Kereső toggle

Portugál álmok

Nagy pénz, nagy foci

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Közel egy hete vette kezdetét a labdarúgó Európa-bajnokság. Az óriási érdeklődést jól mutatja, hogy a jegyek 98 százalékban elkeltek, a szállodák és a repülőterek zsúfolásig megteltek, és a portugál városokban "aranyáron" lehet szálláshoz jutni. A foci nemcsak jó szórakozás, hanem nagy üzlet is. A portugál szervezők maradéktalanul elégedettek a labdarúgó Európa-bajnokság első hétvégéjével. Az UEFA 200 millió euró feletti végeredményt, Portugália pedig egész egyszerűen az ország gazdasági fellendülését várja az Eb-től. A bővítés előtti unió egyik legszegényebb országának számító Portugália kitett magáért, és összesen 1 milliárd eurót fektetett a sporteseménybe. 



A lisszaboni Luz Stadion, ahol eldől a játék Fotó: Reuters

Várakozások szerint minden egyes befektetett euró haszonnal fog megtérülni. A portugálok 600 millió eurót (150 milliárd forintot) költöttek stadionok építésére, 424 millió eurót az úthálózat, a repterek, pályaudvarok, kórházak modernizációjára. Ezenkívül országos szinten 9000 vendégággyal bővítették a hotel-infrastruktúrát – számos új hotel nyílt meg a közelmúltban. Hét új stadion épült, köztük a BEK-győztes FC Porto 52 ezer fős hipermodern stadionja, az Estadio do Dragao, azaz a "sárkánystadion". 244 millió euró bevételt várnak az építkezési vállalkozásoktól, ahol 35 ezer új munkahely jött létre az Eb kapcsán. A tervek szerint a jegybevételek közel 100 millió eurót hoznak, a reklámokból, közvetítési jogokból 290 millió euró bevétel folyik majd be a szervezők kasszájába. 

Ez az első ilyen nagyszabású sportesemény, amelyet Portugália rendez, ezért apait-anyait beleadtak a szervezésbe. A portugálok buzgóságát mutatja az is, hogy az UEFA-előírás szerint elég lett volna hat stadion, de a városok valósággal versengtek, hogy új stadiont építhessenek. Hogy az Eb után mit kezdenek majd nyolc modern stadionnal, arra még pontosan a portugálok sem tudják a választ.

A biztonság megteremtése nagy költséget emészt fel, és ez a legnehezebb feladat, hiszen 16 ország csapatát és félmillió szurkolót kell békességben tartani. NATO-vadászgépek figyelik a légteret, és civil és egyenruhás rendőrök ezrei igyekeznek kiszűrni a rendbontókat. A csapatok szállodáit hermetikusan lezárták, még az utcáikba sem lehet engedély nélkül bemenni. Mesterlövészek figyelnek a tetőkről. Testőrök százai forgolódnak a játékosok körül. 

A mediterrán ország – kihasználva a nagy lehetőséget – felhasználja a marketingeszközöket, egy új országimázst alkotott meg, amelyet most az egész világ elé tár. A Der Spiegel elemző cikke szerint a cél az, hogy Portugália tizenöt éven belül a jelenlegi 16. helyről a 10. helyre ugorjon a világ üdülőhelyeinek rangsorában. A turizmust a 21. század fő iparágává akarjuk fejleszteni – nyilatkozta Arlindo Kunha, Portugália frissen kinevezett környezetvédelmi minisztere. Tévénézők milliói láthatnak majd rövid klippeket a mediterrán ország szépségéről, és a szívbe zárt focilabda jelzi, hogy szeretik és várják a vendégeket. Persze a pénzes vendégeket még annál is jobban szeretik, és remélik, hogy főleg a tehetősebb angolok, németek és spanyolok "veszik" majd az üzenetet. (Magyar turisták özöne egyelőre nem is fenyegeti a házigazdákat, mivel a magyar csapat távol van, ezért a szurkolók sem mennek. Egy magyar utazási irodának a 285 ezer forintos
meccsenkénti ajánlatára egyetlen jelentkező sem akadt.) A játékok reklámszlogenje szerint "Portugáliában a hosszabbítás a legizgalmasabb rész", ami arra utal, hogy aki a
meccsek miatt Portugáliába utazik, hosszabbítson egy kicsit a tengerparton, vagy éppen a híres történelmi borvidékeken.

Ám nem csak kifelé kell a PR, jól jöhet az Eb a belpolitikában is, amolyan búfelejtő, kisebbségi komplexus elleni gyógyszer lehet. A politikai vezetők focival próbálják vidámítani a gyenge gazdasági teljesítmény miatt frusztrált társadalmat. Persze ez csak akkor sikerül, ha a portugál válogatott jól szerepel, vagy legalább nem esik ki az első körben. A görögök elleni első vereség valósággal sokkolta a biztos győzelemben hívő szurkolókat.

Portugáliában a közvélemény-kutatások szerint az emberek zöme a szép természeti adottságok ellenére is elégedetlen. A munkanélküliség 4,4 százalékról 6,9 százalékra emelkedett, és elsősorban a képzett munkaerő számára nehéz jó állást találni. A megkérdezett portugáloknak csupán a 13 százaléka elégedett az életminőségével. A Der Spiegel beszámolója szerint a portugálok melankolikusak, mélyen el vannak adósodva, ráadásul a többségük nem bízik a gazdasági fellendülésben. (Ilyen erővel még Magyarországon is lehet foci Eb!) 

Fogyasztói bajnokság

A kereskedők is rástartoltak az Európa-bajnokság által keltett, az átlagosnál nagyobb fogyasztói érdeklődésre. A multik az Európa-bajnokság révén igyekeznek mindent eladni ezalatt a pár hét alatt, ami csak összefüggésbe hozható a focival, és végül is minden mindennel összefügg ezen a kis focilabda formájú bolygón, melyet mi Földnek nevezünk. Az Eb hivatalos labdája az Adidas Roteiro éppen a földgolyót ábrázolja, és az Adidas marketingesei nagyobb sikert várnak tőle, mint a két évvel ezelőtti foci vb Feevernovájától, pedig abból is eladtak kétmillió darabot. 

A labdarúgó Eb a sportszergyártók szezonja: minden focihoz kapcsolódó termékből (cipők, kapuskesztyűk, lábszárvédők) többet adnak el ezekben a napokban, mint máskor. Látszólag senkit sem zavar, hogy a torna alatt a nagyobb marketingkampány miatt minden sporttermék drágább egy kicsit.

De nem csak a sportszergyárak várnak nagy üzletekre. A televíziókészülékek eladásából kiemelt bevételre számítanak a híradástechnikai üzletek. A tévénézés elmaradhatatlan kelléke – főképpen a férfiak körében – a behűtött sör, ebből fakadóan a leleményes kereskedők a televízió és a sör mellett hűtőszekrény-akciókat is meghirdettek, sőt még fotelakcióval is találkozni ezekekben a napokban. Az Eb egyik főszponzora, a dán Carlsberg sörgyár 16,6 millió dolláros extraprofitra számít a bajnokság után. A McDonald\'s egész Európa-szerte, így Magyarországon is különféle promóciókat szervez a meccsek eredményeit helyesen tippelő vásárlói között, így várhatóan a hamburgerfogyasztás is emelkedni fog a sport eme ünnepnapjai alatt. A különböző fogadóirodák és szerencsejátékcégek pedig a tippekből befolyó busás jövedelmeket terveznek az Eb alatt.

A kereskedelmi akciók számára különösen jó ez a nyár, hiszen az Eb után nem sokkal következik az olimpia, és aki addig nem vett egy újabb színes tévét, esetleg plazmatévét vagy a legújabb LCD televíziót, azt újra meg lehet szólítani.

K. K.

Olvasson tovább: