti egy-két krumplimaradvány vagy némi zsemlemorzsa. Ezek után metanolt és kálium-hidroxidot adtak hozzá, majd beleöntötték a motorba. Az eljárásban az a különleges, hogy a gépen semmiféle módosítást nem kellett végrehajtani, vagyis hagyományos üzemanyaggal ugyanúgy működött, mint a használt étolajból készült keverékkel. Eddig a hír. Józsi nev? ismerősöm szerint ezt a szabadalmat ő találta ki, de nem Angliában, hanem a zsilipnél lévő lángossütője udvarán, úgy tizenkét évvel ezelőtt: "Három dízelautóm volt, mindegyik lángosolajjal ment évekig, és mikor eladtam, még jobb volt a motorja, mint amikor vettem – meséli, talán kissé túlozva. – A fináncok figyeltek is egy darabig, hová lesz a használt olaj, de aztán leszálltak rólam, mert nem találtak semmi bizonyítékot arra, hogy az égett olajat használom – mondja, miközben az ülepedő étolajmaradékot mutogatja. – Előbb két liter gázolajhoz teszek egy liter égettet, majd csökkentem a gázolajadagot, és egy kis metanollal hígítom. Kicsit még érződik rajta a lángos szaga, de nálam ez szakmai ártalom" – mondja Józsi, az első hazai biodízelgyártó kisiparos.

Spórolaj: repcéből biodízel

Németországban elsősorban repcéből készítenek biodízelt, de egyes esetekben biodízeles felhasználásra előkészített fritt-olajokat is felhasználnak alapanyagul. Körülbelül egymillió hektáron termesztenek repcét nem nyersanyagként való felhasználásra, nagyrészt biodízel előállításához, illetve kenőanyagok készítéséhez – tájékoztatta a Heteket Dr. Kalstern Block. Az Észak-Rajna-Westfáliai Mezőgazdasági Kamara vezetője szerint egyre több szállítmányozási cég alakíttatja át teherautóit repceolajra. Az olajat ehhez le kell szűrni, fel kell forrósítani, a járművet átalakítónak néhány változtatást kell végrehajtani a befecskendezésnél.

A bioüzemanyagok ára 15-20 százalékkal alacsonyabb a dízelolajénál: a dízel ára 1,15 euró literenként, a benzinkútnál kapható biodízelé 0,9-1,00 euró, a növényi olaj ára 0,60-0,65 euró literenként.

Az ellenlobbi tevékenysége már a műhelyekben elkezdődik: az autószerelők szinte mindegyike lebeszéli az autósokat a biodízel használatáról, ezért a felhasználók elbizonytalanodnak. Ugyanakkor tény az is, hogy a biodízelt használók körében kismértékben megemelkedett a befecskendezőszivattyú meghibásodási aránya.

A VW, az Audi, a Skoda és a Seat 1996-tól 2005 közepéig minden gépkocsiját úgy dobta piacra, hogy átalakítás nélkül lehetett bennük biodízel-üzemanyagot használni. Más márkák, például a BMW, felár fizetésével szállítják így az autókat, vagy egyáltalán nem is kínálják fel ezt a lehetőséget. Biodízel-használatra akkor válik alkalmassá a jármű, ha saválló vezetékei és tömítései vannak. Ellenkező esetben kár keletkezhet a befecskendezőszivattyúban, és átlyukadhat. 

Biodízelre tehát nem minden autót lehet átalakítani, növényi olajra ellenben mindet, nincs szükség hozzá speciális tömítésre.

Szlazsánszky Ferenc, Szabados Zita

Olvasson tovább: